Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är detta för sorts kamera?


pajjen

Rekommendera Poster

Jag hittade en för mig okänd sorts kamera i soprummet för ett antal år sedan som blivit stående i en garderob. Nu är den framplockad och frågan kvarstår: Vad är det för sorts kamera?

 

Inget fabrikat finns angivet på kamerahuset, men objektivet är ett Rodenstock - Heligon 1:2 f=50 mm med 1:16 som minsta bländare.

Slutaren är SYNCHRO - COMPUR med exponeringstiderna B och 1-1/500 sek steglöst. Den har M- och X-läge.

 

Kameran väger hela 8 kg! Själva kamerahuset (utan allt som sticker ut) är 120 mm brett, 270 högt och 220 djupt. Som syns på bilderna så har den också en sladd med en rejäl sjupolig kontakt med en styrpinne (jord?) i mitten.

 

Ja, vad är det för sorts kamera?

post-42451-0-80686000-1384633984_thumb.jpg

post-42451-0-95837700-1384633999_thumb.jpg

post-42451-0-14445900-1384634018_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar den, ser du någon ledtråd inne i filmhuset?

Nej. Jag har bara lyckats öppna luckan till utrymmet för film, och det blev jag inte klokare av. Det är den runda luckan som syns på första bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukhuskamera för röntgen kanske?

 

Sökte på linsen gav lite info. kanske?

 

Fästena framför linsen verkar vara för en stationär kamera?

 

http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/thomas/095.php

 

Tack Vedex för dina funderingar!

 

Gemensamt för objektiven till röntgenkameror tycks vara att de är extremt ljuskänsliga, minst två bländarsteg ljusstarkare än kolossalkamerans 1:2, så bl.a. av det skälet tror jag inte att det är en röntgenkamera.

 

Plattan som är fäst framför objektivet är troligen för klen för att kunna bära kamerans 8 kg. Det är nog snarare så att något sorts tillbehör ska fästas där.

 

Om man vill göra kameran "stationär" så finns det rejäla stativfästen till det på kamerans ena sidan (syns på andra bilden) och på undersidan. Förövrigt har den också tre kupolfötter i metall på undersidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...