Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjärnpanik, Laptop > TV > Hemmabio


oskardahlin

Rekommendera Poster

Anropar alla surtorskar som sitter på ett pcforum en fredagkväll kl 20.30 till hjärnkammaren, behöver hjälp!

 

Har köpt ny laptop och vill koppla den till TV samt hemmabiosystem, så jag får bild på TV och ljud ur hemmabiosystemet.

 

Laptop är kopplad till TV via HDMI-slang och det funkar otroligt strålande, men problemet är att jag vill att ljudet ska komma ur hemmabiosystemet vilket det vägrar göra. 

Från TV till hemmabiosystemet har jag lindat fast en såndär kabel som har en gul vit och röd propp i varsin ände. Men ljudet kommer likförbannat ändå ur TV-högtalarna. 

Har testat sätta fast de färgglada kabeländarna från TV till varenda jävla uttag på hemmabiosystemet utan framgång, och varje nytt uttag jag kopplat kablarna från TV  till hemmabiosystemet har jag tryckt, pressat och slagit på varenda knappjävel på hemmabiosystemet då det finns en satans massa olika knappar och vred på denna helveteskonsol.

 

Storleken på droppen som fick bägaren att rinna över var en såndär stor plastkasse dom hänger under en helikopter för att släcka skogsbrander.

 

Har både testat ringa IT-support och använda våld, båda utan framgång, så vänder mig nu till er, internets okrönta kungar (funkar fjäsk?)

VAD SKA JAG KÖPA/SÄLJA/BRYTA AV ???

 

VÄRT ATT NÄMNA

 

Har haft min förra stationära porrdator ansluten på detta sätt fast med nån konstigt plastkabel via ljudkort till HB-system, har fungerat väldigt prima prama, med tiotusen hd hemmabio-runks garanti.

 

Har även lyckats få ljudet att funka genom att koppla xbox 360 > TV > hemmabio, alltså bara bytt ut krångelburken som leder HDMI till TV, det här lyckades jag dock med i en riktig norrländsk dyngfylla då jag måste ha slagit in nån slags hemlig kod på HB-systemet, eller på något annat sätt lyckats charma upp en elektronisk pryl. 

ELEKTRONISKA PRYLAR  den som dömer, han suger (St:Petter Jon 13)

TV-APPARATUS: LG LH2000

uttag: usb, HDMI, vit-röd-gul-kabelslang

HEMMABIO-LÅDA: Centrum Titan 500 Digital Home Theater Receiver

uttag: En hel jävla drös, lämnar det till er fantasi, vad den dock inte har är HDMI, USB, enkel-kabels-AUX

LAPTOP: Lenovo Thinkpad g510 (Verkar inte tänka särskilt mycket enligt mig)

Tack på förhand, tappra plastriddare.

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din TVs anslutningar med röd, vit och gul är inga utgångar. De är ingångar. Vill du ha ut ljudet från TVn till hemmabion skall du använda Scartkontakten. Se till att ha en fullscart med RCA-kontakter (även kallat Phono) så kan du ansluta ljudet ut från TVn. Enligt LGs hemsida ger Scartkontakten ljud ut.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Åge, tack för svar.
Har inget scartuttag inom synhåll, möjligtvis på baksidan av TV men har den väggmonterad och har inga planer på att ställa TV på en pall för foten är sedan länge försvunnen/bortsnörd.
Har dock ett stort uttag som kallas för PCMCIA enligt TVn, kan det vara till nån tröst?

Annars får man väl kanske följa dina order

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCMCIA är en anslutning för kort som t.ex. Comhem, Boxer med flera använder sig av för att du skall kunna ta emot betalkanaler. Den innehåller inte ljud och bild-anslutningar. Du behöver en anslutning som kan se ut så här:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357583

 

Du blir tvungen att plocka ned TVn och ansluta en kontakt bak.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rotade hemma hos en granne och fyndade en scart>RCA omförtrollare, så har nu satt den bak i TV och därifrån har jag en dubbelhanad RCA till Recievern, men fortfarande utan lycka, är det jag som kopplat fel eller är det möjligt att göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningen för att det skall fungera är att RCA-anslutningen är kopplad till utgången från TVn via scarten.

Den scart-RCA du fått tag i kanske är den omvända, RCA in till TVn via scart.

 

Om du inte får ljud ut från TVn via scart kan det vara fel riktning.

Det kan också vara så att du måste länka ljudet via HDMI till ljudutgången på TVn. Ibland är det så, ibland inte.

Jag skulle föreslå att du ser om du kan få tag i en fullscart (den har 2 röda, 2 vita och 2 gula RCA eller en specialadaptter där du kan välja om det skall vara in till TVn eller ut från TVn.

 

Den här skall fungera eftersom de anger att det är ljud från TVn till steroen.

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/rca-till-scart/scart-till-rca%28ljud%29-p39225#ProductDetailedInformation

 

Med den här kan du själv välja om det skall vara in till TVn eller ut från TVn.

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-video/adapter/scart-adapter-s-video-p39598

 

Det finns säkert liknande i andra butiker. Hittade inte dem på Prisjakt så det blev länk till Kjell.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visade sig att jag hade ett optiskt uttag bak i TV och en optisk kabel i perfekt längd liggandes i mitt rum. Funkar nu utmärkt! TV/VID2 Optical input

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...