Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur söka i Windows 7?


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har ett behov av att kunna söka efter specifika ord som förekommer i filer.

 

Om jag har (minst) en fil som innehåller ordet Eforum12345 och använder utforskaren för att söka och där skriver:

Eforum12345 = träff

Eforum1 = träff

forum12345 = ingen träff

 

Jag måste alltså ange början av det sökta ordet för att få träff.

Har sökt en del på nätet och hittat anvisningar där man ska inleda med ~ och därefter olika varianter av tecken men jag har inte hittat rätt syntax som fungerar.

 

Nej, den annars utmärkta sökningen med TotalCommander fungerar inte i detta fall. (Av orsaker som hänger samman med annan tråd)

 

Programmet FileLocator Pro fungerar utmärkt vad gäller sökning och sökträffar, plus en del annat som är bra med det programmet, men det slutar att fungera vid i princip varje sökning. Oftast hinner jag se sökträffen innan detta sker men jag är i lika stort behov av att inte hitta ett visst ord.

Behöver kunna verifiera att ett visst ord inte förekommer någonstans.

 

Så - antingen hjälp med en syntax som fungerar eller ett program som fungerar och inte kraschar önskas.

Ja, eller något tips för att inte FileLocator Pro ska krascha? (har skickat felrapport till företaget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Windows sökfunktion lämnar allt övrigt att önska. <_<

Alla syntaxer och special finns att läsa här: Microsoft Avancerade tips för sökning i Windows

 

Men istället för att behöva knappa in en massa stök inkl. tilde i sökrutan; så slå på "Naturligt språk" istället.

Bocka också i "Sök alltid efter filnamn och innehåll"

 

Det går att göra direkt i Utforskaren > Verktyg > Mappalternativ > fliken Sökning

Men kanske det bästa(?) för att få dessa inställningar globalt är att klicka Start > i sökfältet skriv sök > i listan som kommer upp klicka "Ändra sökalternativ för filer och mappar" => bocka i enligt bild

 

post-73434-0-14554200-1384593685_thumb.png

 

Men jag är alls inte överens med Windows sökfunktion i just detta avseende, för jag har också samma behov som du ibland att söka ord eller delar av ord i filer.

Jag skapade två textfiler med dessa rader

1920x1200@60Hz
forumsystemets

 

Jahapp, det går bra att få träff på filerna om jag skriver

1920 - men inte 1200 eller hz

forum eller systemets - men inte mets

 

 

Jag testade också dessa kommandon i kommandotolken med olika syntaxer etc.

find /?

Detta skriver resultatet i filen temp.txt som skapas för ändamålet (ej nödvändigt), men man måste stå i mappen man skall söka i?

Find /c /i "Text att söka efter" *.* > temp.txt

Och Findstr

findstr /s /m sökord *.*

Just detta har jag inte orkat fördjupa mig i.

Nä inget av detta är nåt vidare anser jag. :thumbsdown:

 

 

Men då kom jag att tänka på det gamla Unix kommandot grep - oerhört kraftfullt(!) och tänkte att någon borde ju skapat ett sådant för Windows och det visade sig finnas ett flertal olika "grep" för Windows - dock inte lika kraftfulla.

 

Ett som jag laddade ned i går var gratis AstroGrep med GUI för Windows.

Ingen installation, bara kör AstroGrep.exe

Och nu så fungerade det med mina två textfiler och delar av orden, men sen gick jag och lade mig så har inte hunnit utforska så mycket mer, men det är enkelt och lättsamt gränssnitt i vart fall.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som om problemen med FileLocator Pro har löst sig, men det är för tidigt att "ropa hej". Oerhörd hjälpsam och snabb support från det företaget :thumbsup: (Dels något med mitt filter för dwg men mest om hur många "threads" som körs)

 

Kollade AstroGrep. Verkar ha precis den funktionalitet jag är ute efter men tycker den beter sig lite konstigt - efter ha sökt klart i angiven mapp fortsätter sökningen i överliggande mappstruktur?

Måste utforskas mer..

Edit:

AstroGrep verkar inte hantera "Mina Dokument" så bra.

verkar fungera bättre om man använder den "rätta" sökvägen.

 

Hittar inte sökord i DWG trots att jag bockat i att använda IFilter under Options.

Viss reservation eftersom jag testar på en maskin med XP där den inbyggda sökningen fungerar bättre än i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm,  finns flera "grep" för Windows, tror jag vid tillfälle (eller kanske också du  ^_^ ) skall gå igenom dessa tills man hittar nån som känns bra och helst kraftfull, alltså möjlighet att göra lite mer än bara hitta textsträngar.

 

Tex. i Unix kommandot "grep" så kan man också byta ut ord eller textsträngar (search & replace), ta bort ord i valda filer, eller skicka innehållet i en hel fil till en annan fil om vissa villkor uppfylls etc. etc. Men det var många år sedan jag använde grep i Unix och har glömt det mesta.

 

Dessa hittar jag vid en snabbsökning nu och verkar klara lite mer och kan byta ut textsträngar också (search & replace).

Flesta gratis, nån kanske kostar, som sagt ännu ej kollat närmare.

 

Windows Grep - search tool for Windows

 

PowerGREP

 

BareGrep

 

grepWin

 

dnGREP

 

AJC Grep

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu på XP-maskinen (som alltså inte är den som tråden gäller, utan bara för att det är helg och jobbardatorn inte är tillgänglig) testat samtliga program enl. ovanstående inlägg. Inga av dessa ger någon sökträff!

Som referens tänkte jag testa med FileLocator, tänkte att det kanske inte fungerar som tänkt på XP, där den vanliga sökningen fungerar bra.

Började med FileLocator Lite. Den ger inte heller någon sökträff.

Med File Locator Pro får jag dock önskat resultat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite brydd faktiskt, men detta kanske(?) kan hjälpa till med att sökningarna skall fungera bättre.

 

Start > i sökfältet skriv sök > i listan som kommer upp klicka "Ändra hur Windows söker" > klicka  Avancerat >  fliken "Filtyper" => Bocka i "Indexera egenskaper och filinnehåll"

 

Se även till att alla filtyper man är intresserad av finns representerade i den listan, i annat fall - lägg till en ny genom att klicka i rutan "Lägg till nytt tillägg i listan" > skriv i filtyp > klicka "Lägg till" > Ok

 

 

post-73434-0-72439000-1384627108_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...