Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av ny TV? totalt okunnig


annista

Rekommendera Poster

Hej

Behöver hjälp i denna djungel av framförallt möjlighet till att kunna pausa program och att kunna spela in program från tv. Min gamla inspelningsbara DVD med hårddisk har dött. Jag har stenålderstv (tjock) men vill nu köpa ny men behöver dom funktionerna och det ska helst vara något som är lättförståeligt.

VAD BEHÖVER JAG DÅ KÖPA??  jag måste inte ha en ny dvd, utan finns det inte nån tv med det inbyggt? Jag har TV via comhem. har fått en digitalbox från dom men den har jag aldrig haft inkopplad, tycker det verkar krånglig plus att eftersom jag bara har grundutbud av kanaler så blev det ännu färre kanaler med den.

Tyvärr har jag bara ett mobilt bredband här hemma med begränsad storlek (bindningstid ca ett år till) så jag kan t ex max titta på några få långfilmer per månad på dator, alltså antar jag att jag inte kan skaffa en smart -tv då för då krävs det väl ett bra riktigt bredband?

Jag tittar inte speciellt mycket på tv, men jag vill kunna sätta ett program på paus (för att t ex gå ut med hunden) samt kunna spela in en film från tv, som jag senare kan titta på en annan dag. Jag har jättesvårt för att gå in i butik o fråga eftersom jag minns och förstår ungefär högst hälften av vad personalen säger. Jag är dessutom över 50 år så jag är inte uppvuxen med dator o sånt språk.

PÅ comhem finns det nåt som heter tivo, nån som vet om det kan va nåt för mig? Fattar tyvärr inte vad det är för nåt.

Blir jätteglad om någon kan förklara hur jag bäst gör. Och hoppas ni förstår hur jag menar annars fråga så ska jag försöka förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tivo är nog det du ska ha.

http://tivo.comhem.se/teknik/#tivofunctions

 

Fungerar dock då bäst (med alla funktioner) med fast bredband.

Vilken TV du köper spelar mindre roll, teknikmässigt.

PC För Alla: Com Hem Tivo: Funktionsfyllt men rörigt

M3.se Com Hem Tivo: Tivo suger

 

Fast det är väl lite beroende på ens egna preferenser och vad man är ute efter, men artiklarna kan vara intressanta ändå.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en TV (av känt märke, Samsung, LG, Philps etc) med inbyggd digitalbox som är Comhem godkänd och byt din digitalbox till en digital-TVmodul, se till att TV:n har inspelningsmöjlighet på USB-sticka.

Du får då en lösning med enbart en fjärrkontroll utan separat digitalbox, utan separat inspelare. Du kan "pausa" liveprogram, du kan spela in program med TV:n avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC För Alla: Com Hem Tivo: Funktionsfyllt men rörigt

M3.se Com Hem Tivo: Tivo suger

 

Fast det är väl lite beroende på ens egna preferenser och vad man är ute efter, men artiklarna kan vara intressanta ändå.

Mvh :)

 

Har läst artiklarna - men inte använt tjänsten, men Tivo uppfyller ju de krav som TS verkar ha, inte sant?!

 

@NoWin: Är det många SMART-TV som kan live-pausa och spela in med TV avstängd?  Fantastisk grej. Dock verkar konsumenterna tycka att tillverkarna inte håller vad de lovar.

Var du exempel på specifika modeller som fungerar (bra)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en TV (av känt märke, Samsung, LG, Philps etc) med inbyggd digitalbox som är Comhem godkänd och byt din digitalbox till en digital-TVmodul, se till att TV:n har inspelningsmöjlighet på USB-sticka.

Du får då en lösning med enbart en fjärrkontroll utan separat digitalbox, utan separat inspelare. Du kan "pausa" liveprogram, du kan spela in program med TV:n avstängd.

Hej och tack för alla svar.   Nu vet jag lite mer och det senaste alternativet låter mycket intressant o förhoppningsvis minst invecklat.  Ska forska lite kring det o höra vad dom säger i butiken(media markt eller liknande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar.   Nu vet jag lite mer och det senaste alternativet låter mycket intressant o förhoppningsvis minst invecklat.  Ska forska lite kring det o höra vad dom säger i butiken(media markt eller liknande)

    Den möjligheten att spela in till ett USB minne eller hårddisk fungerar inte på dina analoga kanaler som du nu ser på.Skall du ha fler digitala kanaler så måste du skaffa fler digitala kanaler.Jag misstänker att det blir fråga om TIVO bas för 149 kr/mån och 500 eller 900 kr  i direkt kostnad..

 

Vill du i fortsättningen nöja dig med dina  nuvarande analoga kanalerna, trots sämre bildkvalitet än de digitala, skall den nya TVn även ha en kompletterande analog tuner.

 

Vill du pausa och spela in kan man kanske hitta någon begagnad liknande den som nu är trasig.Det lär finnas många som idag ställt undan sina.Med nya analoga inspelare är det tunnsått och dyrt.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LG 55LA641V och där fungerar inspelning alldeles utmärkt även när TV:n är avstängd. Det går att spela in analoga kanaler om inte Comhem modulen är på plats, är den på plats går det bara med digitala kanaler, även HD. Bildkvaliteten är överlägset mycket bättre med digital mottagning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LG 55LA641V och där fungerar inspelning alldeles utmärkt även när TV:n är avstängd. Det går att spela in analoga kanaler om inte Comhem modulen är på plats, är den på plats går det bara med digitala kanaler, även HD. Bildkvaliteten är överlägset mycket bättre med digital mottagning

        Du har nog rätt men det som är konstigt är att LG anger inte analog tuner som ett alternativ och prisjakt skriver att den saknar.Netonnet skriver att den har.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...