Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min skrivare äter bläckpatroner


Kullen

Rekommendera Poster

Min skrivare, Canon Pixma 980, äter bläckpatroner. När jag slår på skrivaren står den först och tuggar flera minuter innan jag kan skriva ut eller kopiera. Enligt Canons support så  går det åt lite bläck för att den rengör huvudet, men en gång såg jag på mätaren att halva behållaren gick åt. Skriver kanske två gånger i månaden, så inte ska den väl hinna torka så mycket på den tiden. Han föreslog att jag antingen skulle ha den påslagen hela tiden eller skicka in den på verkstad vilket väl kostar lika mycket som skrivaren. Varje utskrift blir ju svindyr på det här sättet. En patron innehåller 9 ml och kostar ca 150kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att man inte ska stänga av en bläckstråleskrivare. Även om den inte används dagligen ska den vara påslagen så att bläcket står redo i skrivhuvudena och förhindrar att det blir stopp. Bläckstråleskrivare fungerar bäst om de används regelbundet t ex några gånger då och då varje dag dag eftersom bläcket då aldrig hinner torka i skrivhuvudena.
Om skrivaren stängs av och slås på för ofta kommer bläckpatronerna att ta slut ganska fort eftersom skrivaren "primar" varje gång den slås på dvs suger nytt bläck från patronerna just för att spola bort torkat bläck i skrivhuvudena.

Om du inte använder skrivaren särskilt ofta men den ändå står beredd kan du inför utskriften göra ren skrivhuvudena med underhållsrutinen. Då bör den vara redo att skriva ut igen.

Varför ska du skicka in skrivaren till verkstad om den fungerar? Det är helt normalt att skrivaren drar mycket bläck om den slås på inför varje utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/skrivare/

 

Ja så skriver ju också råd och rön i sin kommentar (se: utdrag ur testet) till sin senaste test.

 

Jag har samma problem med min Pixma IP4200.

 

Trots att apparaten kan stå i mer än en månad utan problem att sen direkt trycka rent så startar rengöringen i stort sett vid varje tryckstart oavsett hur långt det är emellan

 

.Ur torksynpunkt har det ingen betydelse om skrivaren står påslagen eller inte.Skrivhuvudet står parkerat på samma ställe sen händer inget mer.

 

Jag ser det som att man har programmerat så att bläck skall förbrukas .

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att man inte ska stänga av en bläckstråleskrivare. Även om den inte används dagligen ska den vara påslagen så att bläcket står redo i skrivhuvudena och förhindrar att det blir stopp. Bläckstråleskrivare fungerar bäst om de används regelbundet t ex några gånger då och då varje dag dag eftersom bläcket då aldrig hinner torka i skrivhuvudena.

 

 Det där gäller inte den här typen av skrivare.Det har ur torkrisksynpunkt ingen betydelse om skrivaren är påslagen eller inte.

 Man behöver verkligen inte använda skrivaren dagligen..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på det eviga duttandet med bläck vid påslag, köpte en s/v HP-laser (1000:-) till vardagsbruk när min ip2000 gav upp.

Min MG8150 kan tömma patronerna även om jag bara scannar med den. MG8150 har en fantastiskt bra scanner, är duktig på mörka fotopartier.

 

Solidstate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...