Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att koppla upp min bärbara dator till det trådlösa nätverket sedan jag satte lösenord på D-linken!


Tokztoll

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

 

Nu har jag kört fast! Det straffade sig att vara så belåten över att äntligens äntligen ha fixat en D-link så vi kunde koppla upp alla enheter samtidigt till stadsnätsuppkopplingen. Det fungerar finfint på den stationära datorn (uppkopplad som nr via kabel) samt telefonerna - men det tog stopp när jag skulle ansluta min bärbara dator trådlöst. Näe förresten, inte först, inte förrän jag satte ett lösenord på D-linken. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?!

 

Dlinken är av modell DIR-652. Datorn jag försöker koppla upp med signalerar att allt är grönt för anslutningen - den fungerar rent av utmärkt - men sen står det också begränsad eller ingen anslutning. SUCK! När jag försöker reparera och hålla på så slår den bara ifrån. Loggar jag in på D-linken så står det i loggen "Blocked incoming TCP Ack packet...with unexpected sequence number". Huh?

 

 

Snälla hjälp mig.

 

 

Tack på förhand!

 

//TZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar/skapar lösenord på routern, måste du ta bort den ur listan på automatiskt uppkopplade enheter i datorn. Sen är det bara att söka på nytt och ansluta med rätt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar/skapar lösenord på routern, måste du ta bort den ur listan på automatiskt uppkopplade enheter i datorn. Sen är det bara att söka på nytt och ansluta med rätt lösenord.

 

Okej... hur sjutton hittar jag den listan då, tro? Jag kommer inte ihåg hur XP funkar :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu tog jag bort dlink från automatiskt prioriterat nätverk tror jwg. Men då kom ett nytt meddelande sen när jag försökte koppla upp där det stod att nåt certifikat saknades...? Önskar att jag själv kunde koppla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egenskaper för Trådlös nätverksanslutning > fliken Trådlösa nätverk > (markera ditt nätverk) Egenskaper > Autentisering:

Ta bort bocken för Aktivera IEEE 802.1x-autentisering för det här nätverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God natt ;)

:-)

 

 

Nu har jag försökt göra så som du skrev. Nånting hände iaf :-) Dock ville det inte fungera ändå. Nu står det inget om certifikat men felmeddelandet om att det inte gick att återupprätta en anslutning pga att "datorn datorn inte kunde erhålla en giltig nätverksadress från nätverket" är kvar när jag reparerar anslutningen.

 

(Träna på korta meningar kanske man skulle?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

     Jag vet inte om man får de meddelandena men du skriver att det är en XP dator ,då är det inte säkert att den stöder exempelvis WPA2 psk

 

WEP eller WPA borde fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS! Jag fattar inte mycket av det här, men det verkar som att hur jag än gör så ändrar den säkerhetsnyckel av sig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar alltså nätverksnyckel. :-) Den verkar skriva in sig själv hur mycket jag än ändrar och tar bort och lägger till nya anslutningar och hur jag än gör.. Vad sjutton gör man då..? Om det nu är den som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken standard har du ställt in d-linken på? G eller N? Om du inte vet vilken standard nätverkskortet i den bärbara stödjer bör routern ställas in på mixad n och g. Testa även att ställa in krypteringen till wpa2/psk med cipher satt till AES.

 

Har du aktiverat dhcp i routern? Nätverksanslutningen i den bärbara skall konfigureras till att erhålla inställningar automatiskt.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jari, jag ska kolla det. Var kan jag hitta sån info förresten? Det var ett nytt begrepp för mig det också, g och n. Vad mycket det är att tänka på :)

 

Wpa2 tror jag inte att min bärbara klarar dock, så som jag förstått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, routern står inställd på dhcp. Aha, jag ska inte skriva in nätverksnyckel manuellt i den bärbara menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ställa in okrypterat i routern. (Glöm inte att ta bort den gamla anslutningen i datorn.) Funkar det okrypterat, kan det vara som LARSAS skriver att WPA2 inte går, utan kanske bara WPA. Ställ också in 802.11b/g/n som Jari skriver, eller i varje fall inte enbart 802.11n.

 

Om du har ställt om för mycket i routern, kan det vara bra att börja om från början med reset, dvs återställning till leverans-/fabriksinställning. Håll in den lilla knappen på baksidan i minst 10 s när den är elansluten och igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...