Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord som försvinner ?


grebosolbacka

Rekommendera Poster

grebosolbacka

Efter den aktuella Adobe grejen med att "många" lösenord läckt ut. Då skulle jag ta tag i det eftersom min e-mailadress fanns bland de utsatta ???  Jag har Google Chrome som webbläsare och där har alltid en rad kommit upp, när man skrivit in ett nytt lösenord om man vill spara detta på den sidan. 

Denna rad finns inte mer ???  Jag har bara försökt ändra "ett" lösenord och det är på FB.  Där blev det så att jag registrerade ett nytt på FB och allt blev inte som jag trodde. Nu får jag ha en liten lapp vid datorn och alltid skriva in det långa lösenordet varje gång. Det behövde jag ej tidigare.  Jag har varit in på Inställningar och där är allt OK.  Men när jag kollar på alla webbsidor med lösenord så står mitt gamla lösenord fortfarande kvar på FB fastän jag bytt ut det ????

 

71 +  och gillar inte när det händer sådana grejer.  

 

Jag har en stationär med WXP och en bärbar med W7 och bägge datorerna bär sig dumt åt ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har Google Chrome som webbläsare och där har alltid en rad kommit upp, när man skrivit in ett nytt lösenord om man vill spara detta på den sidan. "

 

Har du kontrollerat om en inställning har blivit ändrat under Inställningar/Avancerade inställningar/Lösenord och formulär/Erbjud att spara lösenord som jag anger på webben.  Kontrollera så att detta är ibockat.

 

Om du klickar på "Hantera sparade lösenord" till vänster så kan du se vilka lösenord som är sparade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Samtidigt kan du även byta lösenord på alla andra sidor där du är medlem. Om du tillhör den större mängden av Sveriges befolkning som surfar rundor med samma lösenord överallt.

 

Hackers provar lösenord dom har kommit över även på andra sidor.

 

Sista tipset är att inte ha lösenord som förknippas med dig personligen eller ha något lösenord som går att hitta i en ordbok. Brute force, låter kanske bekant? Ordlisteattack.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brute_force

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grebosolbacka

Samtidigt kan du även byta lösenord på alla andra sidor där du är medlem. Om du tillhör den större mängden av Sveriges befolkning som surfar rundor med samma lösenord överallt.

 

Hackers provar lösenord dom har kommit över även på andra sidor.

 

Sista tipset är att inte ha lösenord som förknippas med dig personligen eller ha något lösenord som går att hitta i en ordbok. Brute force, låter kanske bekant? Ordlisteattack.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brute_force

Tack för svaret.  Även om jag tillhör Sveriges befolkning så har jag faktisk tänkt till och har "inte" samma lösenord på flera sidor.  Men däremot är det samma e-mailadress på flera som Användarnamn !!!  På de flesta sidor så vill man att det skall vara det ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grebosolbacka

"Jag har Google Chrome som webbläsare och där har alltid en rad kommit upp, när man skrivit in ett nytt lösenord om man vill spara detta på den sidan. "

 

Har du kontrollerat om en inställning har blivit ändrat under Inställningar/Avancerade inställningar/Lösenord och formulär/Erbjud att spara lösenord som jag anger på webben.  Kontrollera så att detta är ibockat.

 

Om du klickar på "Hantera sparade lösenord" till vänster så kan du se vilka lösenord som är sparade.

He och tack för svaret.

1) Jag får inte upp den där raden numera ????

2) Det är ibockat OK.

3) Under "Hantera sparade lösenord" så finns mitt gamla lösenord kvar för FB ?????

 

Detta kommer att bli en långbänk.

Jag har sökt Hjälp på Google men det finns inga frågeformulär där ???

 

Vi hörs säkert vidare......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får jag ha en liten lapp vid datorn och alltid skriva in det långa lösenordet varje gång. Det behövde jag ej tidigare. 

Jag kan rekommendera att du använder ett program för att hantera lösenord i stället. Det kan dessutom skapa säkra lösenord åt dig. Jag använder ett som heter KeePass men även t ex LastPass är det många som tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för svaret.  Även om jag tillhör Sveriges befolkning så har jag faktisk tänkt till och har "inte" samma lösenord på flera sidor.  Men däremot är det samma e-mailadress på flera som Användarnamn !!!  På de flesta sidor så vill man att det skall vara det ???

 

Att du har samma epostadress gör inget.

 

Bara du inte har samma lösenord överallt. Om du däremot inte vill ha spam (reklam) till din epostadress kan du skapa ett "skräpepostkonto", som du använder till vad du tycker ser ut som mindre seriösa sidor där du registrerar dig.

 

"Skräpepostkonto" behöver du inte bry dig så mycket om det blir spammat.

 

Det kan även vara tillfällen där du blir tvungen att lämna din epostadress vid någon registrering av något. Då kan du istället använda ditt "skräpepostkonto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grebosolbacka

Att du har samma epostadress gör inget.

 

Bara du inte har samma lösenord överallt. Om du däremot inte vill ha spam (reklam) till din epostadress kan du skapa ett "skräpepostkonto", som du använder till vad du tycker ser ut som mindre seriösa sidor där du registrerar dig.

 

"Skräpepostkonto" behöver du inte bry dig så mycket om det blir spammat.

 

Det kan även vara tillfällen där du blir tvungen att lämna din epostadress vid någon registrering av något. Då kan du istället använda ditt "skräpepostkonto".

 

Att du har samma epostadress gör inget.

 

Bara du inte har samma lösenord överallt. Om du däremot inte vill ha spam (reklam) till din epostadress kan du skapa ett "skräpepostkonto", som du använder till vad du tycker ser ut som mindre seriösa sidor där du registrerar dig.

 

"Skräpepostkonto" behöver du inte bry dig så mycket om det blir spammat.

 

Det kan även vara tillfällen där du blir tvungen att lämna din epostadress vid någon registrering av något. Då kan du istället använda ditt "skräpepostkonto".

Tack för tipset om "skräppostkonto".  Men hur gör man ett sånt? Frågar 70 + : are.

Det har ju varit Farsdag idag och dotterdotter 20 år löste det på den bärbara och tipsade mig att hämta hem WE 10 på den stationära och nu har jag tillbaka raden där jag kan spara lösenordet. TOPPEN !!!! Det är bra att ha barn-barn. De är ju därför man skaffar egna barn för att sedan ha nytta av barnbarnen !!!

Tack för hjälpen alla Ni också. Det är ju tur att detta forum finns !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...