Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Myndigheternas övervakvning hotar den personliga integriteten


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja vad skall man säga om den senaste tidens allt fler avslöjanden från figuren "Snowden"?
 

Allt som skrivs i nyhetsmedierna är inte sant, det är väl rätt klart vid det här laget och det inbegriper naturligtvis Snowdens sk. läckta uppgifter, som om dessa skulle per automatik betyda att allt han säger är med sanningen överensstämmande.

Det krävs naturligtvis regelrätta undersökningar och klargöranden, men bevisen är förstås svårare att få fram.

 

Samtidigt så har det via honom avslöjats en hel del komprometterande uppgifter att NSA bla. skulle ha avlyssnat Tysklands förbundskansler Angela Merkel, vilket Tyskland som det land i Europa reagerat absolut hårdast mot och totalt gått i taket - med all rätt.

 

Hur är det då här hemma?

Vi har nu FRA, SÄPO Polisen och Tullverket som verkar vilja ha bredbands-operatörernas tillstånd för övervakning.

Vad är nu detta?

 

Jag fick detta brev från min ISP Bahnhof i dag och som jag här bifogar i sin helhet:

 

Hej, 
 
Oroliga kunder har hört av sig med frågan: Är Bahnhof en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?
 
Det enkla svaret är Nej. Men läs gärna vidare, för vi vill ändå informera om vissa risker.
 
Hos Bahnhof är din surftrafik lika helig som den klassiska Brevhemligheten. Vi tror att datorn, mobilen eller surfplattan i svenska hem ofta innehåller det allra mest känsliga och privata – i många fall mer privat än pappersbrev och telefon. Säpo försöker just nu övertala olika operatörer att svika sina kunder, men hos Bahnhof har de inget att hämta.
 
Problemet är de så kallade öppna stadsnäten, där nätägaren kontrollerar de sista kablarna fram till ditt bredbandsuttag. Det har kommit till vår kännedom att vissa av dessa stadsnät i Sverige är anslutna till Maintrac – det företag i Linköping som pekats ut i nyheterna som en bas för övervakning och avlyssning.
 
Vad innebär det?
Det innebär att vissa av vår kunder riskerar en avlyssning av IP-nummer i "slutsteget" av nätet på vägen till fastigheten och bredbandsuttaget. (När Bahnhof dragit fibern hela vägen fram, vilket är fallet med många bostadsrättsföreningar och företag, finns ingen sådan risk.)
 
Vad är faran?
En del rycker bara på axlarna åt övervakning. Men Bahnhof menar att frihet från övervakning är en hörnpelare i ett demokratiskt och blomstrande samhälle. Dessutom finns alltid risken att någon på myndigheten missbrukar sin makt av politiska, ekonomiska eller privata skäl.
 
Vad gör Bahnhof nu?
* Vi kommer inom kort att lista de stadsnät som är anslutna till Maintrac på vår hemsida.
* Vi ska ruska om respektive stadsnät för att få dem att inse det vansinniga i denna typ av registrering.
* Vi kommer att ge alla möjlighet att själva kontakta stadsnäten och ge sina synpunkter. Detta gäller ju inte bara Bahnhofs kunder utan samtliga i de berörda stadsnäten.
 
Vad kan man göra själv?
Bahnhof erbjuder sedan länge en tjänst vid namn Integrity VPN. Allt som skickas till och från din dator krypteras. Ingen kan avlyssna trafiken på vägen, varken stadsnätet, internetkaféer eller andra som du kopplar upp dig mot.
Läs mer om Integrity här.
Gå gärna in på Mina sidor och se om du tillhör ett stadsnät och i så fall vilket.
 
Vi lever i en tid då myndigheterna ökar trycket på internet och operatörerna. Bahnhof gör sitt yttersta för att värna friheten och rättigheterna på nätet. Det kan du alltid lita på. 
 
Inom de närmaste dagarna kommer ytterligare information på Bahnhofs hemsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger förvisso Svenska Stadsnätsföreningen att de ska fortsätta med den manuella hanteringen.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.535214/stadsnaten-stoppar-saposystem

 

Tycker att den svenska staten börjar ta sig lite väl stora friheter med våra medborgerliga, för att inte säga mänskliga, rättigheter. Nu senast fattade riksdagen (igår) beslut om att kraftigt inskränka offentlighetsprincipen och vår möjlighet att få insyn i hur landet sköts. http://www.journalisten.se/nyheter/riksdagen-inskrankte-offentlighetsprincipen

 

Vi befinner oss numer en bra bit in på det sluttande plan som kritikerna varnade för men de flesta politikerna hävdade att det inte alls skulle vara någon fara för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Riktad spaning vid misstanke, där domstol har beslutat åtgärd, är det enda rimliga."

Där citerar jag min kamrat (som jag inte namnger) och är lite mer insatt än vad jag är.

Vad det betyder är att det skall krävas särskilda skäl för att en myndighet skall kunna utföra avlyssning på sina medborgare i Sverige.

 

Oavsett, så är det en skrämmande utveckling och naturligtvis inte acceptabel.

Verkar som det mesta har sin början i 11:e september.. hos jänkarna och där allt dom är rädda för (och det verkar vara det mesta) också sprider sig över hit till Europa och kanske resten av världen.

 

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Riktad spaning vid misstanke, där domstol har beslutat åtgärd, är det enda rimliga."

Där citerar jag min kamrat (som jag inte namnger) och är lite mer insatt än vad jag är.

Vad det betyder är att det skall krävas särskilda skäl för att en myndighet skall kunna utföra avlyssning på sina medborgare i Sverige.

 

Oavsett, så är det en skrämmande utveckling och naturligtvis inte acceptabel.

Verkar som det mesta har sin början i 11:e september.. hos jänkarna och där allt dom är rädda för (och det verkar vara det mesta) också sprider sig över hit till Europa och kanske resten av världen.

 

:thumbsdown:

 

Jag tror inte det här har sin början i 11e september. Det är mycket äldre. USA har sedan landet bildades 1776 varit i krig 9 år av 10 år. Runt omkring i världen !
 
Hur hade stämningarna varit i Sverige om USA och England 1905 kommit överens om att Sverige skulle bli en Engelsk koloni? Taft - Katsuras överenskommelse om Korea 1905. Eller om Tage Erlander störtats 1953 i en USA-stöd kupp och till ny statsminister hade utsetts överbefälhavaren general Nils Svedlund. Att verka under envåldshärskaren Gustav VI Adolf. Mossadegh, Zahedi och Reza Pahlavi. Läs t.ex. CIA-agenten William Blum's bok (jfr NSA arbetaren Snowden) "CIA & USA:s verkliga utrikespolitik" och James Bamford's bok Body of Secrets.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Snubblade på denna intressanta blogg-post

Fnordspotting

 

Ja både kvällstidningarnas sk. journalisters personliga åsikter och FRA:s saker som gör integritetsbrott kan vara väl värt att diskutera - t.o.m. högljutt :P

Vart tog objektiviteten vägen eller är det bara lösnummer som via löpsedlarna som skall säljas?

 

Och varför FRA håller på med saker som är högst tveksamma när det gäller insamlandet av personlig information till 3:e makt är ju en gåta i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju undra varför har inte SÄPO bättre koll på högerextremister?

Jag tar som exempel dagens demonstration i Sthlm idag.

En demonstration som fått tillstånd att demonstrera men där både

Polis och deltagare blev överraskade av högerextrema angripare!

Borde inte Polisen varnats av SÄPO så de hade varit beredda på

attacken eller blev SÄPO också överraskat av attacken?

Jag tror inte myndigheterna har så stor koll på vad som sker ngn

övervakning av tele och datanätet klarar de nog inte av de har nog med att spionera på andra länder för USAs räkning. Det är min tro.

Visserligen har vi hört konstiga ljud ibland i telefonen när vi talat med vänner så kanske det har varit avlyssning.

Jag hoppas du Flyfisherman publicerar listan på stadsnät som Maintrac

kontrollerar så man vet om man är i farozonen att bli avlyssnad.

Inte för att jag har hemligheter för mig men mitt privatliv är mitt och ngn myndighet har inte rätt att rota i det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl alltid funnits avlyssning mellan länder på olika sätt.

Tycker det inte är ett dugg märkvärdigt med detta, är kanske lite förvånad av att det inte kommit fram på sådant sätt förrän nu i dagens läge.

Med andra ord, alla tjuvlyssnar ju på varandra, och har troligen alltid gjort detta, så länge som det har varit möjligt.

Det handlar ju inte bara om att kolla i trådar eller så, tänk på alla satelliter som snurrar där uppe, hur många är officiellt vädersatelliter, hur många är något annat?

T.ex. om vi kan se allt vi kan med googles bilder, vad kan då inte dessa spionsatelliter se, naturligtvis så mycket mer, i väsentligt mycket större upplösning osv.

Nä, jag är inte så förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att den svenska staten börjar ta sig lite väl stora friheter med våra medborgerliga, för att inte säga mänskliga, rättigheter. Nu senast fattade riksdagen (igår) beslut om att kraftigt inskränka offentlighetsprincipen och vår möjlighet att få insyn i hur landet sköts. http://www.journalisten.se/nyheter/riksdagen-inskrankte-offentlighetsprincipen

 

Vi befinner oss numer en bra bit in på det sluttande plan som kritikerna varnade för men de flesta politikerna hävdade att det inte alls skulle vara någon fara för.

Detta tycker jag, rent ut sagt, är för djäfvligt. Jag gillar det alltså inte. Det är att Cluster tog upp det som jag gillar.

 

"Röstsiffrorna blev 263 för och 33 mot. Endast MP och V motsatte sig förslaget", får man veta i Clusters länk från journalisten.se. Att de partier som vill skydda sina egna fifflare från insyn var för förslaget kan jag förstå men Folkpartiet borde ha röstat mot det. Så här motionerade FP 2002: "För Folkpartiet liberalerna är utgångspunkten att offentlighetsprincipen är en omistlig del av den svenska tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen. Rätten att ta del av allmänna handlingar underlättar inte bara medborgarnas inblick i den offentliga verksamheten utan är även en förutsättning för journalistiskt arbete, fri opinionsbildning och politisk debatt" http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_GP02K46/?text=true

 

2013 säger FP att: "Det här handlar om en förändring vi gör för att Sverige ska kunna delta effektivt i förhandlingar och samarbeten med andra länder", vilket inte är ett dugg bättre än Moderaternas argument.

http://ligator.wordpress.com/2013/11/22/demokratins-fiender-rostade-mot-offentlighetsprincipen-igar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl alltid funnits avlyssning mellan länder på olika sätt.

Tycker det inte är ett dugg märkvärdigt med detta, är kanske lite förvånad av att det inte kommit fram på sådant sätt förrän nu i dagens läge.

Med andra ord, alla tjuvlyssnar ju på varandra, och har troligen alltid gjort detta, så länge som det har varit möjligt.

[...]

 

Förvisso är det så. Dessutom så måste det nog vara på det sättet så länge som man vill kunna bevara och försvara sin nationalstat mot yttre hot från såväl andra stater som från terrorister och andra våldsverkare.

 

Det som här diskuteras är gränsen för intrång i (de "vanliga") medborgarnas integritet och rätt till privatliv.

 

Se t.ex. hur det nu framkommit att Säpo med löften och hot försöker pressa operatörer till att "frivilligt" ge Säpo automatisk direktåtkomst till information om alla deras kunder. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5735355

Känns knappast ok.

 

Om du till detta adderar de senaste avslöjandena om hur FRA jobbar med sk aktiv signalspaning (läs hacking) i samarbete med, och i bland på uppdrag av, NSA http://www.svt.se/ug/fra-hackar-datorer samt att chefen för Försvarsunderrättelsedomstolen medger att FRA faktiskt bedriver spaning på svenskar http://www.svd.se/nyheter/inrikes/signalspaning-traffar-ytterst-sallan-i-sverige_8825912.svd så blir bilden än mer obehaglig. Dessa aktiviteter är dessutom något som enligt tjänstemännen och politikerna inte kan vara olagligt eftersom de själva godkänt det. Lagen som skall förhindra kränkningar av våra mänskliga rättigheter är alltså helt verkningslösa då t.ex. Försvarsunderrättelsedomstolen ger klartecken för ett intrång så blir det (enligt deras sätt att se på det) omedelbart lagligt.

 

Utöver de ovan nämnda och nu alltmer aggressiva  intrången i svenskars (och för all del andras) privatliv så vill staten alltså nu skydda sina ännu mer av sina egna aktiviteter och förehavanden från insyn. Den mycket omhuldade svenska offentlighetsprincipen urvattnas (se länk i mitt tidigare inlägg) och är om detta tillåts fortsätta snart ett minne blott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om nån av dessa nystiftade övervaknings och begränsningslagar inte strider mot grundlagen - inte första gången isf - det innebär att dessa lagar kan vara ogiltiga - Lagrådet har ofta påpekat att Riksdagen stiftat lagar som strider mot lag av högre valör

 

http://www.zdnet.com/debate/will-2014-be-nineteen-eighty-four/10132724/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...