Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wireless fungerar inte på ny router


ngli

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har köpt en ny router, TP-link TD-W8960N. När jag skall ansluta olika enheter via wifi går det åt pipan för flera enheter. Jag kan ansluta en dator och jag har kunnat ansluta min mobil men det går inte, iPaden fungerar inte längre, en Samsung tfn fungerar ej och övriga datorer i huset går ibland men oftast inte. Antar att det är någon inställning på routern men jag förstår inte var jag skall börja.

 

Är inte så duktig på engelska att jag kan ringa TP-Links support som är på engelska. Har pratat med min internetlevernatör men de kan inte hjälpa mig eftersom routern inte är deras.

 

Var skall jag börja leta? Är så mycket olika inställningar på security, har valt WPA2-Personal. Men sen är det något som heter WPS och där har jag PIN, går också att välja Push-button. Vet inte vad välja? När jag anslöt min andra datum fick jag där ange PIN först, men inga andra enheter kräver ju det. Är det det som stökar till det? Har lagt in iPaden i Mac-filtret manuellt men den kan inte ansluta ändå.

 

Help - någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Om dina enheter inte stödjer anslutning med WDS skall du inte aktivera/använda detta. Jag har själv aldrig använt mig av denna funktionalitet, tycker det är enklare använda krypteringsnyckel/lösenord för mitt trådlösa nätverk.

 

När du gör inställningar på routern skall du vara ansluten med kabel till denna.

 

1. Logga in på routern, gå till sidan för inställningar.

 

2. Aktivera dhcp.

 

3. Gå till inställningar för trådlöst. Sätt ett eget ssid istället för det förinställda.

 

4. Installera detta program (homeversionen är gratis) på en av datorerna med trådlöst nätverkskort. Starta programmet och kolla om det finns andra trådlösa nätverk i omgivningen och vilka kanaler dessa ligger på.

 

5. Välj/ställ in en kanal som är ledig, tänk på att varje kanal överlappar de närmaste grannkanalerna.

 

6. Ställ in/välj säkerhetsnivå på den trådlösa anslutningen. Krypteringen på den trådlösa anslutningen sätter du till wpa2/psk med cipher aes. Skriv in nyckeln för krypteringen, denna skall anges vid anslutning av andra enheter till

ditt trådlösa nätverk.

 

7. Ställ in standarden för den trådlösa anslutningen. Rekommenderat är n och g mixad (802.11g och 802.11n) då du förmodligen har blandad klientmiljö, beroende på hur gammal den är.

 

8. Byt ut routerns lösenord för adminkontot. Skriv upp denna någonstans ifall du behöver ändra inställningar i framtiden.

 

9. Spara alla inställningar och starta om routern.

 

Lycka till.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att när du väljer "lösenord" till WPA2-Personal så ska du bara använda

siffrorna 0-9

BOKSTÄVERNA A-Z

bokstäverna a-z

samt tecknet .    (punkt)

Dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord och kan därför förväntas översättas till binära tal (vilket är det som används i router och anslutna mobiler / datorer osv. på samma sätt i routern och i ansluten mobil / dator /osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni - trots att hjälp så fick jag det aldrig att fungera. Har köpt en ny router, tror det går bättre, men verkar fortfarande vara lite struligt just med det trådlösa. Men jag får återkomma om det.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant när du väljer namn på routern (=SSID)

använd bara

siffrorna 0-9

BOKSTÄVERNA A-Z

bokstäverna a-z

När jag läser http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TD-W8960N reagerar jag på att det räcker med en PIN Code för att ansluta trådlöst.

(Som jag uppfattar PIN Code = 4 siffror)

Kan tänka mig att många äldre enheter reagerar över att säkerheten blir för låg....

Här hemma är krypteringsnyckeln för trådlösa nätverket typ

GH67cvKJ.65Uid9P

blandat 12 (eller mera....) stora små siffror / bokstäver

 

Du kan också prova att byta WPA2-Personal till nått annat, som det verkar enklare kryptering.

Hade en router Netgear WGT624, den stödde en hel rad krypteringar enligt datablad

men det enda som fungerade i praktiken var det absolut enklaste WEP 64-bit LOL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TD-W8960N reagerar jag på att det räcker med en PIN Code för att ansluta trådlöst.

(Som jag uppfattar PIN Code = 4 siffror)

Kan tänka mig att många äldre enheter reagerar över att säkerheten blir för låg....

Här hemma är krypteringsnyckeln för trådlösa nätverket typ

GH67cvKJ.65Uid9P

blandat 12 (eller mera....) stora små siffror / bokstäver

Eftersom PIN-koden endast kan användas alldeles efter att man tryckt in WPS-knappen på routern blir inte säkerheten lägre.

To setup their network's security encryption, users need simply to press the "WPS" button on their TD-W8960N, then push the "WPS" button or enter the router's PIN Code in the wireless client
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...