Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svag signal trots trådlös repeater


Tarzan

Rekommendera Poster

Jag har en ADSL-uppkoppling på 24 Mbit från Bredbandsbolaget. Först har jag ett ADSL-modem Zyxel P-2601HN-F. Till modemet har jag kopplat en router Linksys 4200. Men signalen blir dålig i rummet längs bort. För att försöka förbättra signalen kopplade jag in en D-Link DAP-1360. Jag har den i trådlöst repeaterläge. När man klickar på stapeln längst ner till höger i Windows, som indikerar signalens styrka, så syns routern både med SSID och nätverksnamnet, båda heter Firebird. Det är tydligen nätverksnamnet man ser och inte SSID som jag trodde. Åven D-Linken syns med nätverksnamnet D-Link_Wireless. Jag trodde att båda skulle ha samma nätverksnamn så jag har försökt byta nätverksnamn på D-Linken till Firebird i Windows 7 (Hantera trådlösa nätverk) men det går inte. Det är full signal på D-Linken (nätverksnamn- D-Link_Wireless) och låg signal från routern (Firebird). Om jag ansluter mig till (D-Link_Wireless) så sjunker signalen på den till mindre än hälften på staplarna och signalen på routern (Firebird) stiger till full signal. Om jag då ansluter mig till  routern (Firebird) så sjunker signalen där och stiger till fullt på D-Linken (D-Link_Wireless). Vad beror detta på och hur får jag en stabilare signal på den enhet jag anslutit mig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur windows per default visar singalstyrka skulle jag inte ge spec mycket tilltro åt. Testa med ngt riktigt verktyg - typ inSSIDer.

 

Betänk att en repeater är normalt ngt av en nödlösning. Det ger alltid betydande försämringar av den trådlösa förbindelsen. Om möjligt se om du inte kan placera routern mer centralt i bostaden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma namn på nätverket och routerns SSID tycker jag känns som problem. DireKT.

Jag skulle byta SSID på routern till tex Fenix.

Och likadant byta namn på D-linken, aldrig behålla tillverkarens namn och dela det med alla andra.....med liknande pryl.

Och D-linken kan givetvis inte heller ha samma namn som ditt nätverk.... bättre tex Mindlink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma namn på nätverket och routerns SSID tycker jag känns som problem. DireKT.

Jag skulle byta SSID på routern till tex Fenix.

Och likadant byta namn på D-linken, aldrig behålla tillverkarens namn och dela det med alla andra.....med liknande pryl.

Och D-linken kan givetvis inte heller ha samma namn som ditt nätverk.... bättre tex Mindlink

Jag hittar inte var man kan byta nätverksnamn i D-Linken. Jag försökte i nätverksnamn nätverkshanteringen i Windows men det gick inte. Jag ska försöka göra de namnbyten du föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma namn på nätverket och routerns SSID tycker jag känns som problem. DireKT.

Jag skulle byta SSID på routern till tex Fenix.

Och likadant byta namn på D-linken, aldrig behålla tillverkarens namn och dela det med alla andra.....med liknande pryl.

Och D-linken kan givetvis inte heller ha samma namn som ditt nätverk.... bättre tex Mindlink

 

 

Jag hittar inte var man kan byta nätverksnamn i D-Linken. Jag försökte i nätverksnamn nätverkshanteringen i Windows men det gick inte. Jag ska försöka göra de namnbyten du föreslår.

Föresten ska routern och D-Linken ha samma SSID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma namn på nätverket och routerns SSID tycker jag känns som problem. DireKT.

Jag skulle byta SSID på routern till tex Fenix.

Och likadant byta namn på D-linken, aldrig behålla tillverkarens namn och dela det med alla andra.....med liknande pryl.

Och D-linken kan givetvis inte heller ha samma namn som ditt nätverk.... bättre tex Mindlink

 

Per default tar Windows SSID från routern/APn o kopierar det till Nät/profil-namnet.

SSID ändrar man i resp router/AP

Nät-/profil-namn kan bytas till vad som i Win.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men det är lite trassligt med namnen. Skriver man bara namn så fattar jag inte om ni avser nätverksnamn eller SSID. Om jag frågar såhär:

Ska både routern och D-Linken ha samma nätverksnamn? 

Ska både routern och D-Linken ha samma SSID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men det är lite trassligt med namnen. Skriver man bara namn så fattar jag inte om ni avser nätverksnamn eller SSID. Om jag frågar såhär:

Ska både routern och D-Linken ha samma nätverksnamn? 

Ska både routern och D-Linken ha samma SSID?

 

De skall ha samma SSID o samma inställningar (krypto/passphrase/osv).

 

Sen hade jag tagit bort de två profilerna du har under Trådlösa nät o gjort endast en (1) ny. Den kan heta samma som det valda SSID eller så kallar du det precis vad du vill. Det namnet är bara en referens som existierar på den lokala datorn o påverkar ingenting av nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skall ha samma SSID o samma inställningar (krypto/passphrase/osv).

 

Sen hade jag tagit bort de två profilerna du har under Trådlösa nät o gjort endast en (1) ny. Den kan heta samma som det valda SSID eller så kallar du det precis vad du vill. Det namnet är bara en referens som existierar på den lokala datorn o påverkar ingenting av nätverket.Hur går det till att

Om jag byter nätverksnamn på en av profilerna så scannas det nya nätverksnamnet. Som det är nu så scannas både routerns nätverksnamn och D-Linkens nätverksnamn, så det är som två nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall bara ha EN nätverksprofil. Det kan finnas hur många routrar/APs som helst under en profil: det som är gemensamt är deras SSID o autentiseringmodell.

 

När du säkerställt att du har samma inställningar är det enkast att ta bort de gamla profilerna o skapa EN ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...