Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömavbrott , Dator fastnar i BIOS


Pezonluke

Rekommendera Poster

Hej ! 

 

Kom hem från jobbet och det visade sig att det har varit strömavbrott i lägenheten.

Sätter mig ned vid datorn , trycker igång den och kommer till BIOS men inget mer !.

 

Väl inne i BIOS så kan jag inte välja något , den verkar inte reagera på mina knapptryckningar.

Och startar jag om datorn och håller inne DEL så får jag bara upp en symbol som ser ut som en pyramid och så står det American Megatrends.

 

Hämtade mina manualer på moderkortet och gjorde en reset. Dra ut strömmen , håll inne knappen för att tömma minnet och sedan flytta bygeln samt ta bort batteriet. Flytta tillbaks bygeln och i med batteriet och på med strömmen. Men det hjälper inte.

 

Moderkort : Asus M5A88-V evo

 

Processor : AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Socket-AM3, Six Core, 3,2GHZ/3,6GHz Turbo, 9MB, 125W, Boxed

 

Ram : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v

 

Grafikkort : Asus Geforce GTX 760 

 

Hårddiskar : Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s / 85k IOPS

                 samt en gammal 3,5 Sata disk på 250 gb som bara används som installationsutrymme för tex spel.

 

Nätagg : SFC 750 Watt

 

Vet ej om detta har något med saken att göra men mitt USB tangentbord lyser aldrig upp eller logitech visas inte i displayen, har för mig att det gjort det innan lite snabbt när man startar datorn. (Har testat det på min laptop så det fungerar iaf.) 

Musen lyser blått som vanligt men endast NUMLOCK lyser på tangentbordet med fast sken.

 

Har någon en idé om vad jag kan göra eller vart jag ska börja ?.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ha svurit och hoppat lite i sängen så öppnade jag datorn en gång till och började känna på alla kablar. ( i min tro att något hoppat ut... Sannolikhet = 0 ) men där stämde allt som det skulle.

 

Tog på mig mina snabba jogginbyxor och joggade ned till förrådet för att hämta mitt lilla usbtangentbord bara för att se om det hjälpte att byta det. Hittade även en Sata-kabel som jag tog med för det kan vara bra att skifta lite kablar ifall det är något. 

 

Till min stora förvåning så lös tangenbordet upp direkt och jag fick helt plötsligt ut mer info ur min lilla pyramid och American Megatrends. Det stod att den hittade en usb-mus samt en usb-keyboard. Och min gamla Sata-disk... men att min satautgång märkt med 1 var tom. Och om jag inte minns fel så la jag min ssd-disk just på denna utgång

Tänkte att det var ju typiskt om min nya ssd-disk redan har fått slänga in handduken efter en styv vecka. Så jag började med att ta och byta Sata-kabeln och samtidigt ta bort den från uttag nr 1 och satte den på uttag nummer 2 istället. 

 

startade datorn och nu så kom jag in i bios inställningen ! Där jag fick ändra lite i start prioriteringen och vilken som var min primära hårddisk. 

Skam den som ger sig ! Ska nu testa att flytta över min gamla hårddisk till den gamla porten bara för att se om denna fick sig en rejäl omgång när strömmen gick. 

Nu testade jag att skifta till utgång nummer 1 igen med den gamla hårddisken (ifall det skulle bli något galet) och allt fungerar som  en spinnande katt igen ?  Visst är jag glad men har någon en förklaring eller kanske en teori om va f** som hänt ?

Antar att det blir att införskaffa sig överspänningsskydd nu iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...