Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lös DECT-basstation


lg

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat mig VOIP. För detta använder jag delvis lite olika softphones i mina mobiler men jag har också en ATA-box. Till ATA-boxen tänkte jag koppla min gamla B&O DECT-telefon. Problemet är att min fiberanslutning sitter väldigt dumt till där den sitter upp i taket vid en bokhylla. Det är utmärkt för min WiFi-router som jag aldrig behöver pilla på och det är också bra för ATA-boxen som jag ställer precis bredvid routern men att ställa basstationen, som också fungerar som laddare, för min telefon där är väldigt osmidigt.

 

Jag måste liksom ställa mig på en pall varje gång jag vill komma åt basstationen. Nu skulle jag vilja flytta på basstationen så den kan stå på något ställe där man typiskt ställer en fast telefon och enbart använda den som laddare men för att det ska fungera behöver jag hitta en annan basstation som kan stå på hyllan vid routern. Jag behöver alltså enklast tänkbara DECT-basstation som bara är just en DECT-sändare. Finns det någon sådan produkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det finns "set" med flera dect-telefoner, en bassation med en eller flera laddningstationer till handenheterna. Dessa brukar inte vara så dyra. T.ex denna eller denna.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att  DECT är en väldigt lös standard som bara specificeringar att telefoner skall "prata"  med varandra. Jag har haft DECT telefoner av olika fabrikat hemma  och det har alltid varit vissa funktioner som finns på basstationen av märke "A" som inte funkat på telefon "B" 
Och en B&O DECT-telefon är antagligen fullspäckad med extra som inte fungerar med en standard basstation
Det går ju alltid att försöka men i så fall rekommenderar jag öppet köp,

Men jag tror nog kabel blir bäst....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten avvikelse men:
Teknikmagasinet sålde för flera år sedan en "Slav" DEC (alltså en enkel DEC med enbart laddare) vill minnas att märket var Philips och priset var en dryg hundralapp.

Jag hade ett par dylika kopplade till en Philips DEC telefon som bas och det fungerade perfekt.
Men tekniken är ju inte så långlivad längre och något liknande har jag inte sett i dag, nu förutsätts det att man köper 2 eller 3 pack av samma märke och köper nytt när det pajar :angry: 
Är det någon som vet om det finns att köpa fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...