Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk visas inte i "Min dator"


Mållgan

Rekommendera Poster

Plötsligt har en extern Maxtorhårddisk slutat att visas i "Min dator". Omstart hjälper inte och inte heller i felsäkert läge. Drivrutinerna är aktuella. Enheten visas dock i Enhetshanteraren men där kommer man ju inte åt hårddiskens innehåll. Windows 7. Vad kan ha hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte hjälper ta en skärmdump (PrintScreen, Skärmklippverktyget) på Diskhanteraren och bifoga ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej, har precis samma problem, försvann i utforskaren (Win7) men finns i enhetshanteraren.

En Iomega extern USB disk... den lyser och snurrar upp när man sätter i USB-sladden.

 

Likadant fel när jag sätter in den i jobbdatorn.

 

I diskhanteringen står det att disken är okänd...

 

Någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Även när det gäller din disk är en skärmdump av Diskhanteraren bra.

Högerklicka på den och skriv vad det finns för möjliga val i menyn som visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg ju inte bra ut det där. Står det något artikelnummer eller liknande för hårddisken i Enhetshanteraren?

Verkar lite som att datorn inte får någon riktig kontakt med hårddisken, t ex därför att omvandlaren mellan USB och SATA i kabinettet har gått sönder. Du skulle kunna pröva med att ta ut hårddisken ur kabinettet (skalet) och antingen ansluta den internt inuti en dator eller med en adapter (eller annat kabinett) till en USB-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för all hjälp!

 

Nu har jag gjort som du sa och anslutit den internt i datorn, jag ersatte min "F:" drive. Det blev error i uppstarten men den syns i enhetshanteraren (Kingston är min SSD) se bilder. Men den syns inte i utforskaren. Enhetshanteraren ser lika ut som när jag hade den i usb-porten.

 

Jag tänkte att en klon vore bra, så jag har provat med att köra SystemRescueCD, bootat upp och använt fdisk kommandot, då hittas inte disken. Hm, går det då att göra en klon? 

 

Tacksam för svar

 

post-134588-0-43967100-1397160067_thumb.png

post-134588-0-59284200-1397161481_thumb.jpg

post-134588-0-27801400-1397161606_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fdisk är partitioneringsprogram. För att klona disken skall du använda dd eller ddrescue. Eftersom din SDD har är /dev/sdb så borde hårddisken vara /dev/sda. för att klona disken behöver du ledigt diskutrymme som är minst lika stort som disken.

http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag satte en ny likadan disk (Barracuda 1TB) i det gamla kabinettet o kopplade in den i en usb-kontakt. Den hittas i utforskaren men inte den trasiga som fortfarande sitter internt.

 

Den nya dök också upp i SystemRescue live CD som "sdc".

 

Jag använde detta kommando i Terminalfönstret men det hände inte mycket. 0 bytes copied, time 1s, finished etc etc...

 

ddrescue -n -f /dev/sda /dev/sdc rescue.log

 

Finns det något annat knep? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du harhoppas jag angett enheterna fel. Med kommandot : ls -l /dev/disk/by-id får du fram alla diskar och partitioner. Diskarna tilldelas bokstav i den ordning som kärnan hittar dem och kan variera om nya enheter kopplas in. Så det kan vara att /dev/sda är den nya tomma disken. Då finns det ju ingenting att kopiera. Alternativet är att disken har sådana mekaniska eller elektriska skador att det inte går att läsa från den. Läshuvudet kan ha fastnat eller motorn, som flyttar läshuvudena, eller dess styelektronik brunnit. I såfall måste du lämna in disken till ett dataåtervinningsföretag för att återfå datat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar,

ja, det verkar inte bättre, disken är nog kaputt. Så här ser det i alla fall ut när jag kollar

ls -l /dev/disk/by-id

 

Tack för all hjälp.

 

post-134588-0-48116900-1397345404_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...