Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalkamera till mamma? Tips mottages tacksamt!


gossipgirl

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt att köpa en ny digitalkamera till min mamma (snart 60år) i julklapp, för att den hon har nu ger inte bra bilder inomhus/i dåligt ljus (bilderna blir gryniga och oskarpa och mörka). Hon gillar att ta bilder och har kameran med sig nästan överallt, men är inte alls intresserad utav avancerade funktioner och inställningar, utan hon behöver alltså ha en enkel, tydlig och bra kamera som ger bra bilder i de flesta situationer utan något krångel. Jag har inga kunskaper alls om vad man ska titta efter på kameror, utan tänkte se om någon här kunde ge mig tips och råd? :) Prisklassen jag tänkt mig är i alla fall under 2000 kr, men billigare är bra (fattig student..). Alla tips & råd mottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att köpa en ny digitalkamera till min mamma (snart 60år) i julklapp, för att den hon har nu ger inte bra bilder inomhus/i dåligt ljus (bilderna blir gryniga och oskarpa och mörka). Hon gillar att ta bilder och har kameran med sig nästan överallt, men är inte alls intresserad utav avancerade funktioner och inställningar, utan hon behöver alltså ha en enkel, tydlig och bra kamera som ger bra bilder i de flesta situationer utan något krångel. Jag har inga kunskaper alls om vad man ska titta efter på kameror, utan tänkte se om någon här kunde ge mig tips och råd? :) Prisklassen jag tänkt mig är i alla fall under 2000 kr, men billigare är bra (fattig student..). Alla tips & råd mottages tacksamt!

 

 

Jag får vara först ut och ge dig ett förslag.

 

Mitt förslag faller på en Canon PowerShot SX260HS.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1121896

 

Skälet är att priset på den just nu är endast 1490 SEK.

Det är Siba och NetOnNet som har den till det priset för tillfället.

 

Skälen till mitt val är följande:

 

Litenheten, lätt att ta med sig.

Kvalitén, mycket hög kvalitet i såväl dagsljus som i rumsbelysning.

Mycket lätt att använda. Sätt den i autoläge så gör den det mesta själv.

Hyfsad snabb från tryck på avtryckare tills dess bilden tas.

Stort optiskt zoomomfång, hela 20 gånger!

Filmar i HD.

För en kompaktkamera är bildserietagningen bra.

Inbyggd optisk bildstabilisator, ger mindre skakningsoskärpa.

Ansiktsavkänning, vilket innebär mindre risk för oskärpa när man tar en bild på t.ex. två personer och fokuserar mitt emellan dem. Kameran "upptäcker" ansikten och lägger fokus där istället.

Självklart har den också en massa tekniska funktioner, som GPS-taggning i bilderna (man kan se på nätet var bilden är tagen) så för den som är tekniskt lagd blir den också en mycket bra kamera.

Den stora fördelen är dock att den fungerar så bra till en person som helst av allt bara vill titta och trycka och ändå få bra bilder.

 

Den här kameran är billigast av alla Canons PowerShotkameror i SX-serien som inte är av gammal modell eller klart enklare och sämre.

Det är bara SX120, 150, 160 och 170 som är billigare. Det rör sig om några tior till ett par hundra kronor. Det är allt.

Den prisskillnaden är inget att bry sig om med tanke på den kvalitetsskillnad som det är mellan SX260HS och de andra.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera olympus xz-1 ifall hon inte behöver mycket zoom. Den har ett väldigt ljusstarkt objektiv vilket ger bättre bilder i mörkare lägen för att iso inte behöver vara lika högt. Hos cyberphoto kostar den nu 1800kr. Efterföljaren xz-2 ligger på knappt 2500kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket hörrni! Uppskattas :) 

 

Jag tycker att båda två förslagen ni ger låter väldigt bra, och de skulle ju säkert mer än väl räcka för mammas behov. Mycket zoom är inte prioriterat. Och priset var ju också nästan samma! Jag lutar för tillfället lite åt Canon Powershoten... Tror det får bli en sån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...