Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

Battlefield 4 uppgradera grafikkort

Rekommendera Poster

Hej,

Du kan börja med att kolla in: Tips - Grafikkort

Har du någon personlig favorit av nVidia eller AMD eller spelar det ingen roll?

Just AMDs senaste grafikkortsserie ur R9 2xx-serien har en liten fördel med BF4 eftersom Dice har samarbetat med AMD.

Dessutom alla AMDs grafikkort med GCN arkitekturen (HD7000 serien och nyare) kommer att ha stöd för AMDs Mantle och till BF4 kommer senare i december en Mantle uppgradering för spelet som nog höjer spelprestandan i BF4 en del eftersom det är utvecklat för Frostbite 3 motorn i BF4.

Samt inte minst intressant; till flera av AMDs senaste grafikkortsmodeller ur 2xx serien så följer det med BF4 men det är också upp till leverantörerna och butikerna vilka spel och till vilka grafikkort som detta gäller så där kan det vara bra att också kolla upp.

Men om du skulle fundera på ett grafikkort ur AMD R9 2xx-serien, så skulle jag nog rekommendera att vänta till December, då flera av grafikkortstillverkarna släppt sina modeller med sina egna kyllösningar och det hunnits gjorts grafikkortstester på dessa.

Självklart så kommer nVidia grafikkort också fungera mycket bra med BF4 och det gäller även tidigare modeller ur AMD grafikortserierna, men beroende på prestanda i grafikkortet så behöver man ställa in spelets grafikinställningar.

Mvh 

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat med GCN-länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PCGamesN: AMD Mantle API to bring better performance to Battlefield 4 before Christmas

Jag tycker det skall bli spännande med Mantle att se hur mycket (eller lite) det gör på mitt ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 (GCN arkitektur).

Men än har jag inte skaffat BF4

Förövrigt kör jag Crysis 3 (som kanske är det mest krävande spelet på marknaden) med det grafikkortet.

Fast jag har förstås fått ställa ned inställningarna, se denna Eforum tråd inlägg #3

Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar

BF3 (med Frostbite 2 motor) kan jag utan vidare köra på Ultra inställningar fast med MSAA x4

Så ett modernare och kraftfullare grafikkort än mitt (från 2012) som referens så bör det inte vara några problem med BF4 och höga inställningar, men jag har i dagsläget inga planer på att uppgradera det blir nog först nån gång nästa år, men BF4 kommer jag att skaffa före jul i alla fall.

Så därför är det också bra att kolla grafikkortstesterna framöver på dom senaste grafikkorten och eftersom BF4 är nysläppt så börjar väl även resultat från detta också komma med i testerna.

Se också Tom's HardWare: Battlefield 4 Beta Performance: 16 Graphics Cards, Benchmarked

För att få en uppfattning om hur dessa grafikkort står sig i BF4.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var min bror som bad mig å kolla runt ...

Han är en sån som alltid köpt Nvidia. Nu har jag berättat om AMD R9 och han är medveten om att det är ett bra kort men enligt vad han har hört, så blir kortet rätt varmt, upp till 95 grader. Stämmer det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var min bror som bad mig å kolla runt ...

Han är en sån som alltid köpt Nvidia. Nu har jag berättat om AMD R9 och han är medveten om att det är ett bra kort men enligt vad han har hört, så blir kortet rätt varmt, upp till 95 grader. Stämmer det ?

Ja och det är med referensdesignen från AMD men dom olika partnertillverkarna tex. Asus, MSI, GigaByte, Sapphire, Club3D, HIS etc. släpper sina egna modeller av AMDs senaste grafikkortsserie och testsajter som AnandTech och NordicHardware och Tom's Hardware har fått in en del exemplar av dessa i respektive testlabb.

Du hittar mer om temperaturerna på AMDs referenskort på AnandTech och dom övriga sajterna jag länkat till.

Tom's HardWare Seven Radeon R9 280X Graphics Cards, Rounded-Up

Flaggskeppet AMD R9 290X där tror jag inte grafikkortstillverkarna kommer med sina egna kort förrän i december, idag finns endast referensmodellen från AMD ute i handeln samt givetvis testat hos sajterna ovan, men ett kort med referensdesign skulle jag personligen aldrig köpa.

Men åter till dom 95 graderna så skall R9 290 vara gjort för detta enligt AMDs representant (Thracks) i denna tråd på Tom's HardWare Ask Me Anything - Official AMD Radeon Representatives

My favorite is the new implementation of PowerTune on the 290X and 290. There's a lot of doom and gloom around the 95C temperature, because people are used to a world where the product is designed to run as cold as possible... but that's not the world we're living in with these units. The doom and gloom is based on an old viewpoint.

95C is the optimal temperature that allows the board to convert its power consumption into meaningful performance for the user. Every single component on the board is designed to run at that temperature throughout the lifetime of the product.

If you throttle the temperature down below that threshold, then the board must in turn consume less power to respect the new temperature limit. Consuming less power means lowering vcore and engine clock, which means less performance.

You want to take full advantage of product TDP to maximize performance, and that is accomplished with a 95C ideal operating temperature for the 290 and 290X.

Even with a third-party cooling solution, like the Accelero 3 some users have started deploying, the logic of PowerTune will still try to maximize TDP by allowing temperatures to float higher until some other limit is met (voltage, clock, fan RPM, whatever).

It's so bloody smart and it kills me that more people don't fully understand it.

Samtidigt så har AMD nyligen släppt ytterligare Beta grafikdrivrutin för att ändra på en del saker i hur PowerTune och fläktkurvan på dessa grafikort i R9 290 serien arbetar http://www.anandtech.com/show/7501/amd-changes-290-series-fan-algorithms

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaerat med länk för R9 290X och PowerTune

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Geforce GTX 690 toppar i Ultra quality 1920X1080 ? Är detta sant ?

Inte så konstigt; GTX 690 är i princip dubbla GeForce GTX 680 på samma kretskort - dubbla GK104 GPU, vilket gör detta kort till ett av dom snabbaste grafikkorten som finns.

Och det kostar därefter http://www.prisjakt.nu/search.php?s=geforce+GTX+690&r=1&e=utf8

Ja AMD's Radeon HD 7990 6GB med dubbla Tahiti XT GPU, alltså i princip dubbla HD 7970 på samma kretskort, ligger i samma prestandaklass men lägre prisklass.

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=Radeon+HD+7990+&r=1&e=utf8

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde de här grejerna var billiga. Hade fel.

Har inte hängt med i utvecklingen när det gäller grafikkort :) 

Men nu har jag läst på lite och R9 290X verkar vara rätt ok. Lite dyrt men billigare än de flesta GTX-korten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

R9 290X och R9 290 säljs ännu bara som AMDs referenskort av partnertillverkarna, dom har ännu inte släppt sina egna kort med egna bättre och tystare kyllösningar.

Detta har med att göra hur AMD satt nåt särskilt släppdatum.

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=R9+290&r=1&e=utf8

Förövrigt kan R9 290 vara ett alternativ till R9 290X med bra prestanda och bättre prislapp, kanske mer prisvärd.

AnandTech: The AMD Radeon R9 290 Review

AnandTech: The AMD Radeon R9 290X Review

Men som sagt tidigare i tråden så kommer det tester på dessa två varianter från dom olika tillverkarna senare när dessa börjar dyka upp troligen i december, idag finns det endast tester på referenskorten som givetvis går att köpa, vilket jag personligen inte skulle göra framförallt pga. av deras usla kyllösningar.

Jag kan då uppdatera tråden med länkar till testsajterna så fort dessa dyker upp om du vill. :)

Sen är ju frågan var du eller din bror vill lägga ribban, för kanske det räcker med ett grafikkort med lite sämre prestanda och billigare prislapp?

Sista sidan ger ju lite tips på prestandaklasserna från både AMD och nVidia som krävs för olika grafikinställningar i BF4

Battlefield 4 Beta Performance: 16 Graphics Cards, Benchmarked

If you really want to step up to Battlefield 4 at its High detail preset, the GeForce GTX 650 Ti or Radeon HD 7850 should be sufficient for 1680x1050. More enthusiasts have 1080p displays though, and we're recommending a $200 Radeon HD 7870 or $180 GeForce GTX 660. For those of you who just caught Angelini's AMD Radeon R9 280X, R9 270X, And R7 260X: Old GPUs, New Names, make that an R9 270X for at least $200.

How about the most hardcore enthusiasts? The demanding Ultra preset compels you go go with a Radeon HD 7970/R9 280X or GeForce GTX 670/760 at 1920x1080. Stepping up to QHD means you don't want anything less than a 7970 or GTX 680/770, though an even faster graphics subsystem is recommended.

Obs. Tom's HardWare säger att dom kommer att uppdatera denna artikeln snart, när nu den skarpa versionen av BF4 släppts och då kan det bli intressant att se om det blir nån skillnad på rekommendationerna om vad som krävs.

Även då kan jag uppdatera tråden med länk om du vill.

Samtidigt är det ju alltid trevligt med ny arkitektur på GPU...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt sett så kortar en SSD rejält ned laddtiderna i spel (och allting annat) och är naturligtvis att föredra. :thumbsup:

Se denna Eforumtråd: Tips - SSD

Jag rekommenderar också att inte köpa en för liten SSD, gärna en på minst 250GB där man har operativsystem och huvuddelen av sina program (inkl. spel) och därtill så kan man ha ytterligare en HDD på säg 1-2TB där man lagrar bilder, filmer, musik och annat ev. kanske vissa programinstallationer om dessa inte ryms på SSD.

Det är i grund och botten ingen bra idé att lagra stora film, bild och musikmappar på en SSD eftersom lagringsutrymmet på en SSD ger dyra kr/GB och snabbt fyller en SSD.

En SSD mår bäst om den inte fylls med mer än 80% även om dom flesta SSD har ett dolt reservutrymme som användaren inte kommer åt, endast den inbyggda SSD controllern. Prestandan sänks kraftigt om den blir överfull.

Mer om detta på på NH kapitel 7
Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning
samt
AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs

Jag använder för övrigt själv SSD + ett antal hårddiskar enligt ovanstående och ja - spelupplevelsen blir bättre med SSD.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar lite...

Hur står sig mitt Sapphire Radeon HD7870 GHZ Edition OC 2GB DDR5 PCIe Lite Retail i BF4?

Har ju haft en del problem med datorn, men vill veta om det ska fungera bra? 

BF3 klarar det galant utan minsta lagg, men inte BF4...

I Inlägg #3 ovan så hittar du detta:

Se också Tom's HardWare: Battlefield 4 Beta Performance: 16 Graphics Cards, Benchmarked

För att få en uppfattning om hur dessa grafikkort står sig i BF4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jag har själv ett ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 (som du kanske sett i den andra tråden Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen)

Jag skall också skaffa BF4 framöver, men jag hade inte tänkt att uppgradera grafikkortet på denna sidan nyår i vart fall.

Det hela handlar om att ställa ned grafikinställningarna lite tills det fungerar - utan alltförstor kvalitetsförlust, men fortfarande tillräcklig fps.

Se denna tråd för exempel: Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar.

I testen hos Tom's så hittar du samma grafikkortsserie (HD7870) och resultaten av deras tester på tex. 1920x1080 http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-4-graphics-card-performance,3634-7.html

Så ser du att vid denna skärmupplösning samt spelets grafikinställningar så når dom bra prestanda med bra kvalitet och fps.

High-1920.png

The Radeon HD 7870 and GeForce GTX 660 keep north of 50 FPS throughout the benchmark. So, those cards become a solid baseline for playing Battlefield 4 at the High preset and 1920x1080.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det ramla in lite tester av dom mer högpresterande grafikkorten från AMD och nVidia med 3:e parts kretskortsdesign och egna kyllösningar. Som jag skrev i början av tråden så skulle jag återkomma när dessa började dyka upp.

NordicHardWare har bl.a. testat.Asus Radeon R9 290X DirectCU II 4GB

Ni kan också gå direkt till speltesterna för att se hur en uppsjö av grafikkort står sig mot varann (inkl. GTX 780 Ti) och givetvis slutomdömena och köprekommendationerna på slutet.

Av någon anledning skedde detta på Nyårsafton...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...