Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Qvirre

Blixt

Rekommendera Poster

Qvirre

Hej!

Har en fråga angående en kamera,jag har fått en "Nikon D 60" som blixten är ur funktion på.

Har haft  analoga systemkameror,och på dom kunde man använda i princip vilken blixt som helst.

Är det likadant på digitala systemkameror.

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Phenomen

Viken som helst, tror jag inte. Men kompatibla sådana går

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Du ska kunna använda samma typ av blixtar som du använder/har använt till analoga, men vissa äldre kanske inte fungerar med automatik, då måste du ställa in manuella värden.

Och några kanske du behöver köra med kabel mellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hankki

Ifall du vill ha en billig som motsvarar den inbyggda men med lite högre ledtal så finns Nissin DI28 på scandinavian photo för 249 kr.

Dörr DAF 34 är kraftfullare och med vridbart huvud, finns hos t ex cyberphoto för 699 kr.

Kom ihåg att beställa för nikon ifall du köper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej och tack för svaren.

Har förstått att man måste köra manuellt,hittade en kabel som går att använda,blir som en förlängning av blixtskon.

Eftersom jag "fotat" rätt mycket med analoga kameror,så sitter det nog i,gäller väl bara att lära sig ställa in den digitala manuellt :thumbsup:

Tack än en gång för svaren

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Fortsätter väl lite till, fick tag i en blixt " Nikon speedlight sb 15" en äldre blixt som sagt.

Det finns en inställning som heter TTL, har ett litet hum om vad det är,mäter ljuset genom objektivet eller nåt sånt,men fungerar det på Nikon D 60

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...