Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopplar till svagaste routern


Simson8

Rekommendera Poster

Min laptop har svårt att koppla upp till rätt trådlöst nätverk. Så här är det. På jobbet finns det routrar på varje våning. Är jag på våning 4 så vill datorn gärna koppla till våning 3 (som ju då har urusel mottagning). Tar jag datorn och går ner en våning så vill den bestämt koppla till våning 4 (där jag var nyss). Den har en tendens att vilja välja routern med svagast signal. Detta sker i 50% av gångerna som datorn startas.

Att felet ligger i min laptop är högst troligt då jag kan ha telefonen bredvid och den kopplar till rätt router. Vad beror detta på?  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.... Kanske dags för ny laptop då? Har alla nya laptops bra nätverkskort idag, eller är det några fallgropar som man skall akta sig för?

 

Jag bifogar en bild som visar vad jag har för kort i datorn idag. Är det något jag kan göra här?

post-33478-0-47030000-1383959218_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden visar inte vilket nätverkskort du har. Kolla under kontrollpanelen, nätverk, ändra adapter-inställningar.

 

Kontrollera att du har senaste drivrutinerna installerade. Du kan även ändra sk "roaming agressivness" om det går för ditt trådlösa kort (under Avancerat för kortet). Högre värden här skall göra att klienten tidigare vill byta mellan access-punkterna när signalstyrkan/kvaliten går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vi får börja med att reda ut om bilden jag skickar med verkligen är mitt nätverkskort i datorn eller är detta någon av routrarna datorn känner? Eller kanske något annat?

Atheros AR5B97 Kan det vara nätverkskortet i datorn?

post-33478-0-59084200-1384025010_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på att det finns en nyare drivrutin än den jag använder. Den nyaste heter 10.0.0.255

Men jag misslyckas hela tiden med att ladda ner den från sidan som joe länkar till. Jag får följande meddelande.

 

Vad gör jag då?

post-33478-0-83544800-1384034786_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på att det finns en nyare drivrutin än den jag använder. Den nyaste heter 10.0.0.255

Men jag misslyckas hela tiden med att ladda ner den från sidan som joe länkar till. Jag får följande meddelande.

 

Vad gör jag då?

 

Inga problem för mig att ladda ner, så det är inget fel på websidan. Prova med annan browser eller dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har även jag lyckats att få ner filerna. Men vad gör jag nu. Mappen innehåller ju filer som heter installationsinformation men de innehåller ju bara kod. Hur gör jag för att installera den nya drivrutinen? Dessa filer fanns i mappen.

post-33478-0-18481700-1384037253_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har även jag lyckats att få ner filerna. Men vad gör jag nu. Mappen innehåller ju filer som heter installationsinformation men de innehåller ju bara kod. Hur gör jag för att installera den nya drivrutinen? Dessa filer fanns i mappen.

 

Under fliken Drivrutiner välj uppdatera o peka på mappen där du packat upp filerna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag följt dina anvisningar, men tyvärr så vågar jag inte fortsätta. Det slutade med blåskärm och att jag först fick meddelande att det inte längre gick att starta datorn. Efter det att windows kört någon form av startreperation så fick jag igång datorn med nedanstående meddelande.

 

Jag vågar inte fortsätta själv, men tack i alla fall för att du försökte hjälpa till.

post-33478-0-93804300-1384042314.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet avhjälps bäst med att sänka effekten på varje accesspunkt. Många gör misstaget att köra på defaultinställningen som är max. Sänk den istället så den inte räcker utanför sin våning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...