Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstora äldre "små" bilder


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Lite frågor angående bilder. Om jag har några bilder digitalt (på datorn) som är exempelvis 960x1280 (144 Kb)och vill ”blåsa” upp dom till säg 18x24 i pappersformat, blir kvalitet mycket dålig då?

Om jag har några av dessa ”små” bilder i pappersformat (smått) typ 10x15 om jag skannar in dessa i säg 300 dpi och därefter framkallar dom – är förutsättningarna då större för bättre kvalitet?

Eller rekommenderar ni att jag kan/ska skanna på annat sätt – alltså bara utifall ovannämnda (960x1280) inte går att ”blåsa” upp.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel siffra på hur många pixlar du behöver är ca 100 pixlar/cm färdig bild t ex din bild du vill ha till 24cm så bör bilden vara runt 1800*2400 pixlar. Räknar man i tum blir ju 100 samma som 254 px/tum och rekommendationen är minst 240 px/tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

En enkel siffra på hur många pixlar du behöver är ca 100 pixlar/cm färdig bild t ex din bild du vill ha till 24cm så bör bilden vara runt 1800*2400 pixlar. Räknar man i tum blir ju 100 samma som 254 px/tum och rekommendationen är minst 240 px/tum.

Så innebär det då att jag skall skanna bilden och då förstora upp den och skicka den "nya" digitala kopian till fotoaffär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scannern kommer se och förstora alla fel och dessa fel kommer synas på en 18x24cm bild. Det går naturligtvis att bildbehandla bilden och retuschera felen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Scannern kommer se och förstora alla fel och dessa fel kommer synas på en 18x24cm bild. Det går naturligtvis att bildbehandla bilden och retuschera felen.

Men om bilden "i sig" är bra - blir det då bättre förutsättningar om jag skannar den - eller blir det "samma" om jag skickar in den "lilla" digitala bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fotoaffären" torde väl (kan man tycka) veta vad som blir bäst med just dina bilder när de väl sett dem?

 

Jag skulle nog skicka både papper och "originalfilen" och låta fotoaffären fixa bästa resultat utifrån dessa.

OM jag nu skulle blanda in fotoaffären och inte försöka skriva ut bilden själv på riktigt bra fotopapper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror, som Mikael säger, att du får bäst kvalité genom att låta fotoaffären göra en förstorning från orginalbilden om den är på blankt papper. Du kan ju pröva att scanna in bilden med 400 ppi och titta på den i 50% storlek i datorn, beroende på skärmen och normalt betraktningsavstånd, så borde du få en uppfattning om hur den blir och vilka eventuella skavanker som börjar synas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dag Erlandsson

Utifrån vad jag kan förstå och enligt fotofirman så bör ”mindre bilder” scannas i 600 DPI om man avser att förstora upp dom. Men då undrar jag om jag exempelvis vill redigera dom (själv) i Corel Paintshop pro X3 så förstår jag att jag måste behålla dom i Tiff och spara ev. redigeringar i Tiff också. MEN nu på ”er” inrådan har jag ju införskaffat en Canon MG6250 för mina skanningsbehov.

 

  1. Saken är att den har ett automatiskt ”förbättringssystem” hur får jag den att spara i Tiff, den sparar bara i MPG efter man kört förbättring?

  2. Jag tycker att när man skannar i 600 DPI så synns också det ”gryniga” i bilderna mer, måste man verkligen då i alla fall köra 600 DPI?

  3. Finns det något program som tar bort ”kornighet” automatiserat för gamla bilder?

  4. Denna maskin ”känner” själv av storleken på bilden. Bör jag ändra skanningsstorleken på maskinen om jag avser exempelvis att blåsa upp en bild till 20x30 och den då har skannat på 10x15?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...