Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilderna förs över i fel ordning


kiwi01

Rekommendera Poster

Kom hem med 234 foton på minneskortet men när jag förde över dem till datorn så kom de inte i rätt ordning, exempelvis den bild som i kameran har nr 3 hade nu fått nr 16, den som efter överföringen hade fått nr 3 har i kameran plats 32 osv, alltså rätt så huller om buller. Har tömt mapparna och  fört över på nytt flera gånger men resultatet är samma röra. Varför blir det så???

Till råga på allt hände detta; jag sorterade om bilderna samtidigt som jag tittade i kameran, bild för bild, det tog säker en timma. Började sedan numrera om dem men råkade klicka på en av bilderna vilket resulterade i samma kaos som innan. Man kan bli deppig för mindre. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att man sällan kan förvänta sig att filer förs över i den ordning man vill. Men foton från en kamera brukar ju vara numrerade och detta nummer borde inte ändras bara för att man kopierar foto från kamera till dator.

 

Dessutom borde filerna ha en datumstämpel du kan sortera efter. Vilket program använder du för att läsa över bilderna från kameran? Jag använder oftast Windows Live Photo Gallery och tycker att det är riktigt bra på att klura ut vilken ordning bilderna tagits i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,jag använder inget bildprogram utan låter windows xp göra jobbet, jag öppnar "den här datorn" och öppnar sedan kameraenheten och klickar på hämta bilder från kameran, klickar på nästa och då öppnas ett fönster med bilderna där de kommer upp felnumrerade. Det har bara hänt vid två tillfällen att två bilder har bytt plats så det är inte vanligt med sånt här kaos. Jag sparar dem sedan direkt i mappen Mina bilder.

Jag har Dels bildprogram Image Expert/Picture Studio  men den är så trist och onödig så den använder jag aldrig. Därutöver har jag Adobe Photoshop Elements men den är så trög och omständlig så den använder jag inte heller utom vid enstaka tillfällen om jag vill bearbeta någon bild.

Kanske skulle jag ändå prova om något av dessa kan hämta bilderna i rätt ordning, så länge jag har dem kvar i kameran?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just testat att hämta bilderna via Dell Image Expert och faktiskt ligger bilderna nu i rätt ordning. Däremot så är de inte numrerade 001, 002 osv utan HPIM 3437, HPIM 3438 osv, men det gör ju mindre. En annan egenhet är att det lämnar luckor för bilder som jag makulerade från minneskortet, exempelvis finns inte HPIM 3439 eftersom jag hade tagit bort den bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det onödigt och "riskabelt" att blanda in något program, eller speciella funktioner i Windows, för att föra över bilderna till datorn.

 

Du har ju bilderna på ett minneskort. Då är rakaste vägen att stoppa i minneskortet i datorns kortläsare och sedan kopiera bildfilerna i Windows utforskare - precis som vilka andra filer som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det, men det förutsätter att man har en kortläsare i datorn vilket jag inte har. Jag lät windows föra över bilderna men det blev ju tyvärr fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I utforskaren XP så har du ju en list ovan Mappar eller filer med en liten pil som antingen pekar uppåt eller nedåt, normalt uppåt.

Och beroende på ditt mappalternativ(jag har detaljerad lista, ändras i menyn visa i utforskaren)

 

Om du klickar på denna list så sorteras filerna efter siffror först sen namn och omvänt.

Fungerar lika bra med datum som är längst till höger(senast ändrad).

Kan även finnas hemsidor som har denna funktion vid sortering m.m.

 

Förutsatt att siffrorna börjar med 000,001, eller fler nollor framför första 1an.

1,2,3, o.s.v. kommer efter 01,02,03.

Därför är det bra att börja med 000 först.

 

Exempel. för att ha ordning på dina bilder eller annat så börja gärna med 0001 först i filnamnet,som då sträcker sig till 9999  bilder i din mapp, då ska sorteringen vara OK.

 

Att du har luckor i dina bilder/fil-nr är ju att slippa kaos när du överför bilderna, där du tagit bort några st. eller många.

Tänk om kameran skulle fylla i de luckor som är lediga och du har tagit nya bilder och raderat många som kanske blivit fel på, då får man söka på datum, inte så kul med den sorteringen när man redigerar filnamn eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I utforskaren XP så har du ju en list ovan Mappar eller filer med en liten pil som antingen pekar uppåt eller nedåt, normalt uppåt.


Och beroende på ditt mappalternativ(jag har detaljerad lista, ändras i menyn visa i utforskaren)


 


Om du klickar på denna list så sorteras filerna efter siffror först sen namn och omvänt.


Fungerar lika bra med datum som är längst till höger(senast ändrad).


Kan även finnas hemsidor som har denna funktion vid sortering m.m.


 


Förutsatt att siffrorna börjar med 000,001, eller fler nollor framför första 1an.


1,2,3, o.s.v. kommer efter 01,02,03.


Därför är det bra att börja med 000 först.


 


Exempel. för att ha ordning på dina bilder eller annat så börja gärna med 0001 först i filnamnet,som då sträcker sig till 9999  bilder i din mapp, då ska sorteringen vara OK. "


 

 

 

Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak, vad nytta har jag av denna visningsalternativ? Alla  bilderna är ju numrerade 001,  002, 003  osv i strikt nummerordning, problemet är ju att det är fel bild bakom ordningsnumren. 

Det är inte jag som börjar någon nummerserie, det sker automatiskt i normala fall, i kamera är det alltid 1,2,3 osv, efter överföring till datorn är det 001,002,003 osv.

 

Möjligen att jag kunde  använda detta som omsorteringsunderlag, genom att titta på datum och klockslag, och omnumrera i princip varje bild. Men det kanske var det du menade?

Nu löste jag det på annat sätt. 

 

"Att du har luckor i dina bilder/fil-nr är ju att slippa kaos när du överför bilderna, där du tagit bort några st. eller många.

Tänk om kameran skulle fylla i de luckor som är lediga och du har tagit nya bilder och raderat många som kanske blivit fel på, då får man söka på datum, inte så kul med den sorteringen när man redigerar filnamn eller annat."


 


Nej, det här stämmer inte. Jag raderar bilder från minneskortet rätt ofta, tar jag exempelvis 4 bilder är de numrerade 1,2,3,4, raderar jag bild 3, blir bild nr 4 nu nr 3, samt att alla eventuella efterföljande bilder backar ett steg i numreringen. Överförda till datorn är de sedan 001, 002, och 003, någon 004 finns bara om jag har fyllt på med ytterligare bilder. Det har aldrig orsakat något kaos,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...