Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk som försvinner till och från


habbeli

Rekommendera Poster

Jag har 3 hårdiskar i min dator, C-D ochE, efter att datorn har varit nere i strömsparläge så försvinner D-disken medan dom andra finns kvar. Startar jag om datorn så finns alla 3 där igen, vad beror sånt på ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator; fabrikat och modellbeteckning?

Eller om hemmabygge, moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för diskar du har?

Operativsystem?

 

Möjligen om det är en dator av nyare modell så kan detta ha att göra med en inställning i BIOS som kallas för "Hot Plug" och denna brukar kunna vara satt till Enabled och kan i vissa lägen ställa till problem när man väcker datorn från strömsparläge (S3) och att en disk då inte detekteras korrekt.

 

Är det så hos dig, så prova först med att direkt vid uppstart av datorn gå direkt in i BIOS setup > Advanced > SATA Configuration =>  och ändra detta till Disabled för den SATA Porten eller för allihopa, sedan Save & Exit.

 

En annan sak att kolla efter "Internal PLL Overvoltage" som också brukar vara satt till Enabled och håller du inte på med överklockning så kan du ändra detta till Disabled, för även detta är känt att kunna ge problem att väcka datorn från strömsparläge (S3) på vissa typer av moderkort.

 

Möjligen kan också en BIOS uppdatering lösa ett sånt problem.

 

Ja, nu vet jag inte om din dator har denna funktion/er eller om det ens är detta som spökar, men på en del av Asus moderkort kan i vissa lägen detta ställa till med problem efter att datorn skall väckas från strömsparläge (S3).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator; fabrikat och modellbeteckning?

Eller om hemmabygge, moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för diskar du har?

Operativsystem?

 

Möjligen om det är en dator av nyare modell så kan detta ha att göra med en inställning i BIOS som kallas för "Hot Plug" och denna brukar kunna vara satt till Enabled och kan i vissa lägen ställa till problem när man väcker datorn från strömsparläge (S3) och att en disk då inte detekteras korrekt.

 

Är det så hos dig, så prova först med att direkt vid uppstart av datorn gå direkt in i BIOS setup > Advanced > SATA Configuration =>  och ändra detta till Disabled för den SATA Porten eller för allihopa, sedan Save & Exit.

 

En annan sak att kolla efter "Internal PLL Overvoltage" som också brukar vara satt till Enabled och håller du inte på med överklockning så kan du ändra detta till Disabled, för även detta är känt att kunna ge problem att väcka datorn från strömsparläge (S3) på vissa typer av moderkort.

 

Möjligen kan också en BIOS uppdatering lösa ett sånt problem.

 

Ja, nu vet jag inte om din dator har denna funktion/er eller om det ens är detta som spökar, men på en del av Asus moderkort kan i vissa lägen detta ställa till med problem efter att datorn skall väckas från strömsparläge (S3).

 

Mvh

Nu blev det mycket här. Det är ett hemmabygge som inte jag har gjort, den står dessutom så tokigt till att jag måste koppla ur den helt för att få fram burken så jag kan läsa av moderkortet. Jag vet att det är ett Asus men det är allt  :unsure:

Jag var in i biosen och kollade men det finns inget som är / heter i närheten av det du beskriver / tipsar om  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju använda gratis Speccy för att se vad din dator innehåller.

Speccy testa detta för system info.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, 128C tror jag inte på, måste vara fel på sensorn eller att det av någon anledning rapporteras fel värden, för alla andra temperaturer är ju helt normala.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta moderkort, kolla noga: http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/dsktpboards/dp43bf

Manualer och annat finns där.

 

Du kan ju börja med att hämta och installera dom senaste drivrutinerna från Intel till ditt moderkort och där är det kanske enklast att använda Automatically detect and update drivers and software

 

Mvh

 

[Edit] Se också Intel: Troubleshooting PC accessory issues

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är D-disken en intern eller extern hårddisk, eller  är det bara en partition på en hårddisk där även andra partitioner finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är D-disken en intern eller extern hårddisk, eller  är det bara en partition på en hårddisk där även andra partitioner finns?

Det är en separat intern disk, jag har tre st. i burken. C och E är det aldrig några problem med, undrar om det kan vara kabelfel....  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan det vara. Du kan först pröva med att dra ut och sätta tillbaks kabeln som går mellan moderkortet och hårddisken, utifall att den inte sitter riktigt bra eller det har blivit oxid på kontakterna. Sen kan du ju pröva med att byta kabel mellan D och E.

 

Tänk på att skydda datorn från statisk elektricitet. Det står en del om det i den här guiden: //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-station%C3%A4r-dator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en separat intern disk, jag har tre st. i burken. C och E är det aldrig några problem med, undrar om det kan vara kabelfel....  :wacko:

 

Är D-disken Western Digital disken? Det är en pata(IDE)disk. De andra två är sata diskar. D-disken är i så fall kopplad till samma kontakt på moderkortet som en av DVD spelarna eftersom det bara finns en IDE kontakt på moderkortet. Det är inte optimalt.

 

Det kan vara kabelfel, men om DVD spelaren syns hela tiden är nog tveksamt. Koppla ur DVD spelaren och låt endast WD-disken vara kopplad till IDE kontakten och se om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är D-disken Western Digital disken? Det är en pata(IDE)disk. De andra två är sata diskar. D-disken är i så fall kopplad till samma kontakt på moderkortet som en av DVD spelarna eftersom det bara finns en IDE kontakt på moderkortet. Det är inte optimalt.

 

Det kan vara kabelfel, men om DVD spelaren syns hela tiden är nog tveksamt. Koppla ur DVD spelaren och låt endast WD-disken vara kopplad till IDE kontakten och se om det gör någon skillnad.

Jo, D-disken är en IDE Western Digital och dom andra är sata-diskar. 

DVD-spelarna krånglar aldrig. Enligt förra ägaren har det aldrig varit några problem med diskarna  :unsure: 

Återkommer när jag har orkat dra fram burken för kontroll  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jahaja,,,, nu är det kollat. Jag har nu monterat in så jag har 3 satadiskar och 2 brännare + att jag har ominstallerat Win7,,, tror ni det fungerar  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:

Najdå, jag har bara 2 HDD och 1 brännare  :angry:

I bios finns alla fem enheterna med. Jag har även provat byta satakablar men inget händer. Funderar på strömmatningen till enheterna, det sitter ett 500w nätagg i burken så det borde räcka, men om det kan vara knas i kablaget  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När enheterna försvinner, gäller det i Enhetshanteraren, Diskhanteraren och/eller Utforskaren/Datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dom finns bara i Bios.... 
Kan det vara så att tredje H-disken inte är formaterad då den inte hittas? 
Den andra brännarn som inte hittas är inte inkopplad kom jag ihåg efter allt provande  :P 
Datorn har nu visat ett annat problem, när jag kollar filmer på "Tuben" så kan det helt plötsligt bli helvit eller helgrå skärm och ett durrande/surrande i högtalarna. Den låser då hela datorn så jag måste starta om den med knappen  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag varit med om att en hårddisk syns i BIOS men inte i Enhetshanteraren. Står det artikelnummer för hårddisken D: i BIOS?

 

Även oformaterade hårddiskar finns med i Enhetshanteraren och i Diskhanteraren.

 

Hur var det sitter D-hårddisken och brännaren på samma PATA-kabel?

Om ja, pröva med att ansluta hårddisken med den kontakt som brännaren brukar använda.

Om nej, byt kabel mellan de två enheterna.

Detta för att se om det är ett kabelproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mej  :blush:  Alla tre syns i enhetshanteraren,,,,, håller på att bli snurrig av allt provande här, och jag är dessutom inte någon dataexpert så jag försöker bara hänga med i svängarna  :ph34r: Alla kablar är då utbytta och provade, nästa steg som min datanisse tänker göra är att ta ut disken och provköra den externt, han har visst utrustning till det  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, bara bra att det inte var något särskilt konstigt i din dator. :)

 

Står det artikelnummer för hårddiskarna i Enhetshanteraren?

 

Kolla en extra gång hur det ser ut i Diskhanteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se Cilla, det finns artnr. i enhetshanteraren, men i diskhanteraren ser det väl inte riktigt rätt ut i mina ögon eller..... :unsure: 

rr1EOQZ.png?1?9607

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt tre hårddiskar där i alla fall och det ser ut att finnas en D: men ingen E:. Det verkar däremot vara något problem med D:/Disk 1 eftersom storleken där är angiven till 234 GB medan den enligt Speccy ska vara 466 GB, dvs samma som Disk 0. Menar du att det som kallas D: är en partition som tidigare kallades E: och D: låg tidigare på Disk 0?

 

Disk 0 består mest av oallokerat utrymme, dvs det finns ingen partition. Det kan ha blivit någon skada på dess filsystem så att Windows inte kan läsa partitionsinformationen. Ibland går det att återställa partitionsinformationen med hjälp av programmet MiniTool Partition Recovery.

 

Men vissa av de värden som Speccy rapporterar för hårddisken från Western Digital tror jag kan vara tecken på dålig hårddisk, så jag rekommenderar att du kör det testprogram (Data Lifeguard Dagnostic) som Western Digital har: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=502&sid=3&lang=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom disk0 endast har den dolda systempartionen så visas den inte i Dator. Disk1 är monterad på D: och disk2 år monterad på C:. Observera att Windows enhetsbeteckningar inte är de fysiska enheterna utan monteringspunkter för partitionernas filsystem. Ett filsystem kan även monteras på en mapp och får då ingen enhetsbeteckning. Dolda partitoner är monterade på dolda mappar.

 

Partitionstabellen eller partiton 2 på disk0 bär skadad. Du kan försöka återställa partitionen med testdisk eller programmet, som Cecilia rekommenderade. Lyckas du så kommer den att monteras påD: och partitionen på disk1 monteras på E:. Lyckas det inte så kan det ändå gå att rädda data som finns lagrat på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...