Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda en HD till det bittra slutet...trots klusterfel.


PCsnubben

Rekommendera Poster

Ofta ser man hårddiskar med klusterfel lite varstans.
Man kan se var med tex HDDRegenerator.

 

Det går ju att "laga" dem med samma program, men har klusterfel börjat , kommer det fler som ett brev på posten.

Så det är bara en tillfällig lösning att "laga" dem.

 

Men ofta så ser man klusterfel endast i början på disken.
Då kan man partionera om den och låta början på disken vara en egen liten oanvänd partition.

Det är lätt om man ska installera om, men hur gör man om man vill FLYTTA FRAM partitionen?

Alltså utan att ominstallera, flytta fram systempartitionen några hundra megabyte för att göra en liten ny framför där den dåliga delen finns...?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att utöka systempartitionen. Sedan minska den framför. Då har du en oanvänd del av disken framför. Har du en partiton som ligger efter systempartitionen måste du först minska den på den sidan som ligger mot systempartitionen.

 

Det här går fint att göra med ett 3:e parts program, t.ex. EaseUS Partition Master.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lita inte på den disken, skador har en tendens att bero på något och kommer att sprida sig.

 

Samt när disken upptäcker skador försöker den flytta undan data från de skadade områdena, läser om data gång på gång för att vara säker på att leverera rätt. Eller som du upplever det, blir oändligt mycket långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klusterfel är logiska fel, som orsakas av på fel i filsystemet eller av skadade sektorer (fysiskt fel). En reparation av filsystemet (chdsk) hjälper om det inte finns fysiska fel. Har du kontrollerat SMART-värdena eller kört tillverkarens diagnosprogram? Se till att ha backup av datat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fungerade fint.

 

Jag minskade systempartitionen, så jag fick 500MB ledigt oallokerat utrymme.

Detta hamnar ju efter systemartitionen i första läget.

Sedan gick jag in och ändrar för själva systempartitionen, så att man får 500MB före den.

 

Frågan är om det räcker, hur stor bör jag göra partitionen framför systempartitionen..?

Jag vet ju inte exakt hur långt in på disken felet ligger, men det borde gå att räkna ut ?!

 

I loggen  för HDDRegenerator så reparerade den endast en (1) sektor i detta fall.

Sector nr 6708808.

Hela disken är på  596.17 GB formaterad.och 1250263728 sectors.

Disken heter WDC WD64 00AAKS-65A7B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag skrev ju att det är en temporär lösning.

Disken ska bytas ut, men inte just nu.

Backup på viktiga filer finns.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sector nr 6708808.

Hela disken är på  596.17 GB formaterad.och 1250263728 sectors.

Sektorn är lite drygt 0,5 % in på hårddisken och 0,5% av hela hårddisken är 3 GB, dvs du behöver ha drygt 3 GB oanvänt i början av disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6708808×512B=3433434909696B=3,19900894165 GiB eller 3,433434909696 GB. Observera att Windows anger storleken i GiB och inte i GB. 1 GiB = 2^30 B medan 1 GB = 10^9 B. 1 GiB = 1,073741 824 GB och 1 GB = 0,931322574615 GiB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fortsätter på denna tråd angående en annan disk. 


Disken är 750 GB

Får ett Delay vid sektor 1778 enligt hddregenerator.
Inga trasiga kluster.
Men jag vill ändå inte använda den delen av disken med Delay.

Tittar jag på disken har den en 199 MB Systempartition innan huvudpartitionen som Windows ligger på.

Det luriga är att enligt Partition Wizard 9, så BÖRJAR systempartitionen på sektor 2048 och slutar på 409599. 

Det finns ju inget innan systempartitionen... så var är sektor 1778?

 

Jag flyttade ändå fram systempartitionen 1GB mha Parition Wizard.
Vilket gick bra.

Men kan någon förklara detta, att det hittas ett Delay innan Systempartitionen, som ligger först ...!?
 

post-9064-0-81727900-1443281495_thumb.jpg

post-9064-0-48851500-1443281569_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Chrystal Info, och den visar på fel...
Se bild

"Reallocated Sectors Count"
Innebär vad ?
(Förutom att den bör bytas alltså)

post-9064-0-98215200-1443283976_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju 1 GB tomt innan systempartitionen. även om du inte har något där är det en del av disken som undersöks.

 

Reallocated sector count innebär att hårddisken har upptäckt skadade sektorer och flyttat dessa till ett för detta ändamål reserverat ändamål på disken.

En mycket stark indikation på att den hårddisk ska kasserar omgående, har det väl flyttats en sektor är det vanligen bara en tidsfråga innan många fler kommer behöva flyttas. För varje sektor som försvinner blir hårddisken långsammare och långsammare men med lite tur förlora du inga data initialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systempartitionen ligger inte först. De 2048 första sektorerna är för bootloader och partitionstabell. Hur mycket av utrymmet som sedan utnyttjas beror på bootloader och typ av partitionstabell (MBR eller GPT).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt HDDRegenerator , så låg felen i början på disken.
(Och den hittade inga trasiga kluster, endast delays)
Därför flyttade jag fram partitionerna.

Om/när det sedan uppstår nya fel kan de ju hamna var som helst givetvis.
Det är jag medveten om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och i början av disken ligger ofta filtabeller och när dessa skadas...

Kolla prestandan på disken även. Som sagt, med skadade sektorer/områden går disken långsammare och långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...