Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thore33

Rekommendera Poster

Om jag köper adobe Photoshop Elements 9 och Adobe premiere elements 9

Och betalar ärligt för dessa program.

Och får hem DVD skivorna med nummer på.

Vems är programmen?

Har jag rättighet att använda dem i min dator?

Men jag har en laptop, som jag har programmet i när jag är ute och reser

Jag har programmet i min lite äldre dotor som jag fortfarande använder.

Men nu har jag köpt en ny dator med bättre prestanda

Då säger adobe. Nej du får inte ha adobe photoshop i den nya datorn.

Men jag har ju köpt programmen.

Jag har ärligt betalt för dem

 

Okej, då förstår jag, jag kan alltså ladda ner från en gratis-sajt via Torrent

Jaha då köper jag inget längre från adobes maffiaföretag

De är så man skall göra

Jag hade för mig att om man köper en vara i Sverige så är varan min enligt svensk lag. 

Jag kan förstå att adobe vill skydda sig för att inte varan distribueras vidare ut på internet.

Men det är inte min sak att skydda adobe.

Fråga: Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe säger väl att du får ha programmet installerat på två datorer. Du kan avaktivera programmet i 'hjälp' menyn där det ska finnas 'avaktivera' och efter det ska du kunna aktivera det i din nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte köpt programmet med fulla rättigheter utan du har licensierat programmet enligt de villkor som du godkänner under installationen. Lite som när man köper en bostadsrätt då äger man inte bostaden utan man köper rätten att bo i bostaden under förutsättning att man följer stadgarna, men det är bostadsrättsföreningen som äger den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsså kommer den stora frågan?

 

Datorn går sönder, kan inte avaktivera programmet för att flytta över till annan dator.

Stulen = samma.

Operativsystemet kraschar?

 

Skivorna repas eller kan ej läsas av någon anledning?

Att dom kan förloras/förläggas är en sak.

 

 

Nu har vi moment 22.

 

Och så den där uppgraderingen av nu programvara(vissa) som kommer ut ~4 ggr om året?

Köpa nytt i evighet för någon bugg eller liten ikon som har tillkommit till programmet,

inte specifikt Adobes program.

 

Bara mina synpunkter om Thore33:s  problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning om vad det står just i Adobes licensvillkor eller hur deras rutin ser ut men normalt går det utmärkt att flytta program från en dator till en annan utan att på något sätt avaktivera det först. Ibland kan man behöva kontakta företaget för att reda ut orsaken men det ordnar sig.

 

Man har normalt rätt att göra en säkerhetskopia av skivor.

 

Tappar man bort saker får man normalt stå sitt kast, det gäller oavsett om man tappar bort sin mobil eller sina programskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det under Adobes "Får jag använda programmet i fler än en dator samtidigt?"

 

Aktiveringen medger installation i två datorer. Enligt Adobes produktlicensavtal har huvudanvändaren rätt att installera produkten på en primär dator, samt på en hemdator eller bärbar dator, under förutsättning att båda exemplaren inte används samtidigt. Även om processen medger installation och aktivering i två datorer är användningen av programmet i den sekundära datorn begränsad till den användare som innehar licensen. Att låta andra använda det andra exemplaret av programvaran är ett brott mot licensavtalet.

 

 

http://www.adobe.com/se/activation/faq.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 från en dator till en annan utan att på något sätt avaktivera det först.

 

Åtminstone PS elements har aktivering och avaktivering men det har inte lightroom.

 

Och om datorn går sönder så heter det att systemet ska känna av att den datorn inte används och godkänna en ny aktivering. Det fungerade inte för mig när jag glömde avaktivera en dator som skulle skrotas men med hjälp av chatten till adobe så var de snälla att ge mig en till möjlig aktivering så ja hade i princip tre st men kunde bara använda två.

 

Köper man nedladdning istället för skiva kan man ladda ner programmet från adobe när man behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Ett alternativ till Photoshop är detta. Öppen källkod, utan restriktioner för antal maskiner. Används av hemma av hustrun på win 7 och av mig på ubuntu 13.10.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...