Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator, Behöver hjälp.


R.W

Rekommendera Poster

Hej hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med  att välja ut någon ny bra gaming dator för ca 16000 kr 

Dator ska framförallt mest användas till att spela krävande spel. 

Viktiga saker för mig:

 

 datorn ska klara maxa alla inställningar.

 att den ska vara tystgående. Viktigt 

 att är framtidssäker 4-5 år framåt minst 

 Vill ha SSD, helst 250gb 

 Windows 8.1 

 Vill att det ska vara Intel i7 och Geforce grafikkort 

Även att den ska gå att överklocka CPU

 

De intressanta jag hittat: 

 

1.http://cdon.se/hemelektronik/thor-alda-extreme-intel-core-i7-4770k-2x8gb-250gb-ssd-2tb-geforce-gtx-780-windows-8-p23828906

 

2.http://www.inet.se/produkt/1517098/taurus-overkill-gtx-780-4770k-3-spel-varde-over-1000kr

 

3.http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177775-webhallen_config_d13-0205-i7-4770k-16gb-120gb_ssd__2tb-gtx_780-dvd-win8

 

4.http://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i60-gtx780ti/10847#!tab:extra

 

Jag har tyvärr inte så bra kunskap själv. Så vilken av dessa packet är bäst?

 

Egentligen vill jag inte lägga mer än 15000-16000 utan skärm. Så om någon duktig kan plocka ihop ett eget packet på inet/komplett som är lika bra som dessa färdiga packet så skulle ju det verkligen uppskattas. Dock så måste montering ingå då jag saknar kunskap att bygga själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej och välkommen til Eforum.

 

Svårt det där med att framtidssäkra för 4-5 år framåt i tiden, speciellt när datorns olika delar ersätts av nyare och kraftfullare modeller från dom olika tilllverkarna.

 

Tex så är ju X79 chipset (som återfinns i din sista Komplettlänk ovan) inte något nytt idag och blir garanterat omodernt inom bara nåt år eller mindre, men samtidigt är ett moderkortkort med intels X79 chipset oerhört kraftfulla med bla. 4-minneskanaler och dess Intel processorer (IvyBridge-E eller Haswell-E) för socket 2011 likaledes kraftfulla - men dyrt blir det - och inte heller helt nödvändigt för att bygga en kraftfull speldator.

 

Huruvida tex. Komplettdatorn har ett bra chassi i frågan om bra luftgenomströmning och därmed bra kylning kan jag heller inte svara på, men jag är inte helt säker på att det chassit är optimalt.

Dessutom behöver den processorn troligen en ny kylare än Intels Air Cooling om du skall överklocka.

Personligen så skulle den Komplettdatorn gått bort för mig.

 

Kanske fundera på ett modernare moderkort med Intels senaste chipset H87 eller Z87 som i dina 3 första alternativ?

Dessa bjuder också på en del nyheter vad gäller anslutningsmöjligheter och flera portar för allehanda slag.

 

 

Ta också en titt på dessa artiklar hos AnandTech:

Best Desktop CPUs: Holiday 2013

Using an Ivy Bridge-E processor also opens up to a 64 GB of memory, although the downside is that the X79 platform is looking a little old against 990FX and Z87, and extra SATA 6 Gbps/USB 3.0/Thunderbolt connectivity is still under the guise of newer platforms.  Nevertheless, building a system of this grunt today puts the 4930K in the firing line given Haswell-E is a good number of months (12+?) away.

 

 

Gaming Motherboards under $175: Holiday 2013

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!  :)   Kanon bra forum! sitter och läser om allt möjligt, försöker lära mig om olika dator komponenter.

 

Vilken tur att jag fick din hjälp. Har velat runt i ca en månad nu men kommer ingen vart. Känns som jag vandrar i cirklar  :P

Min nuvarande dator sjunger verkligen på sista versen så det är bråttom för mig tyvärr.

 

Tack för länkarna, intressant läsning. Jag hade nästan bestämt mig för kompletts dator så tack för varningen.

 

En fråga, Får man en bättre dator än dem jag länkade till för 16000 om man plockar ihop ett eget packet på Inet eller komplett?

 

Har du lust att hjälpa mig om något bra bygge? 

 

Det enda jag vet att jag vill ha är:

 

 En Intel I7 CPU 

16 GB minne. Det ska väl räcka eller vad tror du?

Ett Geforce GPU    (780 tror jag.)  

Ljudkort brukar väl vara inbyggt i modekorten och dessa brukar väl vara ganska bra?

SSD 250 plus en större mekanisk 

En viktig sak är att den är tystgående 

Skärm och annat tillbehör köper jag vid senare skede.

 

En fråga tycker du man ska ha vattenkylning eller vanlig fläkt? 

 

Hoppas du kan ta dig tid.Tack på förhand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte skriva särskilt mycket om det här men gör ändå ett lite inlägg.

 

Precis som Flyfisherman skriver så "åldras" elektronikomponenter snabbt, i synnerhet inom datorvärlden.

Att bygga en dator som är modern efter 4-5 år är svårt, ja, jag skulle vilja säga omöjligt.

Vad du kan göra är att acceptera din dator, även efter 4-5 år.

Det går så fort i denna värld att komponenterna är "gamla" redan efter 1 år.

 

En bra speldator behöver inte 16GB minne. 8GB minne räcker länge för en bra speldator.

Intel Core i7 behöver du inte heller till ett riktigt bra grafikkort. Speldatorn använder sig i första hand av grafikkortet.

En Intel Core i5 4670K är den mest prisvärda CPUn för en speldator. Självklart är det roligare med en i7.

 

Tystgående är svårt att få med en så kraftfull dator för spel där både i7 och GTX780 används. Låg ljudnivå är kanske möjligt men tystgående, det är jag tveksam till om man inte bygger i en stor låda och sofistikerad kylning. Det kostar också!

 

Istället för att utgå från den datorn du länkat till hos Komplett, varför inte prova med den här?

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10788

 

Grundutförandet är priset 10995 kronor.

 

Jag byter PSU till Corsair CX600M, modulärt så det går att plocka bort de kablar som inte behövs.

Jag byter till Intel Core i7 4770K, en i7 som du vill ha och överklockningsbar.

Jag byter till Gainward 780Ti för ännu bättre spelprestanda.

Jag byter till Kingston SSD 240GB istället för 120GB.

Jag lägger till Seagate Barracuda 2TB.

Jag tar bort tangentbordet.

 

Priset blir med valen ovan 15382 kronor.

 

Då är det 8GB minne och Corsair Carbid 200R-chassi, Windows 8.1 samt 3 års garanti.

 

Hur tyst den är kan jag inte svara på.

 

Generellt blir det lite billigare om du köper delarna själv och bygger datorn på egen hand. Räkna med en prisskillnad på mellan 500 kronor och 800 kronor (motsvarar ungefär den arbetskostnad som butikerna tar för att bygga och testa datorn).

Du skall också vara medveten om att garantin gäller för de enskilda komponenterna och mot varje butik som du köper dem från. Det betyder olika långa garantitider eftersom de enskilda komponenterna har olika garantilängd (garantin är en frivillig tjänst och skall inte förväxlas med Reklamationsrätt).

 

Köper du, t.ex. en dator från Komplett, gäller 3 års garanti på alla komponenter som ingår samt att du vänder dig enbart till en butik.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det där var riktigt bra förslag. Ursäkta min okunskap ;P

Jag kan ytterst lite om datorer och den teknikutvecklingen. 

 

Hur skulle du beskriva den du tipsar om med de ändrade tilläggen till

Är det en riktigt bra spel dator ? Är den uppgraderingsvänlig ? 

Jag vill helst inte behöva köpa en ny dator om 2 år. Hellre att byta ut grafikkortet till ett annat.

Men allting behöver inte vara tipp topp för mig hela tiden heller 

Jämför med min dator nu som inte ens är spelbar så är det som natt och dag 

som ex har jag 2 GB i minne :P och en AMD 2 dual core 2.00 GHZ   :)

 

Det modekortet som följer med kanske ändra till ett bättre om det behövs ? 

Ljudet är intrigerat i modekortet väl? Jag vill ha ett bra ljud för jag lyssnar en hel del på musik med. 

Jag skulle kunna lägga 1000 till. Det är min budget och vill få ut så mycket som möjligt går av det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inbyggt High Definition Audio 2/4/5.1/7.1-channel

Se specifikationerna på Gigabyte G1.Sniper B5 (rev. 1x)

 

Men jag anser att det skall vara en Intel Core i7-4770K processor (CPU) och den datorn som Åge N föreslagit har en Intel Core i5-4440 - men när du Åge ändrade specen så kanske inte ändringen tog?

 

För en dator som kostar närmare 16 000 så skulle jag sett 16GB primärminne (RAM) i en sådan, men så håller jag på med en hel del annat på min dator förutom spel. tex. video och bildredigering i Adobes programsviter, kör virtuella maskiner och viss CAD/CAM och med det jag gör på min burk så ligger mina nuvarande 8GB på gränsen, men för spel räcker det till.

 

Jag har personligen samma krav som du när det gäller att datorn skall vara så tyst som möjligt och dessutom skall ett chassi som jag köper ha inbyggda fläktfilter som lätt kan rengöras utifrån eller enkelt plockas bort för rengöring, vilket jag har idag.

Se denna tråd vad jag kör med:Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

Det chassit är ljudisolerat och trots alla fläktar av varierande storlek så är det förhållandevis tyst, men då har jag tillbringat en hel del tid med att ställa in chassifläktarna och samtidigt haft koll på temperaturerna.

 

Och den datorn Åge satt ihop blir naturligtvis kraftfullare.

 

Att uppgradera och byta enskilda delar eller att installera flera saker (tex. extra disk, etc.) på en i dag modern dator med ett bra datorchassi som är rymligt är inga problem om du vill göra detta i framtiden.

 

I övrigt har jag inte hunnit kollat något mer på den specen.

 

Det kanske dyker upp fler tips i tråden också.

Mvh :)

 

Ps. För så mycket pengar som du är tänkt att lägga på en ny dator, så skulle jag rekommendera att läsa lite tester om dom olika delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.  4 stycken fläktar låter väldigt bra. 

Jag funderar på att välja den datorn som ÅGE.N  rekommenderade med de ändrade tilläggen som föreslogs

Vad tror du om det och med ditt chassi till ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt för alla dina goda råd. Det lutar nu åt den ÅGE rekommendera.

Den är väl helt klart bättre än de alternativen jag gav? (Med de ändrade komponenterna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

Jag hade inte tänkt skriva något i tråden och det inlägg jag gjorde var tänkt att vara det enda.
Efter personangreppet i en tidigare tråd tappade jag lusten till att skriva på eForum.
Nu tänkte jag att ett litet inlägg, ämnat enbart för att tänka lite annorlunda, kanske inte gjorde så mycket.

Här kommer ytterligare ett och jag har inte tänkt skriva mer.

Hur man får ändringar i Kompletts konfigurationer att sparas så de går att länka är något jag aldrig lyckats med. Därför skrev jag ned varje enskild ändring jag gjorde i paketet.
Såldes är det helt korrekt uppfattat av sig att i5 är den förvalda men jag bytte till i7:an eftersom TS satt det som ett krav i sin nya dator. Det syns inte eftersom, som sagt, jag aldrig lyckats att få dem sparade så de går att länka till.

Beträffande mängden minne så är 16GB bättre än 8GB. Jag har läst många tester och tester där man använder mer och mindre minne för att se förändringar i prestanda. Det generella är att så länge man har ett kraftfullt grafikkort så är skillnaden mellan 4GB minne och 8GB minne större än mellan 8GB och 16GB. Prestandaskillnaden är försumbar enligt tester jag läst mellan 8GB och 16GB med t.ex. GTX570-kort i spel. Hur prestandan påverkas med dagens kort, som GTX780, känner jag dock inte till.

Jag kan hålla med om att lägger man 16000 kronor på en dator (utan tillbehör) kan 16GB gärna ingå. Ändå ser jag det som ett bättre val att lägga de extra pengarna på grafikkortet istället för mer minne för en speldator.

Om intresset eller behovet av mer minne blir aktuellt är det betydligt billigare att köpa till dem i efterhand än att byta grafikkortet för att prestandan tryter.

Hur TS ser på detta är upp till TS. Hur andra ser på detta är också viktigt. Det ger TS en mer objektiv bild av vad TS skall köpa.

Liksom du sysslar jag med annat än spela. Min huvuddator har en Intel Core i7 2600K och jobbar med 8GB minne. Jag pysslar mest med ljudredigering, skapa mina egna Windows-installationsfiler (bränner inte till DVD utan till bootbar hårddisk) och lite bildredigering (RAW).
Min andradator har jag mest till att testa olika program med mera på. Den har en i5:a och även den 8GB minne.
Den stora skillnaden mellan de två märker jag vid renderingen. Då är i7:an oslagbar, trots att det är en Sandy Bridge och i5:an en Ivy Bridge.

Till TS, d.v.s. i detta fallet R.W., om du tänker syssla med överklockning av CPUn skulle jag föreslå ett moderkort med Z87-chipsetet. B85 är begränsad i vad den tillåter, även om det går att kringgå begränsningarna.

Förslaget jag gav var enbart ett förslag. Jag kikade på de datorer du länkat till och jag finner inget att anmärka på dem egentligen.

Inets dator är mycket bra. Inet ger också 3 års garanti på den.
Vattenkylning
i7 4770K
GTX780
250GB SSD
3TB hårddisk
16GB minne
700W PSU BeQuiet
Windows 8 medföljer

Inte dumt alls.

Webhallens dator är inte dum den heller.
Jämfört med Inet så har den lite mindre av hårdvaran.
SSDn är hälften så stor.
Hårddisken är på 2TB mot 3TB hos Inet.
PSUn är dock bättre.

CDONs dator är även den mycket bra.
Den har dock 2TB hårddisk mot Inets 3TB.
PSUn är dock något bättre


Komplett har inför morgondagens "Black Friday" - event en specialdesignad dator.

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10845

Komplett Gamer - Black Friday Limited Edition.

Grundpriset är 8112 kronor.

Jag gör lite ändringar i paketet. Notera att jag enbart anger ändringarna och där jag inget skriver behåller jag det förvalda.

Jag byter chassi till den modell Vertpre föreslår, Corsair Carbide 330R (även om jag tycker det är opraktiskt med en lucka för fronten).
Enligt Vertpre är den av den mindre ljudande modellen, vilket TS efterfrågar.

Jag byter PSUn til Corsair CX-600M, modulärt för att få bort kablage som inte används.

Jag byter CPUn till i7-4770K eftersom TS vill ha överklockningsbar i7:a.

Jag byter grafikkort till Gainward GTX780Ti

Jag byter SSDn till Crusial 240GB eftersom TS vill ha minst 250GB SSD (det blir nästan 250GB)

Jag lägger till en 2TB Seagate Barracuda hårddisk

Jag väljer bort tangentbordet.

Priset på detta blir 15420 kronor.

Spelprestandan blir extremt bra.

Byt de 8GB till 16GB, Corsair Venganse Low Profile ( +721,37 kr) och priset blir:

16141 kronor.

GTX780TI är kanske att överdriva, även om det ger bättre spelprestanda än GTX780.

Behåll 16GB minne och byt grafikkortet från Gainward GTX780TI till Asus GTX780 och priset går ned till:

14478 kronor.

Lägg till Corsairs vattenkylning och priset blir 15222 kronor.

Byt 2TB-disken mot 3TB-disken och priset blir 15472 kronor.

Jämför vi detta med Inets dator får vi följande:

Chassi: Tyst chassi enligt Vertpre i Komplett-paketet. Okänt för Inets låda, men troligtvis är den också tyst.
CPUn är identisk.
Minne är identiskt (16GB i båda fallen)
SSD likvärdig storlek (kan dock inte uttala mig om prestandaskillnaden men det kanske Flyfisherman kan).
Hårddisk, likvärdig 3TB i båda fallen.
Grafikkort, båda har GTX780, fabrikat hos Inet kan jag inte få fram. Asus hos Komplett.
Moderkort, Inet har MSI med Z87, Komplett har Asus med Z87.
Ljudkortet på de båda moderkorten är identiska, Realteks 892
Vattenkylningen hos Inet kan vara bättre än Kompletts. Kan inte uttala mig om detta.
PSU, Inet använder 700W BeQuiet, Komplett använder Corsair 600W. Båda räcker till för datorn. Corsair är kända för att tillverka hög kvalitet på sina PSUer. BeQuiet tillverkar också bra PSUer.

Inet tar 16999 kronor, Komplett tar 15472 kronor.


Nu återgår jag till det tidigare förslaget jag gav, utgå från Komplett Gamer i30 - Crazy Edition.

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10788

Grundpris: 10995 kronor.

Återigen lite ändringar.

Chassi byter jag till Vertpres förslag, Corsair Carbide 330R

PSU byter jag till Corsair CX600M, modulärt.

CPUn byter jag till i7-4770K, överklockningsbar.

Jag byter moderkort till Asus Z87-C

Jag byter minnen till Corsair 16GB 1600MHz Low Profile (Flyfisherman föreslår 16GB).

Jag byter grafikkort till Asus GTX780

Jag byter SSD till Kingston SSDNow 240GB (TS vill ha minst 250GB)

Jag lägger till Seagate Barracuda 3TB hårddisk.

Jag väljer bort tangentbordet.

Priset blir då 14848 kronor.

Lägg till Corsairs H55 vattenkylning och priset blir 15417 kronor.

Även denna dator blir likvärdig de två tidigare, Inet och Komplett.
Priset blir något lägre trots det.


I princip är det väl hugget som stucket vilket paket du väljer. Nästan allt i denna prisklass blir bra. Valmöjligheterna är många och det är bara att ändra i de olika datorernas konfigurering för att se vilket pris det blir.

 

Vill du plocka ihop dina egna komponenter och låta någon bygga den kan du göra det bl.a.hos Inet.

Inet tillåter dig att välja dina egna komponenter och de bygger datorn.

För detta tar Inet 799 kronor.

Det är bara att lägga denna vara i varukorgen:

 

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

 

Vad tycker ni andra?

Jag instämmer även i Flyfishermans förslag att läsa lite fler tester på de olika enheterna. Det är lärorikt. Är du intresserad är det också välanvänd tid.

Vänligast
Åge
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt bra hjälp du är till Åge.! Tusen tack för all tid, betyder väldigt mycket! 

Jag måste läsa igenom allt noggrant ett par gånger nu det tar en stund.  :)

Det finns äntligen hopp om det. =) 

 

Kan säga som så att jag nog med all säkerhet valt bort de alternativen jag hade. 

Det lutar helt åt dina två alternativ med de ändrade konfigurationerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en av testerna som visar att 16GB minne inte har särskilt stor betydelse för spel, kontra 8GB. Det finns fler tester men överlag så är de flesta ganska överens om att 16GB internminne för spel inte har särskilt stor betydelse.

 

Läs också vad man bör göra för att inte råka på det som några gör, "Out of RAM" - meddelanden.

 

Mycket minne på grafikkortet är av stor betydelse för prestandan i spel. Grafikkorten som skall användas till "tunga" spel, som BF4, drar nytta av mycket minne på just grafikkortet.

 

För "tunga" program, som Sony Vegas, Photoshop och andra, där video och ljudredigering görs, är mer minne att föredra.

 

http://www.techbuyersguru.com/RAMgaming.php

 

Vad du än väljer, R.W., var noga med att välja det DU vill ha och inte vad andra tycker att du bör ha. Det är DU som skall bli nöjd med datorn och det är DU som skall använda den.

Använd ditt sunda förnuft och din känsla. Tycker du om något bättre än annat, välj det. Om du ångrar dig blir det en mycket dyr dator.

 

Läs gärna mer om vad andra tycker och bilda dig din egna uppfattning. Det är du som skall välja vad du skall köpa och det är du som skall leva med datorn. Det är dina pengar och använd dem väl!

 

Lycka till med ditt köp!

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

För att ytterligare krångla till saker och ting... :unsure:
Till att börja med: vilket GTX 780 grafikkort är det?
Dom olika grafikkortstillverkanrana har knappt börjat med att göra sina egna kyllösningar och annat för överklockning.

Det finns idag väl mest bara nVidias referenskort ute?
Ett referenskort skulle jag personligen aldrig köpa, bättre då att vänta tills någon (alla) grafikkortstillverkare kommit ut med sina egna optimerade lösningar och då läsa på om testerna.

 

 

datorn ska klara maxa alla inställningar.

 
Detta är väl det mest krävande spel som finns idag;

se denna Eforumtråd:

Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar

och där kommer inte ett GTX 780 att klara av på dom maximerade inställningarna.
CPUn betyder alltmer; tex. så kör jag på en överklockad Intel Core i7 2600K ja då ligger denna på nästan konst 35-45% när det gäller Crysis 3.
 

 
När det gäller primärminne:

Call Of Duty - Ghost
 
Minimum System Requirements

OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit
CPU: Intel Core 2 Duo E8200 2.66 GHZ / AMD Phenom X3 8750 2.4 GHZ or better
RAM: 6 GB RAM
HDD: 40 GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTS 450 / ATI Radeon HD 5870 or better
Sound: DirectX Compatible Sound Card
DirectX: 11
Internet: Broadband Internet connection and Steam and Online Multiplayer

Recommended System Requirements

OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit
CPU: Intel Core i5 – 680 @ 3.6GHz
RAM: 8 GB RAM
HDD : 40 GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 760 @ 4GB
Sound: DirectX compatible sound card
DirectX: DirectX 11
Internet: Broadband connection and service required for Multiplayer Connectivity. Internet connection required for activation.

Lägg märke till minneskraven!
Mvh [ :o]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte lägga så stor vikt vid spelföretagens referenser. Jag lägger betydligt större vikt vid de tester som görs i praktiken.

 

Grafikkortstillverkarna har en tendens till att överdriva effektkravet på PSUer på liknande sätt. Vad jag förstått av Flyfishermans tidigare inlägg om sådant anser även du att de i många fall är överdrivna.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte lägga så stor vikt vid spelföretagens referenser. Jag lägger betydligt större vikt vid de tester som görs i praktiken.

 

Grafikkortstillverkarna har en tendens till att överdriva effektkravet på PSUer på liknande sätt. Vad jag förstått av Flyfishermans tidigare inlägg om sådant anser även du att de i många fall är överdrivna.

 

Vänligast

Åge

Ja så är det, men när det gäller mina egna erfarenheter och mätningar - och inte minst -seriösa testsajter som tex. AnandTech och Tom's  så blir det en annan sak när det gäller just vad som verkligen drar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! tack för din hjälp Flyfisherman.  

 

Jag känner mig smått förvirrad angående val av dator just nu. 

 

Den Black Friday datorn Åge.N  tipsa om verkar inte vara tillgänglig längre.

 

Har fått ett tips om detta bygge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4199426/2013-11-29

 

Snälla behöver din expertis. Ser den bra ut?  några råd/ändringar ? 

 

Funderar på att byta ut till 780TI  kanske. Då spricker budget men kanske värt det, jag vet inte

 

 

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""Detta är väl det mest krävande spel som finns idag;

se denna Eforumtråd:

Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar

och där kommer inte ett GTX 780 att klara av på dom maximerade inställningarna.
CPUn betyder alltmer; tex. så kör jag på en överklockad Intel Core i7 2600K ja då ligger denna på nästan konst 35-45% när det gäller Crysis 3.""

 

Crysis 3 är ett spel jag kommer spela en del och vill kunna maximera inställningarna 

 

Låter som att en satsning på 780TI  inte vore så dumt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnandTech: The nVidia GeForce  GTX 780 Ti Review

Tom's HardWare:Nvidia GeForce GTX 780 Ti Review: GK110, Fully Unlocked

Guru3D.com   GeForce GTX 780 Ti review - Introduction

 

Samt kolla in denna tråd: Tips - Grafikkort

Särskilt länken till AnandTech: Bench GPU 2013

 

Ps. Du får säkert fler tips om vilken eller vilka delar till datorn i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnandTech: The nVidia GeForce  GTX 780 Ti Review

Tom's HardWare:Nvidia GeForce GTX 780 Ti Review: GK110, Fully Unlocked

Guru3D.com   GeForce GTX 780 Ti review - Introduction

 

Samt kolla in denna tråd: Tips - Grafikkort

Särskilt länken till AnandTech: Bench GPU 2013

 

Ps. Du får säkert fler tips om vilken eller vilka delar till datorn i övrigt.

 

 

TACK, bra info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej R.W.

Ja, det stämmer att Black Friday - Limited Edition inte längre finns.
Som jag skrev var det en specialutgåva inför gårdagens event, som många butiker anammat från USA, Black Friday.
Komplett satte ihop en dator med möjlighet att konfigurera som de andra, enbart att kunna köpas under gårdagen, Black Friday.

Jag ser det inte som någon förlust eftersom Komplett Gamer i30 - Crazy Edition är ett bra grundpaket att utgå från och går att få i princip likvärdig med Black Friday-versionen.

Jag har kikat på ditt paket hos Inet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4199426/2013-11-29

Det går att ändra i paketet så du får ned priset.

Först, byt nätaggregatet från Fraktal Design till Corsair CX600M, 600W liksom Fraktal, 80+  -certifierat och modulärt. Ett mycket bra nätaggregat, stabilt och av hög kvalitet.
Du sänker priset med 490 kronor.
Jag anser inte att kvalitetsskillnaden motsvarar prisskillnaden. Corsairs PSUer är generellt mycket bra.

Priset på ditt paket är nu 15363 kronor plus frakt. Med frakt är det 15562 kronor.

Blir du medlem hos Sweclockers skickar Inet varorna utan fraktkostnad. Då är du nere på 15363 kronor inkl. frakt.

Lådan du valt är Fraktal Design och vit. Det är snyggt med en vit låda och lådan är mycket en smaksak. Här är det svårt att råda.
Jag har själv en vit låda till min huvuddator, den här:

http://www.xigmatek.com/product.php?productid=96

Om vi ändå gör som så att vi byter lådan till den som Vertpre förslagit, Corsair Carbid 330R, den som bl.a. finns med i de paket jag satt ihop hos Komplett, sänker du priset med 50 kronor. Inte mycket om du hellre vill ha den vita lådan.

Det ingår två fläktar i Carbidlådan också. Behöver du en extra fläkt i nuläget? Om inte, välj bort fläkten och priset sänks med 139 kronor till.

Priset på datorn är nu nere i 15174 kronor inkl. frakt om du blir medlem i Sweclockers.

Är det av något särskilt skäl som valet av moderkort fallit på MSI-kortet?

http://www.inet.se/produkt/1902526/msi-z87-s02-inet-edition-atx

Har du behöv av 3 stycken PCIe 16x ? Jag är inte helt säker på att alla 3 platserna kör med 16x om alla tre är populerade.
Har du inga planer på att köra en SLI-koppling (dubbla nVidia-baserade grafikkort) finner jag inget skäl till att ha 3 stycken 16x PCIe-platser.

Det här Gigabytekortet är ett mycket bra alternativ:

http://www.inet.se/produkt/1902458/gigabyte-ga-z87-hd3-atx

Det är samma chipset, Z87 som på MSI-kortet.
4 minneskortsplatser med stöd för identiska minneshastigheter.
Båda har stöd för maximalt 32GB internminne.
Båda har Realtek ALC892-ljudkort.
Båda har 6 stycken SATA6-anslutningar (för hårddiskar med mera).
Båda har 4 USB3 bak samt anslutning för ytterligare 2 stycken via moderkortet.
Båda har 2 USB2 bak samt anslutning för ytterligare 6 stycken via moderkortet.
Båda har GB-LAN, trådat nätverkskort.
Det är 3 års garanti på MSI-kortet men 4 år på Gigabytekortet om du registrerar det hos Gigabyte via deras hemsida.

MSI-kortet har stöd för både SLI och Crossfire (dubbla grafikkort med nVidia-baserade kort respektive AMD-baserade kort).
Gigabyekortet har stöd enbart för Crossfire.

Har du inga planer på att köra med dubbla grafikkort (du bör i så fall köpa ett något kraftfullare nätaggregat också) kan du lika gärna välja Gigabytekortet och sänka priset med 200 kronor.

Ditt pris är nu 14965 kronor inkl. frakt om du blir medlem hos Sweclockers.

Vill du ha den vita lådan, byt tillbaka och priset går upp med 50 kronor till 15015 kronor.

Byt minnena från 16GB ADATA till 8GB Corsair Vengeance och du sänker priset med 600 kronor.

Lägg till MSI GTX780Ti och du behåller tre spel, precis som med GTX780-kortet. Det kostar 1800 kronor mer men med de ändringar ovan klarar du nästan budgeten ändå.

http://www.inet.se/produkt/5411031/msi-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel-varde-1000kr

Du hamnar nu på 16215 kronor totalt (inkl. frakt om du är medlem i Sweclockers).

Om du accepterar att byta Seagatedisken på 3TB till en mostvarande på 2TB är du hemma!
Då blir priset 15926 kronor (inkl. frakt som medlem hos Sweclockers).

Jag har skapat en länk till Inet med allt i kundvagnen. Då är det den vita Fraktal-lådan som är med.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4204113/rw_20131130

Vill du ha en fläkt till kan du lägga till den för 139 kronor.


Jag gör en ny konfigurering med Komplett:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10788

Jag byter lådan till Fractal Design vit, identisk med den hos Inet (för att göra datorerna så jämförbara som möjligt)

Jag kan tyvärr inte välja identiskt nätaggregat så det får bli den något bättre Corsair RM650, modulärt.

Jag byter CPUn till i7 4770K

Jag byter moderkort till Asus Z87-C

Jag byter grafikkortet til MSI GTX780Ti med spel:

http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda/801818?CKS=PCW

Jag byter SSD till Samsung 250GB (identisk med Inet)

Jag lägger till en Seagate 2TB hårddisk.

Med standardkylaren för CPUn går Kompletts paket på 16389 kronor.

Då blir datorerna i princip likvärdiga i prestanda.
Därmed är Inets paket jag satt ihop mer prisvärt.

Hoppas detta ger dig lite vägledningen.

Vänligast
Åge
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till.

Precis som Flyfisherman nämnt tidigare är de flesta GTX780-kort idag ännu så länge baserade på referenskortet från nVida. Det ser så ut i alla fall.

Det kort som avviker från detta hos Inet är det här:

 

http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-windforce-3-spel

 

Det kostar också lite mer.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Åge!

 

Har du behöv av 3 stycken PCIe 16x ? Jag är inte helt säker på att alla 3 platserna kör med 16x om alla tre är populerade.
Har du inga planer på att köra en SLI-koppling (dubbla nVidia-baserade grafikkort) finner jag inget skäl till att ha 3 stycken 16x PCIe-platser.

 

Nix, kör man med SLI eller CrossFire så går hastigheten ned till (16,0,0) (8,8,0) (8,4,4)

Men stirra dig inte blind på detta även om du skulle vilja köra med 2-3 grafikkort.

Detta är ett mycket bra Intel® Z87 Express moderkort, med massor av anslutningar och lätt att överklocka.

 

Moderkortet heter MSI Z87-S02 INET EDITION ATX

 

[Edit] Jag tillägger för att inga missförstånd skall upstå:

Moderkort med tex. X79 chipset och fyra minneskanaler har möjlighett att köra alla 3-4 PCI-express 3.0 i x16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till.

Precis som Flyfisherman nämnt tidigare är de flesta GTX780-kort idag ännu så länge baserade på referenskortet från nVida. Det ser så ut i alla fall.

Det kort som avviker från detta hos Inet är det här:

 

http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-windforce-3-spel

 

Det kostar också lite mer.

 

Åge

 

Japp detta kort är helt OK! Ja mer än Ok, det är ju med Windforce; alltså Gigabytes egen grafikkortskylare som tidigare fått mycket bra betyg.

En effektiv och tyst kylning!

Fast det krävs ju med 7000 MHz klocka!!!

Men så kostar det också därefter: 6400:-

 

Om du vill ha ett annat GTX 780 så kika på detta:

Inet

 Asus GeForce GTX 780 3GB + 3 spel

Pris: 4 690 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp detta kort är helt OK! Ja mer än Ok, det är ju med Windforce; alltså Gigabytes egen grafikkortskylare som tidigare fått mycket bra betyg.

En effektiv och tyst kylning!

Fast det krävs ju med 7000 MHz klocka!!!

Men så kostar det också därefter: 6400:-

 

Om du vill ha ett annat GTX 780 så kika på detta:

Inet

 Asus GeForce GTX 780 3GB + 3 spel

Pris: 4 690 kr

Ja, det är ett annat kort men inte Ti-versionen. -;)

 

Här är ett Gigabyte GTX780 Windforce.

 

http://www.inet.se/produkt/5411032/gigabyte-geforce-gtx-780-3gb-oc-windforce-rev2-0-3-spel-max-2st-hushall

 

Även det ett alternativ men också en icke Ti-modell.

 

Korten sänker priset på datorn mot val av Ti-modell.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...