Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gällerifråga om OEM?


Snow

Rekommendera Poster

OK! Larsas det är den jag menade W7 Upgrade Adviser jag har den på min dators skrivbord (W.XP.Datorn) Jag har skrivit ut handledningen på 12 sidor hur man ska göra för att få W7 på datorn. Det är visserligen uppgradering från W.XP till W7 som beskrivs men ngt annat har jag inte hittat. Men det kan ju vara bra att följa beskrivningen så är man ju garderad vad gäller program och inställningar i datorn efter W7 installationen..

Men som det ser ur nu blir det nog inte W7 jag betalar inte 1600:- utan det blir nog UBUNTU .

Kan du tänka dig att betala vad en OEM-licens kostar?

För en uppgraderingslicens kostar ju bara lite mer än en OEM-licens och inte på långa vägar 1600 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843247

 

Inte för att jag har något emot att du installerar Ubuntu, men du ska ju tänka på alla alternativ först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Men hallå! Att inet har kopierat text från FEL OEM licens är deras pro.

 

 

 

Kan vi anse ärendet klarlagt??

Läser du PDFfilen ordentligt så ser du att Microsoft mest vill betona att du INTE får FLYTTA licensen till andra datorer, de anger INGENTING om begränsningar i installation av nyare stycklicenseierad Windows i en dator med tidigare operativsystem.

 

Vi kan ju inte få bättre bevis för att en stycklicens mycket väl kan användas på en dator med äldre Windows-version.

 

    Nej du har inte lyckas klarlägga ärendet.

 

Du måste skaffa fram licenstexten för den typ av OEM licens som  här diskuteras  Man brukar väl kalla den för datorbyggarlicens eller något snarlikt (för WINDOWS /).Jag har hela tiden varit medveten om det ,men du använder volymbyggarlicensen som argument vilket är förvirrat.

 

Att MS inte skulle förstå att Snow frågar om en OEM datorbyggarlicens är ett löjligt påstående.

 

LARSAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Hur kommer det sig då att Microsoft själva skriver:

 

En stycklicens kan köpas utan att du samtidigt måste köpa en ny dator eller server.

skall man tolka det som att Microsoft inbillar sig att du köper en stycklicens, trots att du redan har en äldre installerad dator.. och bara lägger den nya stycklicensen i byrålådan??

 

Varför säljer Microsoft då stycklicenser UTAN kravet på att du samtidigt köper ny dator?? Om nu kravet för att använda stycklicensen är att det är en tidigare icke installerad dator??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Hur kommer det sig då att Microsoft själva skriver:

skall man tolka det som att Microsoft inbillar sig att du köper en stycklicens, trots att du redan har en äldre installerad dator.. och bara lägger den nya stycklicensen i byrålådan??

 

Varför säljer Microsoft då stycklicenser UTAN kravet på att du samtidigt köper ny dator?? Om nu kravet för att använda stycklicensen är att det är en tidigare icke installerad dator??

   I den PDF du använder som argument menar man som stycklicens kanske en retail.OEM datorbyggarlicens diskuteras inte i den.

 

Licenstext tack! Det är den som gäller.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia var hittar jag en W7 uppgradering? Jag har sökt men det är bara W8 som finns idag länken du lade in går ju bara till OEM versioner av W7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en uppgraderingslicens för Windows 7 och den gäller för uppgradering både från XP och Vista.

 

Däremot kan man behöva göra en ren installation av Windows 7 och inte en uppgraderingsinstallation när man har XP, men det är en annan sak och alltid bäst även i de fall en uppgraderingsinstallation kan fungera.

 

Som skrivits tidigare i tråden är nackdelen att du kan inte flytta licensen för Windows 7 till en nybyggd dator utan XP eller Vista men det är väl inte så aktuellt heller nu när Windows 8.1 är ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Då har det  klarnat betydligt  Att jag skulle behöva programmera om W7 på en annan dator  den risken är nog minimal i mitt fall  tror jag nog att W7 varar lika  länge som jag gör.  Och skulle jag överleva W7 så hoppas jag att det har kommit bättre program l från Microsoft än det kaotiska  W8. För det är det inte många som gillar.

Jag tackar alla som bidragit med råd och tips i denna tråd! Stort Tack!  :thumbsup:

 

Blume901.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en uppgraderingslicens för Windows 7 och den gäller för uppgradering både från XP och Vista.

 

Däremot kan man behöva göra en ren installation av Windows 7 och inte en uppgraderingsinstallation när man har XP, men det är en annan sak och alltid bäst även i de fall en uppgraderingsinstallation kan fungera.

 

Som skrivits tidigare i tråden är nackdelen att du kan inte flytta licensen för Windows 7 till en nybyggd dator utan XP eller Vista men det är väl inte så aktuellt heller nu när Windows 8.1 är ute.

 

Det går fint att installera win 7 på en ny dator med en uppgraderings version. Installationsprogrammet kommer be dig sätta in en skiva med en tidigare version av Windows, t.ex. XP, för att bekräfta att du har en tidigare version av Windows och sedan går det fint att installera win 7. En tidigare version av Windows behöver inte vara installerad. Det räcker med att visa att man har en tidigare version av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att installera win 7 på en ny dator med en uppgraderings version. Installationsprogrammet kommer be dig sätta in en skiva med en tidigare version av Windows, t.ex. XP, för att bekräfta att du har en tidigare version av Windows och sedan går det fint att installera win 7. En tidigare version av Windows behöver inte vara installerad. Det räcker med att visa att man har en tidigare version av Windows.

Jag menade licensen, inte själva installationsförfarandet. Om man ska göra som du föreslår och uppgraderingslicensen för Windows 7 ska fortsätta vara giltig så måste licensen för t ex XP vara giltig på den nya datorn. I Snows fall är det väl en OEM-licens av XP och den är ju inte giltig i en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade licensen, inte själva installationsförfarandet. Om man ska göra som du föreslår och uppgraderingslicensen för Windows 7 ska fortsätta vara giltig så måste licensen för t ex XP vara giltig på den nya datorn. I Snows fall är det väl en OEM-licens av XP och den är ju inte giltig i en ny dator.

Jo. det har du rätt i. Jag tog för givet att Snow har en fullvärdig licens. Jag kan inte se i tråden vilken typ av licens Snow har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Då har det  klarnat betydligt  Att jag skulle behöva programmera om W7 på en annan dator  den risken är nog minimal i mitt fall  tror jag nog att W7 varar lika  länge som jag gör.  Och skulle jag överleva W7 så hoppas jag att det har kommit bättre program l från Microsoft än det kaotiska  W8. För det är det inte många som gillar.

Jag tackar alla som bidragit med råd och tips i denna tråd! Stort Tack!  :thumbsup:

 

Blume901.gif

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s148799911

 

maxpris 6000kr Windows 7 som operativ 

 

Jag vill bara göra dig medveten om att det fortfarande finns åtskilliga bärbara datorer till rimliga priser som levereras med Windows 7. Till vissa medföljer uppgradering till Windows 8.Som exempel är ju Toshiberna andra  och tredje uppifrån intressanta med sina snabba I3 processorer av tredje generationen. 

 

Man bör kanske betänka att livslängden på en bärbar dator kan vara så låg som 3 till 4 år  därefter kan det  inträffa fel som ofta är ekonomiskt vansinne att reparera Att reparera/byta en brusten kabel emellan skärm och tangentbordsdelen är inte alltid så lätt. Att för en oerfaren plocka i sär så man kommer åt kabeln fordrar ofta en manual ,som inte finns tillgänglig .

 

Det andra är att en dator med enkärnig ? 1,6 GHz processor stundtals upplevs som trög även med Windows 7

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som redan sagts tidigare i tråden och jag håller med Larsas ang. din nuvarande processor samt att du endast har 2GB primärminne och på den datorn är det knappt lönt i att investera pengar i mer minne heller.

 

Mitt tips att först prova hur allt fungerar inkl. att du installerar några av dina mest "krävande" program genom att installera Windows 7 32 bit vilken utgåva som helst duger för detta, som en "prova på" i max 30 dagar (tror detta också kan förlängas till 90-dagar?) genom mitt tips i inlägg #19

 

Detta är bara för att du skall vara säker på att datorn inte knäar och att dina program fungerar samt inte minst alla drivrutiner inkl. för externa enheter.

Dock finns som lägst Windows 7 Pro ej Windows 7 Home Premium att ladda ned från Digital River.

 

Fast fördelen då är att skulle allt fungera till full belåtenhet och datorn inte känns alldeles för långsam med programuppstarter etc. och att du bestämmer dig för att köpa just Windows 7 Pro, så matar du bara in den produktnyckeln och aktiverar Windows sedan - utan att behöva göra ytterligare en ominstallation.

 

Själv skulle jag avstått fån att installera Windows 7 på en sådan dator och istället kört Linux på den, då kan den gott hänga med flera år till för enklare saker som tex. att använda som kontorsdator med ordbehandling, surfa, läsa e-post eller som filserver etc.

Men det är bara min personliga åsikt. :)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och mig föreslog MS att köpa en OEM W7 när XP kraschade! Det verkar som inte ens MS är helt säkra på licensreglerna
Man kan undra över varför det är precis tvärt emot all annan försäljning, när W8 kom höjdes priset på W7, har för mig att det även var så när XP ersattes av W7.

Men jag antar att affärerna har avtal med MS och att det är MS som äger de fysiska skivorna ända tills de är sålda, den enda kostnad affären har är hyllan.

Och MS vill ju helst slippa W7 nu så snart lär de väl kalla in alla resterande W7 skivor för destruktion (och höja priser på W8)

 

 

Man bör kanske betänka att livslängden på en bärbar dator kan vara så låg som 3 till 4 år  därefter kan det  inträffa fel som ofta är ekonomiskt vansinne att reparera Att reparera/byta en brusten kabel emellan skärm och tangentbordsdelen är inte alltid så lätt. Att för en oerfaren plocka i sär så man kommer åt kabeln fordrar ofta en manual ,som inte finns tillgänglig .

 

De flesta med laptop jag känner placerar den på skrivbordet och pluggar in strömmen och så får den stå där.

Visserligen är det bra om man är trångbodd eller mobil men en laptop som enda PC är ett dyrt nöje, svårt och dyrt att uppgradera och med ett uselt tangentbord och liten skärm

 

Min förra PC levererades 2004, 2009 fick den nytt moderkort det gick på serviceavtalet och för ett år sedan (efter 8 år) gick moderkortet igen.

Under den tiden hade jag pluggat i en större HD (ca 800 kr jag behöll de två ordinarie 250  GB), ett instickskort med extra USB (ca 100 kr, en extra 19” skärm (gratis) och en fullversion av W7 (en dryg tusenlapp)

Som vanligt med en märkesdator (HP) var det ingen standard ATX låda så jag byggde en ny PC men behöll den gamla 24” skärmen, 19” skärmen samt hårddiskar, DVD brännare, W7 och en del annat.

Jag köpte låda, nätagg, moderkort, processor och minnen för ca 5000-6000 kronor (eftersom jag ville behålla min gamla DVD brännare med IDE var jag även tvungen att köpa ett IDE kort för ca 150 kronor och fick då på köpet även en extern SATA)

Vet inte hur länge denna PC kommer att hålla, den har nu fyllt ett år, men den kan uppgraderas hur mycket som helst och det värsta (dyraste) som kan hända att moderkort och/eller processor pajar. 

post-68241-0-51035000-1383987827_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, det jag har är en HP dator med W.XP samt Cd med operativsystem och Application and Driver DVD samt Application Recovery CD (innehåller Works)

Så att dessa program går att flytta till en annan dator tror jag inte är möjligt!

Sedan vad gäller att byta ut kablar eller ngt annat i dator det har jag redan lärt mig! Min första dator ver en beg. Compaq Armada M700 med W 2000Pro och den fick jag plocka isär och sedan sätta ihop igen för att den skulle funka. Stod med datorn på den rostfria diskbänken (var ju jordad) och telefonluren intryckt i örat och följde supporten anvisningar! Hur kul som helst men lärorikt!! Fick även byta kabinett på den för högtalarna lade av och de satt integrerade i kabinettet. Nu är jag ju teletekniker så att rota i en bärbar är jag inte rädd för att göra har bytt ut Ramminnet i min gamla W.XP dator och monterat en extra HD i denna den nya med W7 som jag arbetar mest med.

FlyFisherman har ju ett verkligt bra råd som jag nog följer ladda ner W7 och se om allt funkar. Tack för det tipset!

Annars kan jag bara säga att jag är mycket tacksam för ert engagemang i denna frågan trodde inte man kunde få sådan stor respons som jag fått här på E-forum Känns väldigt tryggt att så mkt kunskap och medmänsklighet finns när man behöver hjälp!

Stort Tack till Er alla som ställt upp med tips och råd. Ingen nämnd och ingen glömd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! En liten lägesrapport!

Nu har jag hämtat W7 Ultimate 32-bitar på Engelska men kunde ställa in att datorn fanns i Sverige och att Tangentbordet är Svenskt! Nu håller den på att uppdatera för fullt men kör som en racer den  har blivit snabbare än den var innan med W.XP. Helt klart en förbättring. Så nu är det bara att beställa en Svensk version men det räcker med Home Premium som jag trodde att jag laddade ner men det var Ultimate !

Laddade ner och Brände iso filen med ImgBurn på min nya HP DV7-6101 med W7 sedan tog jag DVD-skivan och satte i den gamla datorn startade den och gjorde som den sa på Engelska men det språket är inga problem för mig nästan som ett andra modersmål om jag slipper tala det skriva,  läsa och förstå går bra.

Har visserligen en Svensk version av W7 Pro 32-bitars också men nu väntar jag tills jag köpt rätt version. Men detta är något jag verkligen kan rekommendera trodde inte att det skulle bli så bra som det blev med W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home Premium som jag trodde att jag laddade ner men det var Ultimate !

 

Ja och jag skrev ovan:

 

"Dock finns som lägst Windows 7 Pro ej Windows 7 Home Premium att ladda ned från Digital River."

 

Hehe :)

 

Och Windows 7 Pro finns där på svenska, men Windows 7 Ultimate som är den absolut dyraste (föruom Enterprise som är för företag) finns endast på engelska - har ingen betydelse, för just Ultimate har särskilda språkpaket för över 40 språk att ladda hem och installera.

Ett svenskt sådant skall du kunna ladda hem direkt via Windows Update, men då måste du bocka i nån extra ruta i Windows update dialogrutan, att du vill installera ytterliggare saker (kommer inte exakt ihåg vad det står).

 

Annars hämtar du svenskt språkpaket här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/language-packs#lptabs=win7

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Trevligt! även jag har en gammal trött Dell laptop med XP (engelsk) som jag använder med 32 bitars program & drivrutiner som inte annars funkar! får nog kolla upp det :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och jag skrev ovan:

 

"Dock finns som lägst Windows 7 Pro ej Windows 7 Home Premium att ladda ned från Digital River."

 

Hehe :)

 

Och Windows 7 Pro finns där på svenska, men Windows 7 Ultimate som är den absolut dyraste (föruom Enterprise som är för företag) finns endast på engelska - har ingen betydelse, för just Ultimate har särskilda språkpaket för över 40 språk att ladda hem och installera.

Ett svenskt sådant skall du kunna ladda hem direkt via Windows Update, men då måste du bocka i nån extra ruta i Windows update dialogrutan, att du vill installera ytterliggare saker (kommer inte exakt ihåg vad det står).

 

Annars hämtar du svenskt språkpaket här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/language-packs#lptabs=win7

 

Mvh :)

//eforum.idg.se/topic/340060-windows-update-har-slutat-fungerawin-7/page-2?do=findComment&comment=1600014

   Om nu inte engelsk Home premium finns så borde kanske länkarna justeras.

 

Om TS vill begränsa kostnaden till priset för uppgradering HomePremium ,blir han då tvungen att återinstallera XP för att sedan uppgradera?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/topic/340060-windows-update-har-slutat-fungerawin-7/page-2?do=findComment&comment=1600014

   Om nu inte engelsk Home premium finns så borde kanske länkarna justeras.

 

Om TS vill begränsa kostnaden till priset för uppgradering HomePremium ,blir han då tvungen att återinstallera XP för att sedan uppgradera?

 

LARSAS

 

Nej, som jag tidigare sagt, räcker det med att peta in XP skivan när man blir ombedd att göra det, under installationen av Win 7. Det räcker med att visa att man har XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, som jag tidigare sagt, räcker det med att peta in XP skivan när man blir ombedd att göra det, under installationen av Win 7. Det räcker med att visa att man har XP.

    Om det fungerar så är det ju lite enklare än att återinstallera XP .Jag antar att det kan bli problem med recoveryskivor.

 

Jag antar att licenskostnaden för Ultimate kommer att hamna över 2000 kr och det är kanske inte det önskvärda.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Jag antar att licenskostnaden för Ultimate kommer att hamna över 2000 kr och det är kanske inte det önskvärda.

 

LARSAS

Räkna med ca 2000-2500:-, beroende på butik, men då pratar vi fullversion förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte köpa W7 Ultimate detta är bara en test för att se om W7 funkar på min gamla dator. I Uppgradera från W.XP till W7 så rekommenderar de att man sätter in W7 32-bitars skivan och gör en full installation och det var det jag gjorde.

Jag letade upp W7 Home Premium EN laddade ner den på skrivbordet hämtade ImgBurn och skrev iso-filen till en DVD detta gjorde jag på min nya dator med W7.

Nu visade det sig att det var Ultimate versionen så det är fel adress på sidan.

Tog DVD-skivan och lade in i DVD-läsaren stängde facket startade datorn och tryckte på valfri tangent naär datorn sa ifrån Nu har den uppdaterat med ca 150 uppdateringar med bl.a. Svenska språket. Men Ultimate kommer jag inte att behålla utan jag har sett att datorn klarar av det så det kommer att bli Windows 7 Home Premium i fortsättningen.

Detta skriver jag på den gamla datorn med W7 Ultimate Bevis nog för att det finkar.

Testet lyckades alltså! :thumbsup:

Har inte rättning av texten här på denna datorn  :thumbsdown:

så är det fel någonstans ha överseeende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/topic/340060-windows-update-har-slutat-fungerawin-7/page-2?do=findComment&comment=1600014

   Om nu inte engelsk Home premium finns så borde kanske länkarna justeras.

 

..//..

 

LARSAS

 

Hmm jag tar på mig att jag rört till det i tråden och för TS och att jag själv missat på mina egna länkar. :blush:

Bra Larsas att du är uppmärksam. :thumbsup:

 

När det gäller Digital River så begränsar jag språkalternativen i huvudsak till engelska och svenska:

 

Windows 7 Home Premium finns på engelska.

Windows 7 Professional finns på svenska och engelska.

Windows 7 Ultimate finns på engelska, men där installerar man bara svenskt språkpaket (eller något av dom andra 40 språken) via Windows Update eller laddar hem språkpaketet separat via MS länkat i inlägg #42 ovan.

 

Däremot stöd för svenskt tangentbord och tid etc. skall redan finnas i dom engelska utgåvorna.

 

 

Jag har lagt till i den andra trådens inlägg #23 (nedladdningslänkar från Digital River) information om Windows 7 Pro Engelsk.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte köpa W7 Ultimate detta är bara en test för att se om W7 funkar på min gamla dator. I Uppgradera från W.XP till W7 så rekommenderar de att man sätter in W7 32-bitars skivan och gör en full installation och det var det jag gjorde.

Jag letade upp W7 Home Premium EN laddade ner den på skrivbordet hämtade ImgBurn och skrev iso-filen till en DVD detta gjorde jag på min nya dator med W7.

Nu visade det sig att det var Ultimate versionen så det är fel adress på sidan.

Tog DVD-skivan och lade in i DVD-läsaren stängde facket startade datorn och tryckte på valfri tangent naär datorn sa ifrån Nu har den uppdaterat med ca 150 uppdateringar med bl.a. Svenska språket. Men Ultimate kommer jag inte att behålla utan jag har sett att datorn klarar av det så det kommer att bli Windows 7 Home Premium i fortsättningen.

Detta skriver jag på den gamla datorn med W7 Ultimate Bevis nog för att det finkar.

Testet lyckades alltså! :thumbsup:

Har inte rättning av texten här på denna datorn  :thumbsdown:

så är det fel någonstans ha överseeende.

Kul att det fungerar.

Men exakt vilken fil var det du laddade hem?

 

Windows 7 Home Premium med SP1, x86, ­engelska heter X17-58996.iso

Detta är det enda filnamnet för Home Premium med SP1 och engelska jag hittar och det skiljer sig från filnamnet på Windows 7 SP1 Ultimate som heter X17-59463.iso

 

Och det är också länkar till dessa namn eftersom det är direktnedladdning från msft digitalriver filserver.

 

[Edit] Men visst, jag kan göra en egen kontroll och ta hem Windows 7 Home Premium med SP1, x86, ­engelska och installera virtuellt i VMware Playern. Men detta får bli senare. Upptäcker jag då att filen är feldöpt på Digital River så får jag korrigera inlägget i så fall.

 

[Edit2] Verifierat, se inlägg #54 nedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...