Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel med grafiken på datorn


Torpedo

Rekommendera Poster

hej Eforum,

 

Igår startade ett enorm irriterande problem på min dator, att förklara riktigt vad som händer är inte enkelt och jag har ingen aning varför :(.

 

men i alla fall så igår när jag satt vid datan så helt plösligt började grafiken/skärmbilden flippa ur med massa konstiga streck och färger över hela skärmen knappt 

så man kunde se hemsidan jag var inne på. Grafiken flippa ur helt enkelt?

efter detta så stänger datorn automatiskt av sig och startar sedan upp, men efter 5 minuter hände samma sak så slutade med att jag var tvungen att systemåterställa datorn.

nu dagen efter så hände samma sak igen fast efter ungefär en timme. 

 

nån som förstår sig på vad jag menar och tror sig veta vad problemet kan vara?  

 

ps, de ser ut lite som om de vore glapp i grafik kabeln, alltså färger och streck börjar komma fram  huller om buller på skärmen.

 

mvh martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej cecilia, min kompis misstänkte detta så efter systemåterställningen så dammade vi ut den lite hastigt och som sagt så är intervallet mycket längre och nu ikväll hände de bara en gång så mycket möjligt att det är problemet :)

är lite orolig dock eftersom de hände 1 gång än så länge efter städningen

 

 

edit: nu idag hände det igen när jag startade datorn och använt den i 30 ca min, tänkte köpa en trycklugt på burk så den blir helt ur dammad,

men om problemet kvarstår är det bara köpa en ny data då eller finns det nått annat man kan göra? mvh martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Börja med att göra datorn ren från damm enligt guiden ovan som Cecilia länkat till.

 

Därefter kontrollera temperaturerna med tex.gratis HWmonitor (Ej Pro).

Obs! Kom ihåg att bocka ur eventuella 3:e partsprogram, dessa vill du inte ha på din dator.

 

Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value
 
Vad du också bör göra är att starta ett krävande program tex. videoredigering eller krävande spel, samtidigt som du har temperaturprogrammet HWmonitor i gång i bakgrunden; efter en 10-15 minuter så kan du avsluta den programkörningen eller spelet - men läsa av temperaturerna i HWmonitor i kolumnen Max så skall det komma fram vilka dom högsta temperaturerna som CPU, grafikkort och annat nått upp till.

 

Återkom med resultaten eller ta ett skärmklipp (tex. med Windows inbyggda Skärmklippverktget) av HWmonitor rutan och bifoga i ditt inlägg.

När du klickar på "Använd fullständig editor" nedanför ditt inlägg, så syns en knapp längst ned till vänster om inlägget du skriver "Bifoga filer".

 

Om allt verkar Ok med temperaturerna, så får du säkert fler tips hur du går vidare sedan.

Mvh

 

[Edit] Ja just:

Vad är det  för dator; fabrikat och modellbeteckning?

 

Om hemmabygge:

Moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; fabrikat och modellbeteckning?

CPU?

Nätaggregat; effekt etc?

Operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen, tack för svaret :)

eftersom min dator var tvungen att systemåterställas så vart jag tvungen att installera om bf3 vilket jag tror är de mest krävande spelet jag har.

kommer inte riktigt ihåg vad problemet är men bf3 funkar inte riktigt på min dator då spelet fryser efter ca 5min, ringde support och fick detta fixat men funkar inte nu eftersom datorn är systemåterställd men hann i alla fall spela ca 10 min.

 

min dator är gammal o seg men den har dugit till att spela dota2 och tibia vilket är i princip det enda jag spelar. 

 

i alla fall jag har en hp p6220sc dock bytt moderkort, om det är något annat du behöver veta om datorn i sig så äre bara att säga till :)

bifogade 2 bilder en med HWmonitor och en med vilken typ av dator jag har.

 

har också städat ur datorn med tryckluft och problemet händer inte lika ofta längre

 

post-132460-0-50973800-1384618461_thumb.png

post-132460-0-44561500-1384618464_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad gjorde du medan HW Monitor var igång och under hur lång tid?

Temperaturerna som visas är ju rätt normala men det är ju mest intressant att se hur de är när problemet inträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelade battlefield 3 och jag spelade i 10 min, och eftersom min dator inte riktigt klarar bf3 så hänger programmet ofta upp sig men jag startade upp de igen och fortsatte spela 

5-10 minuter så totalt ca 25 minuter. hoppas du förstår vad jag menar :)

 

är inte riktigt säker på om det är värmen dock eftersom bilden på skärmen ofta bilivit konstig efterföljt av att datorn startar om sig när jag spelat tibia, vilket är ett gammalt och

inte alls krävande spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu blev det lite svårt här att avgöra om det är värmeproblem eller inte; eftersom du inte tydligt klargjort under vilka förhållanden temperaturvisningarna i HWmonitor gäller?

 

Om du bara kört datorn i idle mode dvs. utan någon som helst belastning av processor och grafikkort, så kan temperaturerna överensstämma, men hela grejen med mitt förra inlägg var att ha HWmonitor igång i bakgrunden, sedan belasta dator, avsluta tex. spelet och sedan avläsa i max kolumnen alltså dom maximala temperaturerna dom olika enheterna uppnått.

Men det är klart, blir det stopp efter mindre än en halvtimmes spelande och systemet kraschar så blir det ju svårt. ;)

 

Du säger att du bytt moderkort; började problemen efter detta eller när började egentligen dessa problem?

Bibehöll du dina gamla minnen till det nya moderkortet?

 

Minnena är kanske inte kompatibla med moderkortet och då kan det ge upphov till dom mest knepigaste fenomen.

Detsamma gäller om processorn inte stöds av moderkortets BIOS version.

 

Frågor:

Moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

BIOS Version?

Minnen; fabrikat och modellbeteckning?

 

Du kan ju använda gratis Speccy för att se vad din dator innehåller.

Speccy testa detta för system info.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

 

Tror nästan det är läge för att testa minnena också: Guide - Minnestest

 

Återkom med svar och resultat.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så kan du hämta och installera senaste AMD Catalyst Software Suite som innehåller grafik och OpenCL drivrutiner för ditt AMD HD4650 grafikkort:

 

Välj Desktop Graphics, Radeon HD Series, Radeon HD4xxx Series PCIE samt Operativsystem och antal bitar (32 eller 64)

http://support.amd.com/en-us/download

 

Detta kan göra underverk ibland, om inte annat så har AMD åtgärdat en hel del buggar och spelprestanda-optimeringar för vissa speltitlar gentemot gamla versioner.

Mvh

 

[Edit] Vilka grafikinställningar kör du med i BF3?

Med AMD HD4650 så skall du inte försöka dig på att maxa ut dessa, det leder oundvikligen till grafikproblem och det samma gäller om du försökt att överklocka grafikkortet i AMD Catalyst Control Center > Prestanda > Graphics OverDrive => Bocka ur den rutan om detta är aktiverat! och sedan startar du om datorn.

 

Detta är mina BF3 inställningar och där bör du ha Graphics Quality=Low eller Medium och Anti Aliasing (MSAA)=Off samt Anisotropic Filter=1x

Prova att ändra detta och se hur det fungerar då. :)

 

post-73434-0-11861100-1384657508_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhej, tack för all hjälp :), har dock inte hunnit fixa allt du sagt flyfisherman men har lite ny info så länge som kanske kan hjälpa er att förstå och lösa mitt problem :).

 

problemet hände idag igen medan jag spelade tibia som är ett gammalt spel och jag hade Hwmonitor igång hela tiden och kollade till temperaturerna ca var tionde minut och de var ungefär de samma som bilden jag postade i mitt förra inlägg. kanske inte räcker för att utesluta värme problemet? 

 

Jag har svårt att låta bf3 funka på min dator då den är gammal så undrar om jag kan spela dota2(på låg/hög grafik) istället? kommer det att funka eller är dota2 inte tillräckligt krävande?

 

i alla fall här kommer lite som kanske hjälper er, idag efter problemet så lät ja datorn stå av 5 min för att senare starta igång den och då kom problemet fram innan jag ens kommit fram till login,och då hann jag ta en bild o de såg ut så här(se bild)

 

men jag kunde sedan starta om datorn och använda den cirka 1-3h och sedan när jag tänkte inlägget som jag gör nu så kom problemet igen där grafiken eller vad det är flippar ur (se andra bilden)

och detta hände ju när jag gjorde detta inlägget, som du kan se så är denna hemsidan det som körs för tillfället.

 

Nu har ni i alla fall 2 bilder på vad som händer, ska ladda ner de saker du nämnde och försöka få bf3 att fungera men om ni har nått annat i tanke på vad som är fel eller vad jag kan göra så vänligen posta vad som är fel och vad jag kan göra :)

 

MvH martin 

 

edit: just det modekortet skaffade jag för väldigt länge sedan (mer än ett år) men hur gör jag för att se min version och fabrikat osv på bios och modekort? inte så bra på de här med datorer

post-132460-0-07734200-1384706727_thumb.png

post-132460-0-35462800-1384706827_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera detta först som jag skrev ovan AMD Catalyst Control Center > Prestanda > Graphics OverDrive => Bocka ur den rutan om detta är aktiverat! och sedan startar du om datorn.

 

Om du har AMD Catalyst S/W på datorn.

Högerklicka på ikonen och sedan öppnar du AMD Catalyst Control Center

post-73434-0-05070600-1384707448.png

 

Kontrollera att rutan inte är ibockad och om du ändrar så klicka verkställ

post-73434-0-27012900-1384707447_thumb.png

 

just det modekortet skaffade jag för väldigt länge sedan (mer än ett år) men hur gör jag för att se min version och fabrikat osv på bios och modekort? inte så bra på de här med datorer

 

I inlägg #8 ovan så har jag länkat till ett program som heter Speccy och med detta kan du få fram alla dessa uppgifter.

 

Men har du otur kan det vara grafikkortet som inte fungerar som det skall, särskilt när det blivit varmt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjenare, laddade ner amd vision engine control center och bockade ur "graphics overdrive" som visat på bilden,

dock nu ikväll mellan 9-10 så ballade grafiken ur 4 gånger och så illa har det inte varit sen innan jag systemåterställde datan ca 5 dagar sedan och detta problemet inträffade som sagt för ca 7 dagar sedan.

vad är tredje parts program och hur kopplar jag ur dessa?

 

tror ni det kan vara så att grafikkortet helt enkelt lagt av? eller nån annan del av datorn.

kan försöka komma åt speccy för o ge dig den info du behöver säg bara till vad ja ska ta ett skärmklipp på

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...