Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Film och Videoredigering


Bittan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det bör vara en kraftfull processor tex. Intel Core i 7 samt minst 8GB Primärminne (RAM) helst 16GB.

Och en SSD för korta laddtider av operativsystem och program samt en hårddisk på minst 2TB där du har dina filmer, bilder och musikmappar.

Det går ju att senare ansluta ytterligare hårddisk om lagringsutrymmet inte räcker till.

 

Tex. denna http://www.inet.se/produkt/1517083/vox-pro-i7-win7

- Ljuddämpat chassie med 250GB SSD som bootdisk, ytterligare 2TB hårddisk för lagring.
- Ren installation av Windows 7 Professional, inga "gratisprogram/bloatware"
- Nvidia GeForce GTX 660 2GB klarar avancerad 3D-grafik, och även de flesta tunga spel.
- 16GB (!) internminne, för extrem bildbearbetning

 

Grafikkortet i den datorn nVidia GeForce GTX 660 kan vara överkurs(?) om du inte skall spela några grafikintensiva spel.

Men ett någorlunda bra grafikkort krävs det ändå och inte minst för att vissa film och bildredigeringsprogram kan utnyttja grafikkortets processor (GPU) för att avlasta moderkortets processor (CPU) vid renderingar och annat.

 

Men det går att hitta andra alternativ med ett enklare och billigare grafikkort och en inte lika kraftfull processor alt. en dator som du väljer alla delarna till själv och låter butiken bygga ihop och testköra, men annars så klarar den datorn galant det du vill göra med sin Intel Core i7, 4770 "Haswell" processor och 16GB primärminne (RAM).

 

 

Men du vilken budget har du?

Skall datorn vara komplett med operativsystem?

Har du redan bildskärm, mus och tangentbord?

Vilken programvara använder du för bild och filmredigering?

 

Det finns flera alternativ och det dyker säkert upp fler tips i tråden.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har bildskärm mus tangentbord. jag behöver en dator komplet med operativsystem. Jag har Pinnacle studio plus version 12. min budget 8000-9000. Men kan man få en dator som är bra för billigare penning är ju det bra. Jag är inte intresserad att spela några spel. Jag vill även gärna använda notskrivningsprogram, som Finale Print Music.

tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinnacle studio plus version 12 kräver inte så mycket av hårdvaran som Pinnacle studio plus version 15 HD men tänk på att du kanske kommer att uppgradera din programvara i framtiden.

 

Jag personligen använder Pinnacle Studio Plus HD version 15 på en dator med Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) och 8GB primärminne (sämre prestanda än den i länken ovan) och det fungerar mycket bra faktiskt.

Jag kör också Adobe Preimiere CS5 på denna.

Dock, så kan jag ibland uppleva att mitt 8GB primärminne inte riktigt räcker till.

 

Men, och jag vill verkligen understryka att det går alldeles utmärkt att göra filmredigering på en Core i5 2500 processor samt 8GB primärminne (RAM).

Där kan du få en bra dator och som uppfyller dina krav till en billig penning under din budget.

 

Frågan är dock; vill du köra på detta eller ha en maskin som kanske räcker några år framåt i tiden pga. att du kommer sannolikt att uppgradera dina programvaror och tycker då att "varför slog jag inte till och köpte en värre dator när jag ändå höll på".

 

Intel Sandy Bridge arkitekturen är trots allt några år gammal (2011)...

Finns ju för övrigt en hel del andra alternativ också, jag kollar om jag kan hitta nåt (eller andra som läser tråden).

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har på "Dustin" hittat en dator som jag är intresserad av:

 

Chassi Formfaktor Ultra Small form factor Effekt 200 W Synliga 5.25"-expansionsplatser (totalt/lediga) 1 st Dolda 2.5"-expansionsplatser (totalt/lediga) 1 st Processor Chipset Q77 Processormodell Intel Core i7 3770S 3,1 GHz 8 MB Processorplatser (totalt/lediga) 1 st Minne Minnesstorlek (inkl./max) 16 GB / 16 GB Minnesplatser (totalt/lediga) 2 st / 0 st Minnestyp DIMM DDR3 1600 MHz Lagring Hårddisk 500 GB, 7200 RPM, SATA-II, Mekanisk Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser) Interna anslutningar Mini PCI Express x1 anslutning (lediga) 1 st Externa anslutningar USB 2.0-anslutning 2 st USB 3.0-anslutning 4 st Seriell-anslutning 1 st RJ-45-anslutning 1 st DisplayPort-anslutning 2 st VGA-anslutning 1 st 3,5 mm-ljudanslutning, in 2 st 3,5 mm-ljudanslutning, ut 2 st Nätverk Trådbunden standard Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s Grafik & ljud Grafikkort Intel HD Graphics 4000 Miljö och energiförbrukning Certifieringar Energy star, EPEAT Gold Operativsystem Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Professional, 64-bit Operativsystemsspråk Nordisk (sv/no/fi/dk/en) Tangenbord Tangentbord ingår Ja Trådlöst Nej Språklayout Nordisk (sv/no/fi/dk) Generell information Dimensioner (B x H x D) 65 mm x 237 mm x 240 mm Vikt 3,3 kg Garanti 3 år, På platsen-service

 

Pris: 7090 kronor.

 

Är det någon som vill råda mej om denna dator?

tacksam för svar :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...