Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP ominstallation - nästan men inte hela vägen


esdkawi2

Rekommendera Poster

Hej, har försökt ominstallera XP via Restore Plus och OS CD:erna, det går bra ända till jag får upp skärmen för att logga in som en av användarna, när jag klickar på en användare så kommer det upp en ruta som säger att först måste XP registreras hos Windows, när jag klickar på Ja så får man se bakgrundsbilden, men sen händer inget mer, den visar timglaset och det fortgår i evighet utan att nåt händer...  Vad kan detta vara?

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad är Restore Plus?

Vad händer om du ser till att datorn inte har någon internetanslutning?

Vad händer om du startar i felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn tills en meny visas där du kan välja felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Vad är Restore Plus?

Vad händer om du ser till att datorn inte har någon internetanslutning?

Vad händer om du startar i felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn tills en meny visas där du kan välja felsäkert läge?

Hej

Restore Plus är en av två CD:s som kom med HP datorn. Den andra heter Operating System CD.

Om jag ser till att datorn inte har internet, så händer samma sak.

Om jag försöker starta i felsäkert läge, efter att ha tryckt F8, så får jag bara en mörk skärm med ett blinkande streck längst upp till vänster.

Det verkar så förarligt nära att funka, datorn har ju laddat XP, det är bara login på en användare som promptar funktionen att registrera XP men sen kommer det aldrig någonstans... :-( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det just registreringen som det står och inte aktivering?

För registrering är en frivillig sak.

 

Har du något mer än skärm, tangentbord och mus anslutet, t ex extern hårddisk, USB-minne, skrivare?

I så fall ta bort den och gör en ny ominstallation.

 

Har du läst i manualen om hur ominstallationen ska göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte möjlighet att hoppa över just den biten med registreringen, har för mig om jag kommer ihåg rätt, att det finns en knapp längst ner i högra hörnet, som man kan hoppa över med när frågan kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det just registreringen som det står och inte aktivering?

För registrering är en frivillig sak.

 

Har du något mer än skärm, tangentbord och mus anslutet, t ex extern hårddisk, USB-minne, skrivare?

I så fall ta bort den och gör en ny ominstallation.

 

Har du läst i manualen om hur ominstallationen ska göras?

Hej!

 

Ja, det är just registrering som det står.

Nej, inget mer.

Jag har inte gjort någon ny ominstallation, jag har gjort en "restore" (därav CDns namn). Om jag ska göra om installationen från början kommer jag ju (väl?) att förlora mina data på hårddisken. Det står att restore ska funka - och det verkar ju ha gjort det, för jag kommer som sagt ända fram till när personliga inställningar ska installeras. Det är bara det där förargliga med registreringen, som inte kan genomföras för det kommer bara min skärmbakgrundsbild och man kan inte gör något alls sedan, inget ctrl-alt-delete, ingenting. Men datorn verkar funka nånstans, för nyss kom det upp en ruta med Nortons månadsrapport...

Alltså.

Några mer tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, det är just registrering som det står.

Nej, inget mer.

Jag har inte gjort någon ny ominstallation, jag har gjort en "restore" (därav CDns namn). Om jag ska göra om installationen från början kommer jag ju (väl?) att förlora mina data på hårddisken. Det står att restore ska funka - och det verkar ju ha gjort det, för jag kommer som sagt ända fram till när personliga inställningar ska installeras. Det är bara det där förargliga med registreringen, som inte kan genomföras för det kommer bara min skärmbakgrundsbild och man kan inte gör något alls sedan, inget ctrl-alt-delete, ingenting. Men datorn verkar funka nånstans, för nyss kom det upp en ruta med Nortons månadsrapport...

Alltså.

Några mer tips?

Vänta vänta!  Det står faktiskt aktivering! Dumt av mig... men det står alltså "Det här Windows-exemplaret måste aktiveras hos Microsoft innan du kan logga in. Vill du aktivera Windows nu?" så kan man välja Ja eller Nej. Men båda ger samma resultat som jag beskrivit, alltså ingen möjlighet att göra vare sig det ena eller det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.microsoft.com/kb/307890/sv

 

Adressen här ovan går till en sida som kanske kan hjälpa dig.

Tack Snow,

tyvärr står det mest om hur man gör för att registrera sig när datorn fungerar normalt. Jag har inte möjlighet att följa någon av procedurerna eftersom de alla börjar med "klicka på Start" och det har jag inte möjlighet till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ligger nog inte problemet i aktiveringen utan att något händer när du loggar in. Har du något mer än skärm, tangentbord och mus anslutet, t ex extern hårddisk, USB-minne, skrivare, skiva i CD-läsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har en OEM skiva till XP pro hur får jag tag på koden till skivan för oimstallation?

Licensnyckeln för OEM-versioner av XP står på en klisterlapp som sitter på datorn den hör till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...