Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel 2007 arken förstörs ...


PerSilja

Rekommendera Poster

Se fråga  i bifogad fil!

 

ed av moderator, frågan i filen nedan

-------------------

Jag kör Excel 2007 och det sker konstiga saker i mina ark.

Om jag öppnar en arbetsbok från Utforskaren så ser det helt ok ut. Men öppnar jag arbetsboken

Från Excel så försvinner.

 

Fall1:

en del decimaler i vissa fält försvinner och då blir summorna fel.

De inmatade värden som förändras sker slupmässigt. Simpla uträkningar typ en kassabok.

Fall2:  Inga ändringar av inmatade värden sker men summa blir fel.

 

Jag har ominstallerat Excel. (HelaOffice)

Jag har reparerat Excel från kontrollpanelen.

Jag har reparerat filen från Excel vid öppna och reparera längst ner till

höger.

 

Allting började med att jag fick följande meddelande när jag försökte öppna en arbetsbok

Från Excel. Verkar vara arbetsböcker som innehåller datum eller decimaler.

Excel hittade innehåll som inte kan läsas i XXX.xlsx. Vill du återställa innehållet i arbetsboken?

Klicka på Ja om du har förtroende för källan till arbetsboken.

Om man trycker Ja får man upp Meddelande om arbetsboken reparerats, men klockslag typ 05:30 blir detta format 0.123899. Lägger man in  rätt tidpunkt så händer samma sak nästa gång man kommer in. Visa fält som innehåller decimaler blir värdefel.

Jag har säkert 1000 Excel-ark med viktig information

 

Ber om ursäkt för att inlägget är en aning rörigt.

 

Tack på förhand!!

-------------

Excel hittade innehåll som inte kan läsas i XXX.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kopierar dina filer till en annan dator? Samma problem där?

 

Oavsett skulle min första rekommendation vara att spara undan en kopia av alla filer någonstans där de är säkra.

 

Du upplever inga andra problem med datorn, något annat som bråkar? Bara Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast NoWin, så som det beskrivs ovan ska det inte vara. Excel brukar inte tappa formateringen.

 

Okej, ett fall finns. Det är när något går galet med villkorsstyrda formateringen. Då kan även vanliga formateringen, fast då främst färger och liknande, ryka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat på en annan dator med samma dokument. Både att öppna från Utforskaren och direkt från Excel.

Det fungera perfekt. Jag har också skapat ett dokument med klockslag i dator2. Försökt att öppna detta dokument via Excel i dator 1 då får jag meddelande

Excel hittade Innehåll ....som i mitt första inlägg.

 

Öppnar man då blir klockslagen typ det här formatet .0.77768.

 

Öppnar man från Utforskaren fungerar det. Excel får inte vara öppet när man öppnar från utforskaren. Inte bara stänga ner arbetsboken.

 

För lite mer än en månad sen hade jag problem först med Live mail och sedan med Excel, så jag ominstallerade hela datorn.

Igår kväll avinstallerade jag Office igen. Installerat igen och uppdaterat. I båda datorerna har jag exakt samma version.

 

För övrigt: Går det inte att kopiera in text här  får det inte att funka. Använder de här ikonerna klistra in ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in... ikonerna har jag inte testat, bara vanlig Ctrl-C, Ctrl-V eller högerklick på mus...

 

Mystiskt problem med Excel må jag säga.

Frågan är om problemet finns i Excel eller om det är ett problem på annat plan i datorn.

 

Spontant säger jag kontrollera om hårrdisken är frisk. Långsökt men skadar aldrig att göra det.

Om du lagrar filerna på en extern disk, USB-minne eller liknande och öppnar dem därifrån, fungerar det då som det ska?

 

Du kan alltid testa att registrera om Excel via Excels startväxlar:

http://support.microsoft.com/kb/291288/sv

Borde iofs inte påverka mer än en ominstallation av Excel.

 

En sista tanke, filerna är inte hanterade med olika versioner av Excel?

 

Denna länk

http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/340061-excel-files-lose-formatting-after-closing.html

kanske inte hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl-C, Ctrl-V fungerar inte för mig här det var därför som jag försökte använda ikonerna.

Tydligen ett ytterligare problem.

 

Jag har testat på dokument från extern disk och minnespinne (är ju samma sak) men med samma dåliga resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså

1: Installerat om datorn ganska nyligen

2: Installerat om Excel

3: Och det sker på alla Excel-ark.

och problemen kvarstår.

 

Om du laddar hem och öppnar den bok jag bifogar, ser den ut som på denna bild:

 

post-8996-0-85087000-1385031527_thumb.png

 

men spontant, om det vore en arbetsdator skulle jag säga att du ska lämna den till datakillen på jobbet för jag tror du har ett generellt problem med datorn, inte ett Excel-specifikt. Vad problemet är vet jag dock inte. 

 

Bok1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl-C, Ctrl-V fungerar inte för mig här det var därför som jag försökte använda ikonerna.

Tydligen ett ytterligare problem.

 

Jag har testat på dokument från extern disk och minnespinne (är ju samma sak) men med samma dåliga resultat.

 

Det blev fel. Fick meddelande som i första inlägg. Excel kan inte ...

Så himla jobbigt när jag inte kan klistra in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Nu kommer jag inte ihåg från vilken version av office de nyare dokument/excelformaten infördes. Men om du ominstallerat dator och officepaket, har du då kommit ihåg att även hämta och installera kompabilitetspaketet för office?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde MS Diagnostic och fick en del olika meddelande. Visade

på bla något hårdvarufel.

Blir nog att köpa ny dator.

Tack för alla hjälp!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låta datorn gå igenom minnena genom att köra Memtest86+ över natten.

Ladda hem härifrån

http://www.memtest.org/

 

fast sedan beror det på hur gammal dator du har om det är praktiskt att byta ut minnena, om det finns nya minnen till vettigt pris eller om det går att få tag på begagnade. För att säga något måste du ta reda på vad för typ av minnen som sitter i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...