Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk och HEMnätverk i Windows 7


Förstårej

Rekommendera Poster

Det här är kanske självklart men jag är ändå osäker. Jag har Windows 7 Home Premium 64 bit med ett trådlöst nätverk till vilket är anslutna ett antal namngivna nätverk, varav min dator är en. Grafiskt återgivet är min dator förbunden med Internet med mitt ”Hemnätverk” emellan. Som jag har uppfattat är detta mitt nätverk, och därmed det som finns i min lägenhet bakom min router i hallen (i mitt fall en dator + en TV). Är det rätt uppfattat?

Fråga 1: Har de andra nätverken därmed inte tillgång till vad som finns i min dator?


Under ”Avancerade delningsinställningar” finns delningsalternativen Hemma/Offentligt.
Under Hemma har jag aktiverat åtkomst överallt. Jag inbillar mig att detta berör mitt eget skyddade nätverk(?). Under Offentligt har jag inaktiverat allt.

 

Fråga 2: Har jag uppfattat detta rätt, eller hur ligger det till. Jag är mycket osäker.

 

Vilken kryptering? 128,40 eller 56 bitar? Lösenordsskyddad delning eller inte. Hur resonerar man?

Säkerhet är angiven till WPA”-Personal/AES. Är det bra nog?

 

Tacksam för all hjälp. Jag är verkligen okunnig. Jag vill skydda mig från obehörig tillgång till min dator; det är därför jag är orolig, och undrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

1. Nej

2. Har du definierat/angivit anslutningen till ditt nätverk som "hemma" så är inställningen för delning ok.

3. Ändra krypteringen till Wpa2-personal med bibehållen cipher aes. Wpa2 är säkrare än wpa.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! 


Min Fråga 1 var lite oklart formulerat, ser jag. Antar och hoppas att du menar att de andra nätverken Inte kommer in i min dator.


2. Angivet som "Hemnätverk", ok


3. Jag kollade. Krypteringen stod på Wpa2-personal och aes (?). Så då var det rätt. Tack!


/ Hans


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd också gärna ett långt lösenord, minst 12 tecken blandat av bokstäver, siffror och andra tecken, tillsammans med krypteringen, så får du ett säkrare Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

De trådlösa nätverk din dator/nätverkskortet i din dator ser/upptäcker har inte tillgång ditt lokala/trådlösa nätverk. Det skyddas av krypteringen (wpa2/psk). Använder du dessutom ett lösenord som är tillräckligt långt såsom Laso skriver är du/ditt trådlösa nätverk skyddat.

 

Cipher satt till aes medger den bästa data/informationsgenomströmningen i ett trådlöst nätverk.

 

Har du dessutom bytt namn (ssid) på ditt trådlösa nätverk samt ändrat/bytt lösenord till routerns adminkonto bör du ha ett fullgott skydd.

 

Hälsningar

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...