Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skriva ut till en PDF...?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag kör Windows 8 och skulle behöva ett skrivaralternativ som skapar en PDF, så att jag sedan kan ta med mig filen och skriva ut den på ett annat ställe.

Måste jag installera något extra program?

Isåfall ber jag om tips på ett bra, gratis sådant! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du någon av de senaste Ms-officepaketen installerade finns funktionalitet för export till pdf i denna. Ett gratisalternativ hittar du här.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du någon av de senaste Ms-officepaketen installerade finns funktionalitet för export till pdf i denna. Ett gratisalternativ hittar du här.

/ Jari

 

Bör nog tillägga att jag vill "skriva ut" till PDF direkt från en internetbank...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna!

 

Ang PDFCreator fann jag ingen uppgift om vilka OS den funkar med (?).

 

Ang Pdf996 Printer Driver står "will display a sponsor page in your web browser each time you run the software.", viket verkar träligt.

 

Har goda erfarenheter av CutePDF Writer?  Kanske t.o.m. under Windows 8?

 

Eller av andra gratis PDF-fixare?

 

Funkar de här programmen med våra svenska vokaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en pdf-printer som Cluster ger exempel på, är att en sådan fungerar som en helt vanlig skrivare man väljer i utskriftsmenyn dvs. allt som går att skriva ut från olika program som stöder utskrifter, går att skriva ut till pdf-fil.

 

Och det inkluderar då att skriva ut från din Webbläsare när du vill ha en pdf-fil från din Internet bank.

 

Installerar man ett Office paket av något slag, så är man begränsad till endast dom filtyperna som stöds av dessa paket.

 

Bara att testa och installera dessa och se vilken du trivs med och som fungerar, i annat fall avinstallerar du bara programmet från Kontrollpanelen > Program

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nu att jag missat ett ord i mitt förra inlägg.  Det skulle stå:

 

Har ni goda erfarenheter av CutePDF Writer? 

 

Kanske t.o.m. under Windows 8?

 

Eller av andra gratis PDF-fixare?

 

Funkar de här programmen med våra svenska vokaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under installationen av CutePDF gäller det att se upp så att inte onödiga saker installeras, se http://www.softpedia.com/get/Office-tools/PDF/CuteWriter.shtml .

 

Översikt med den typen av program: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PDF_software#Creators_4

 

 

Även här finns tips på PDF-skrivare http://www.techsupportalert.com/best-free-pdf-writer.htm

 

Bara att välja nån som man kan trivas med.

 

Tack, men det känns mycket kärvt - ibland omöjligt - att på resp programs hemsida få reda på om det verkligen funkar tillsammans med Windows 8. T.ex. det på http://www.softpedia.com/get/Office-tools/PDF/CuteWriter.shtml tycks inte göra det.

 

Och om vissa kan det stå typ "XP or later" vilket inte känns helt övertygande. Huruvida man slipper reklam o.dyl. är ibland också lite ovisst.

 

Det tycks som om ingen här faktiskt använder något gratis sådant här PDF-program under Windows 8, som jag efterlyser...?

 

Och hur är det  - klarar de svenska vokalerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många år sen jag använde någon PDF-skrivare, dvs sen OpenOffice började kunna exportera till PDF, men inte ens då var det något problem med nationella tecken.

 

Har du prövat med att ta upp den sparade webbsidan i LibreOffice/OpenOffice och se om det ser någorlunda vettigt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man en pdf-skrivare (printer), så allt som går att skriva ut från olika program som stöder utskrifter, går att skriva ut till pdf-fil - som jag skrev ovan.

M.a.o. skall du kunna skriva ut åäö till en pdf-fil.

 

Man väljer alltså pdf-printern i utskriftmenyn och beroende på vilket av dessa olika pdf-printerprogram man använder så skall man också kunna konfigurera till vilken mapp på hårddisken dessa pdf-filer skapas och en del andra inställningar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt CutePDF i Windows 8 och 8.1 utan några som helst problem sedan dessa lanserades. Skriver ut alla mina e-fakturor från banken och dylikt. Har du verkligen testat denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...