Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra datorn "ny" igen


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej

 

Har nu haft min bärbara i snart tre år och tyckte det är dags för en rensning. Jag är ute efter att mer eller mindre få datorn till ursprungsskick som när den kom ur paketet. Men hur lyckas jag med denna fabriksåterställning?

 

Det är en Toshiba, och den har också en sorts auto sparande som säkerhets funktion men jag har ingen säkerhetskopia som går såpass långt bak i tiden. Finns det något annat sätt?

 

Windows 7 home premium edition 64bit.

 

Var börjar jag den här resan nånstans?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det brukar finnas en "återställnings partition" på hårddisken som nås genom någon av f-tangenterna under uppstarten. Vilken tangent det är bör gå att hitta i användarmanualen för datorn.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara behov att få ut tre år med damm ur den också.  Jag misslyckades med en HP bärbar att öppna den så mycket att jag kom åt dammet men datorägaren lämnade in den och för 500kr lyckades firman får den så dammren att den kändes som ny. (snabbare alltså hängde sig inte längre pga överhettning Windows Vista)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, just på Toshiba är det inte någon F-tangent. Lösningen ser du nedan

 

http://www.dumay.info/10/2012/01/hur-man-startar-aterstUllningspartitionen-i-en-Toshiba-laptop.html

 

Men innan du gör det så är det viktigt att spara allt du vill ha kvar, program, dokument, bilder mm. mm.

 

Hade ingen aning om "0" tangenten funktion! Det blir o kolla igenom hårddisken o se vad jag har innan det blir av. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara behov att få ut tre år med damm ur den också.  Jag misslyckades med en HP bärbar att öppna den så mycket att jag kom åt dammet men datorägaren lämnade in den och för 500kr lyckades firman får den så dammren att den kändes som ny. (snabbare alltså hängde sig inte längre pga överhettning Windows Vista)

 

Du har rätt, en av anledningar som har lett till det här beslutet är just för att den känns väldigt varm och lite "trött". Ska öppna o rengöra innan jag återställer, hoppas det här kommer hjälpa.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad är det för modell av Toshiban?

Börja alltid med att ta ur batteriet innan du plockar isär nåt och tänk på Elektrostatiska urladdningar (ESD) som kan skada elektroniken.

 

Här finns det instruktioner att kolla på för i princip varje modell av Toshiba, hur man öppnar dessa och även kompletta instruktioner för att byta ut delar av innehållet också.

irisvista.com Disassemble, repair and upgrade Toshiba laptop yourself

 

 

Beroende på vad och hur mycket man plockar isär och jag vet inte hur mycket som krävs i just ditt fall för bara dammrengöring, men några saker att tänka på:

irisvista.com A few things to know before you start taking your laptop apart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad är det för modell av Toshiban?

Börja alltid med att ta ur batteriet innan du plockar isär nåt och tänk på Elektrostatiska urladdningar (ESD) som kan skada elektroniken.

 

Här finns det instruktioner att kolla på för i princip varje modell av Toshiba, hur man öppnar dessa och även kompletta instruktioner för att byta ut delar av innehållet också.

irisvista.com Disassemble, repair and upgrade Toshiba laptop yourself

 

 

Beroende på vad och hur mycket man plockar isär och jag vet inte hur mycket som krävs i just ditt fall för bara dammrengöring, men några saker att tänka på:

irisvista.com A few things to know before you start taking your laptop apart

 

Modellen är en Satellite L650 - 16P, och den fanns ju så klart inte i listan ^^ tittade på L640 och hoppas den funkar o använda som stöd.

 

Men efter att ha tittat på bilderna, behöver jag verkligen plocka ur hela datorn för att rengöra fläkten? Det är ju där jag misstänker mest damm som behöver rengöras.

 

Jättebra instruktioner glömde ja säga! Tack för dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det brukar räcka med så pass man kommer åt att blåsa rent luftkanalen, fläkten och processorns kylflänsar som brukar sitta en bit ifrån.
Guiderna ovan var mest för att visa hur man öppnar sin Toshiba.
Jag har aldrig haft en Toshiba själv så jag vet inte hur dessa är uppbyggda och hur man enklast rengör, men någon annan kanske har tips om detta.
 
Tills vidare kanske detta kan vara till hjälp, men kanske är lite överkurs?

 

http://www.youtube.com/watch?v=9pqbDkiqOSY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.google.com/search?hl=sv&q=Satellite+L650+-+16P&rlz=1I7ADFA_sv#hl=sv&q=satellite+l650+16p+cooling+system

 

Fjärde länken uppifrån (pdf)Satellite L650 ........Innehåller servicemanual ,bläddrar man i den bör man förstå hur kylningen fungerar och var fläkt och kylare är placerade..

 

Jag skulle nöja mig med att först snabbt med dammsugare se till att gallren på undersidan är rena från damm.

 

För att rengöra fläkten och kylaren som via heatpiperör kyler CPUn kan man blåsa med tryckluft på burk i luftintaget och luftutblåset och hoppas på att dammet lämnar datorn.

 

Jag använder själv dammsugare för det .Ser till att fläkten ej snurrar med hjälp av något vasst i luftintaget (ficklampa så man ser) och suger i fläktens utblås så att kylare och fläktkammare rengörs. .

 

Det verkar på manualen så att man kommer åt fläktkammaren ,för att plocka bort större dammtussar, om man plockar bort tangentbordet.Men det är troligen inte nödvändigt

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Vill börja med att tacka så mycket hjälpen!

 

Öppnade upp datorn igår och mycket riktigt hittade damm som stoppade upp fläkten. Hindrade luften från o komma ut. Men något riktigt märkligt som ja hitta verkar vara ett design fel. När jag vill lyfte upp moderkortet märkte jag hur fläkten fungerade och till min förvåning hade den inget luftintag! Under chassit finns det utmärkt för hål, men inga hål! Ny luft verkar snarare komma ifrån ram minne panelen som sitter flera centimeter ifrån. Jag tog fram borrmaskinen och såg till att fläkten äntligen fick frisk luft!

 

Se bild för översikt. Hoppas det här kan hjälpa andra med samma problem. Att plocka isär datorn var läskigt, men tack vare instruktionerna och hjälpen härifrån gick det utan problem.

 

Med rengöring och ny kylpasta plus de nya luftintaget har datorn nu sjunkit 26 grader i värme!! Det gick ifrån 89 grader vid krävande spel till 63 med samma spel efter rengöring! Otroligt!

 

 

 

Till höger syns det nya luftintaget och till vänster ramminne insuget.

 

 

Tack för hjälpen!post-57760-0-61434300-1384256334_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att resultatet blev så lyckat!!

 

När det gäller fläkten så brukar det fungera så att fläkten suger luft dels direkt genom  ett galleruttag precis under den men även från andra öppningar på datorn.  Detta för att andra komponenter i datorn skall kylas. Kylaren kyler ju egentligen endast de komponenter som kyls via heatpipen CPU n kanske grafikkort.

 

Men det är konstigt att det inte fanns öppningar direkt under.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe det var kul att du lyckats ordna kylningen på eget sätt (förutom dammrengöringen).

Det gäller att vara lite fyndig och inte rädd för att ta till drastiska metoder, så länge det blir bra resultat....

 

Mvh :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nej, just på Toshiba är det inte någon F-tangent. Lösningen ser du nedan

 

http://www.dumay.info/10/2012/01/hur-man-startar-aterstUllningspartitionen-i-en-Toshiba-laptop.html

 

Men innan du gör det så är det viktigt att spara allt du vill ha kvar, program, dokument, bilder mm. mm.

 

Hej

 

Inte menat att återuppliva en gammal tråd men har nu försökt att fabriksåterställa datorn men har stött på problem.

 

Har startat om datorn ca ett dussin gånger och hållt inne "0" tangenten. Det kommer ett högst gällt pip ljud som slutar efter ett par sekunder men sen startas windows normalt.

 

Har även försökt F8 men det händer ingenting, enda som gör någonting är F12 och F2 men det är bara boot inställningar och bios.

 

Är det någonting jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du kollat i din manual att det är 0-tangenten man ska använda i din dator?

Det kan ju variera mellan olika datormodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du kollat i din manual att det är 0-tangenten man ska använda i din dator?

Det kan ju variera mellan olika datormodeller.

 

Manualen jag hitta för modellen säger "F8", men säger samtidigt att den då utgår ifrån en sparad plats på hårddisken som lätt kan bli raderad vid defrag osv.

 

Pga av platsbrist vet jag med mig att jag tog några backups och det mycket möjligt kan jag ha tagit bort orginalet också?

 

Är det så att vid systemåterställning att datorn behöver saker ifrån hårddisken som jag kan ha manipulerat med eller finns det alltid "dolt" där jag inte kan komma åt det?

 

Och om isåfall, hur lyckas jag med en systemåterställning nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspartitionen (den "sparade" platsen på hårddisken) blir inte raderad vid en defragmentering.

 

Det finns två sätt att göra en återställning till leveransskick, dels med återställningsskivor (Recovery discs) och dels med återställningspartitionen. Om du har tagit bort återställningspartitionen och saknar återställningsskivor kan du eventuellt köpa återställningsskivor från datortillverkaren.

 

Man kan se om man har en återställningspartition genom att titta i programmet Diskhantering.

 

En traditionell Windows-installation kan gå att göra genom att ladda ner Windows 7 från ett företag som Microsoft anlitar, greja en del och sen göra installationen med det resultatet. I detta fall får man inte med några Toshiba-drivrutiner utan dem måste man hämta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspartitionen (den "sparade" platsen på hårddisken) blir inte raderad vid en defragmentering.

 

Det finns två sätt att göra en återställning till leveransskick, dels med återställningsskivor (Recovery discs) och dels med återställningspartitionen. Om du har tagit bort återställningspartitionen och saknar återställningsskivor kan du eventuellt köpa återställningsskivor från datortillverkaren.

 

Man kan se om man har en återställningspartition genom att titta i programmet Diskhantering.

 

En traditionell Windows-installation kan gå att göra genom att ladda ner Windows 7 från ett företag som Microsoft anlitar, greja en del och sen göra installationen med det resultatet. I detta fall får man inte med några Toshiba-drivrutiner utan dem måste man hämta själv.

 

Tackar än en gång!

 

Jag hittade diskhantering och den säger följande. (se bifogad bild)

 

Jag har lite svårt att tolka den dock, det står överst återställnings partition. Men säger samtidigt att ledigt utrymme är 100%.

 

Nån med mer erfarenhet som kan utröna om original partitionen finns kvar eller är skivor mitt enda kvarvarande alternativ till återställning?

post-57760-0-96632800-1390293882_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första partitionen är, trots namnet, inte en återställningspartition för den är alldeles för liten. En återställningspartition ligger kring 10 GB och inte 400 MB.

 

Du behöver installationsskivor av något slag. Har du någon kompis med installationsskivor för Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows 7 finns att ladda ner här  (dock så är dom flesta versionerna på engelska) 

Det lär gå att fixa med den svenska pro-versionen så att den kan installera en home-version enligt sidor jag läst, men jag är särskilt insatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...