Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mus, t-bord, skärm fryser slumpvist


Gatukontoret

Rekommendera Poster

Hej.
Jag har ett jobbigt problem med min dator. Då jag är okunnig så kommer jag hit och söker er hjälp.
Min dator byggdes ihop av min bror som vet hur man gör för ca 1 år sen. Nu bor inte han nära mig så han kan tyvärr inte hjälpa mig.

Hur som haver så är problemet att mus, tangentbord samt skärm fryser till slumpvist. Detta sker väldigt ofta när datorn har stått på några timmar. Vilket är oerhört irriterande.
Det händer även att jag får en BSOD. Redan när jag skriver detta så fryser mus och tangentbord 5-6 gånger. Då har datorn varit igång i ca 1 timma.
Detta händer aldrig när jag spelar, endast när jag är ute på internet och surfar.

Detta problem hände specifikt efter att jag installerade Battlefield 4 Beta. Vilket jag avinstallerade så fort jag läste att BF4 Beta orsakade mycket problem. Jag inga problem innan BF4 Betan.
Jag har nu Battlefield 4 installerat om det skulle göra någon skillnad.

Nyligen fick jag ”Display driver stopped working, and has been recovered”

Jag har tagit hem ”bluescreenviewer” så ni kan få se information nästa gång jag får en BSOD.
Detta är vad jag har i min dator. Jag har senaste drivrutinen från NVidia.

 

OS: Windows 7 Ultimate 64bit
Display: Nvidia GTX 560 4GB
Current Display Mode: 1920x1080 (32bit) (60Hz)
CPU: Intel Core i7-3820 CPU @ 3.60GHz (8 CPUS) ~3.6Ghz
Memory: 6144MB RAM
DirectX Version: DirectX 11
BIOS: BIOS Date 06/18/12 19:57:05 Ver 20.02 (Asus UEFI Bios EZ Mode)

Jag fick en BSOD för ca en vecka sen, men jag blev förbannad och stängde av innan den hann samla information. Jag tog en bild på en BSOD för ca en månad sen. Detta är vad det stod:

MACHINE_CHECK_EXCEPTION
Technical Information:
**STOP : 0x0000009c   (0x0000000000000000, 0xFFFFF88006103c70, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000

Jag kommer dock inte ihåg om detta var samma meddelande som jag fick för en vecka sedan.

Jag gick för någon dag sedan i BIOS och kikade, såg då att man kunde ställa in "performance", den stod på High. Jag ställde ner den på Power Saving. Sedan dess har jag inte fått någon BSOD, men mus, tbord samt skärm fryser till ibland.

Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig fixa detta problem.
Jag är mycket tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat upp temperaturerna i datorn?

 

Finns det någon dumpfil från BSOD för en månad sen?

I så fall kan ju Bluescreenview användas för att kolla upp den.

 

Är det senaste Nvidia-drivrutinen för grafikkortet?

Har du prövat med en gammal version?

 

Har du senaste BIOS-versionen och de senaste drivrutinerna som finns på moderkortstillverkarens webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har ingen aning om BIOS versionen, då jag knappt kan något om de. Så troligtvis har jag inte senaste BIOS versionen + drivrutiner.
Jag har senaste nvidia drivrutin och jag har testat en gammal version. Hur kollar jag temperaturerna?

Detta säger bluescreenviewer:
Dump File: 100713-62743-01.dmp
Crash Time: 2013-10-07 12:39:31
Bug Check String:
Bug Check Code: 0x00000116
Parameter 1: fffffa80`15c33130
Parameter 2: fffff880`0c74d6b4
Parameter 3: ffffffff`c00000b5
Parameter 4: 00000000`0000000a
Caused By Driver: dxgkrnl.sys
Caused By Adress: dxgkrnl.sys+5d054
File Description: DirectX Graphics Kernel
Product Name: Microsoft® Windows® Operating System
Company: Microsoft Corporation
File Version: 6.1.7601.18126 (win7sp1_gdr.130409-1534)
Processor: x64
Crash Adress: ntoskrnl.exe+75c00
Stack Adress 1:
Stack Adress 2:
Stack Adress 3
Computer Name:
Full Path: C:\Windows\Minidump\100713-62743-01.dmp
Processors Count: 8
Major Version: 15
Minor Version: 7601
Dump File Size: 320 520
Dump File Name: 2013-10-07 12:42:20

//Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Caused By Driver: dxgkrnl.sys

Det är DirectX som också har med grafiken att göra. Se om kombinationen av senaste grafikdrivrutin och senaste DirectX hjälper.

DirectX: http://support.microsoft.com/kb/179113

 

Temperaturer kan man kolla med t ex HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Läs noga under installationen och avbocka toolbars och annat onödigt som kommer med.

 

Kan du få fram vilket moderkort från Asus du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Temperaturerna på "Core 0-3" ligger på ett snitt av 35 grader celsius. "Package" ligger på 37grader och max där är 42.  Grafikkortet ligger på 32 grader i skrivande stund.
P9X79 heter moderkortet.

Jag har DirectX 11. Men blev lite tveksam då det även fanns en 11.1 som var till W8. Eller går det till W7 också?

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna ser ju bra ut just då i alla fall men du får väl se om de ändrar sig medan du använder datorn.

 

Så vitt jag kan se går det att installera 11.1 även i Windows 7 om någon viss uppdatering är installerad. Men för närvarande är det väl bättre att du håller dig till version 11 och inte blandar in en möjlig felkälla till. Följ länken "Plattformsuppdatering för Windows 7 och Windows Server 2008 (KB2670838)" för att få ner den senaste versionen av DirectX 11 (det kommer ut uppdateringar då och då utan att versionsnumret ändras).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade redan senaste uppdateringen tydligen. Jag ska kika på temperaturerna när datorn har jobbat lite. Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ang. HWmonitor
Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value
 
Vad du också bör göra är att starta ett krävande program typ videoredigering eller krävande spel, samtidigt som du har temperaturprogrammet HWmonitor i gång i bakgrunden; efter en 10-15 minuter så kan du avsluta den programkörningen eller spelet - men läsa av temperaturerna i HWmonitor i kolumnen Max så skall det komma fram vilka dom högsta temperaturerna som CPU, grafikkort och annat nått upp till.
 
Verkar detta inom ramarna så är det något annat som ställer till det.
 
Bug Check Code: 0x00000116 samt detta:

Nyligen fick jag ”Display driver stopped working, and has been recovered”

 

Kan tyda på grafikproblem och inte minst nVidia grafikdrivrutin, men nu hade du testat både senaste och en äldre sådan.

Som Cecilia varit inne på kan möjligen detta vara en kombination av DirectX och grafikdrivrutinen eller att någon systemfil blivit korrupt och inte fungerar som den skall.

Prova att köra systemfilsgranskaren och se om den hittar något: sfc /scannow http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Hittar sfc /scannow inget fel gå vidare nedan.

 

 

ASUS P9X79 är det hela namnet? För det finns 4 olika P9X79 till: WS, LE Pro och Deluxe

Kontrollera noga om detta är ditt moderkort Asus P9X79 och under download > Bios så har man i princip vid varje Bios uppgradering lagt till denna anteckning:

"Improve system stability."

 

Den Bios 2002 du har nu är flera versioner gammal och möjligen kan detta lösa ditt problem, men annars så tror jag nog du i alla fall bör uppgradera denna Bios ver. 2002 till Bios ver. 4502

Bl.a from. Bios ver. 2104 så har Asus åtgärdat detta: Fixed Nvidia GTX 680 hang when runing with UEFI driver.

Ja nu gäller ju inte det just ditt grafikkort och O/S, mer som ett exempel på vilka saker som ibland fixas av moderkortstillverkaren med nyare Bios uppdateringar.

 

Men läs noga i Asus P9X79 manulen hur du skall göra vid Bios uppdatering.

Sidan 3-48 (pdf sid. 114/156) Asus Ez Flash 2 Utility

 

Flasha ny BIOS

Du hämtar hem BIOS filen och extraherar först innehållet i den nedladdade BIOS .Zip genom att dubbelklicka på denna.
Kopiera in .CAP filen på en USB-sticka formaterad i FAT32.

 

Sedan:
Vid uppstart av datorn direkt tryck Del > i BIOS Setup gå till Advanced mode > Tools menu > välj ASUS EZ Flash Utility och tryck Enter.
Följ anvisningarna i manualen.

BIOS Flashas alltså in direkt inifrån BIOS och med den nya versionen på en USB-sticka som är ansluten till datorn.

Detta är det säkraste sättet att flasha in ny Bios version på dom moderkort som har stöd för detta - man gör aldrig detta inifrån Windows, särskilt inte på ett system som är instabilt, för avbryts flasningsprocessen så kan det bli oåterkalleligt fel och då kan man inte ens starta datorn igen.

 

Obs! Ett överklockat moderkort skall aldrig BIOS 'Flashas' - först BIOS Setup sedan
'Load Optimized Defaults' i Exit menyn alt. tryck F5 och därefter F10 (Save)

Ja du kan faktiskt börja med att ställa in Bios till dessa standardinställningar, men om du har flera diskar i datorn; kontrollera först deras Boot prioritet före och sedan ändra detta till samma efter Load Optimized Defaults > Save & Exit.

 

 

Provkör datorn ett längre tag och se om dessa problem fortfarande uppkommer.

När det gäller övriga drivrutiner till moderkortet, så kolla igen vad som finns och uppdatera dessa, men aldrig mer än en åt gången och mellan varje drivrutinsuppgradering så bör man skapa en Återställningspunkt

Därefter starta om datorn och kontrollera att allt fungerar.

 

 

Till sist finns här AsusTek forum för P9X79 motherboard ifall någon fler stött på detta problem.

 

Återkom hur det framskrider eller om du har bryderier.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har lådan kvar från moderkortet, och där står det endast P9X79. Som via den här länken: https://www.asus.com/Motherboards/P9X79/#overview
Jag väntar på ditt svar angående bios versionen jag ska ta. Vill inte ta fel och krascha hela datorn.

Detta fick jag ut av sfc /scannow
"Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Jag ska testa och köra igång ett krävande spel. Återkommer med grader!

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att sfc /scannow inte hittat något, då kan detta avskrivas.

 

Ja kolla upp max-temperaturerna under last.

 

Ja det är i princip samma som jag tidigare länkat till, bara det att "min länk" gick via support.asus/download och din via asus.com/motherboard, men samma filer https://www.asus.com/Motherboards/P9X79/#support

BIOS ver. 4502 är den senaste, men alla versioner listade där är till just ditt moderkort.

Du väljer först operativsystem Windows 7 -64 i download Driver and Tools menyn, sedan expanderar du fliken Bios på den sidan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn fryste till igår efter jag hade spelat BF4. Fick lov att hålla in powerknappen för att stänga av datorn. Jag kommer inte ihåg temperaturerna, för när jag skrev här så fryste den till. Jag ska ta och ladda ned BIOS versionen och lägga den på en USB sticka, sedan uppdatera BIOS. Jag återkommer med temperaturerna igen!

 

//

 

EDIT:

 

Har nu kört ca 30 minuter BF4.
Jag skriver max grader från HWmonitor

 

Core#0-3 samt Package 61 grader

Grafikkort 73 grader

 

Då är det bara BIOS versionen kvar. Vilket jag tänkte fixa senare idag eller imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna verkar vara Ok när datorn belastas med ett så tungt spel och dessutom har det stor betydelse vilket chassi och dess kyllösning man har, ja givetvis vilken tillverkar-modell på grafikkort (för även där finns det olika kyllösningar) samt om det är original processorkylare eller en annan bättre CPU-kylare.

 

Blåste du och gjorde rent grafikkortets fläktar från damm med?

 

Ps. Bara slumpen att jag såg att du hade uppdaterat med dessa uppgifter genom att redigera inlägget istället för att skriva nytt inlägg i tråden. Bevakningen av tråden ger inte utslag på redigeringar av inläggen.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Japp, blåste rent alla fläktar jag kunde hitta.
Jag har nu uppdaterat bios. Får hoppas att det löser problemet. Kan återkomma med resultat efter hårdkörning.

 

 

Under tiden får jag tacka så oerhört mycket. Ni har varit till stor hjälp.

 

Hälsning

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte löst. Efter några timmar youtube och några timmar Battlefield 4 så hängde sig mus, tbord och skärm. Jag fick lov att hålla in knappen för att starta om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade du grafikkortets fläkt?

Det kan vara lite besvärligt att kommat den och kylflänsarna eftersom det brukar finnas skydd nästan varvet runt.

 

Är det alltid när du spelar Battlefield 4 eller inträffar det med andra spel också?

Vad händer med temperaturerna efter mer än de 30 minuter du skrev om tidigare?

 

Var/Hur har du hämtat drivrutinerna till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blåst ur burken av damm, även i grafikkortet.

Det inträffar efter jag har haft ett helskärmsprogram eller spel igång. Oftast när jag slösurfar på firefox efteråt. Kan det bero på webbläsaren?

Det händer aldrig medans jag spelar eller kollar på film i helskärm.

Jag hämtar grafik drivrutiner från nvidias sida. BIOS uppdatering hämtade jag via flyfishermans länk.

 

Jag kan testa nu att köra några timmar BF4 och sedan kolla tempen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde 4-5 timmar BF4. Detta är resultatet från HWMonitor. Alla temperaturer är från Max kolummen.

 

Core 0 62celsius
Core 1 62celsius
Core 2 62celsius
Core 3 63celsius
Core 4 63celsius

GTX 560 74celsius
Fans GTX560 2580rpm

Fans:
Chassis #3 30840 RPM
CPUFANIN 2268 RPM
Chassis #4 62976 RPM
Chassis #2 49152 RPM

Temp
Mainboard 31celsius
CPU-Socket 51celsius
CPU 55celsius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis BSOD. Dock ville den inte hämta data från minidumpen. Så det enda jag har från BSOD är detta som stod högst upp:

 

Clock interrupt was not receieved on a secondary processor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typen av BSOD finns i tråden http://www.tomshardware.co.uk/forum/31581-63-clock-interrupt-received-secondary-processor och löses där med en beta-version av en ny BIOS-version efter kontakt med moderkortstillverkaren.

 

Eftersom du har fått olika felmeddelanden på blåskärmarna kan det ju vara läge med några tester av hårdvaran.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86: http://www.memtest.org/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt lost när jag går in på den sidan. Alltså memtest. Vilken ska jag ta? Och hur använder man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memtest lägger man på ett USB-minne eller bränner till en CD-skiva. I båda fallen ska sen datorn startas från USB-minnet resp. CD-skivan.

 

För USB-minne ladda ned: Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7)

Packa upp den nedladdade zip-filen genom att högerklicka på den och välja "Extrahera alla".

Stoppa i ett USB-minne (observera att allt som finns på den kan komma att tas bort).

Starta programmet som är det som extraherades från zip-filen.

 

För CD-skiva ladda ned: Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

Packa upp den nedladdade zip-filen genom att högerklicka på den och välja "Extrahera alla".

Stoppa in en CD-skiva.

Bränn den extraherade ISO-filen som avbild/image/skivavbild/ISO (beror på program) och inte som dataskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag kunna starta programmet från USB innan windows startar?

Jag var in i BIOS och kollade runt men fattade inget.

 

Hittade dock detta. Kan det vara ett av felen till att datorn fryser till?

 

ctWr7XT.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...