Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

svchost.exe busy


StLj

Rekommendera Poster

Jag har precis ominstallerat XP SP3. Jag började med att formatera disken så det är en rent ny installation. Dock kompletterad med Firefox och Microsofts virusprgm. Även alla Dell´s drivrutiner till datorn, Dell Inspiron 500m, är nyinstallerade. 

 

Men svchost använder 100% CPU! nästan hela tiden. Dvs. när ngn annan process inte lyckat ta lite cpu. 

 

Vad göra? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en gammal Windows XP maskin så rekommenderar jag att helt och hållet stänga av Indexeringen, för denna process avvänder rejält med resurser och även svchost.exe är inblandad i denna (åtminstone vad jag kommer i håg).

http://www.tipsomvista.se/windows-xp/system/474-staeng-av-indexering-av-filer-i-xp.html

 

I Windows XP finns det en indexeringstjänst som hämtar information från filer och skapar ett index för snabbare filsökning. Om du inte använder Windows XP:s inbyggda sökfunktion särskilt ofta kan du med fördel slå av den här funktionen och därmed öka datorns allmäna prestanda något. Även när tjänsten inte arbetar med indexeringen tar den upp mellan 500 kilobyte och två megabyte arbetsminne. Att söka efter filer kommer att gå lite långsammare men i gengäld kommer allt annat gå lite snabbare. Du inaktiverar filindexering genom att starta registereditorn och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ CurrentControlSet\Services\CISvc.
Dubbelklicka där på värdet "Start" och ändra "Data" till "4". Stäng sedan registereditorn och starta om datorn för att ändringen skall börja gälla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...