Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver råd om t.ex. Wifi, säkerhet för min smartphone


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Jag funderar över detta med Wifi -nätverk
Jag har nyss köpt min första smartphone som är Android....och inser nu att jag borde tagit reda på mera information innan jag köpte den....

Försäljaren hjälpte mig med inställningar och tyckte jag skulle ha Wifi, åtminstone hemma
men jag undrar lite om när ska man använda Wifi ?
och finns det mera säkerhetshot när man använder det ?

min telefon har annars 3G och jag har Comviq kontantkort än så länge..

och jag undrar även över om jag måste ha antivirusprogram ?

Jag har inte vågat konfigurera e-post, facebook osv. innan jag vet dessa saker, då jag tänker på säkerheten....

Så om någon vill vara vänlig och på ett enkelt sätt förklara dessa saker för mig så skulle jag vara oändligt tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter till ditt eget trådlösa nätverk (WiFi) är det ju inte större säkerhetsrisker med det än när en dator gör det. Däremot finns det finns säkerhetsproblem när man ansluter till trådlösa nätverk ute på stan.

 

Största anledningen till att använda ett trådlöst nätverk i stället för mobilnätet är kostnaden. När du använder ett trådlöst nätverk kostar det inget men över mobilnätet tickar pengarna på kontantkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

När du ansluter till ditt eget trådlösa nätverk (WiFi) är det ju inte större säkerhetsrisker med det än när en dator gör det. Däremot finns det finns säkerhetsproblem när man ansluter till trådlösa nätverk ute på stan.

 

Största anledningen till att använda ett trådlöst nätverk i stället för mobilnätet är kostnaden. När du använder ett trådlöst nätverk kostar det inget men över mobilnätet tickar pengarna på kontantkortet.

Tack snälla Cecilia för svaret

Vet inte varför killen i butiken tyckte jag skulle använda Wifi hemma....

Jag har inget eget nätverk hemma....och jag vet inte riktigt vad det betyder att ha det ;-)

jag har bara en bärbar dator med mobilt bredband med modem som jag sätter i usb -porten i min dator,

plus nu denna min smartphone...

i min mobil är Wifi- aktiverad och en grön lampa lyser, men när jag klickar på anslut så får jag frågan att logga in och det finns en massa alternativ...antagligen det är olika nät....

men jag vet inte vilka de är...

Naturligtvis jag vill surfa billigare om det går, men jag tänker även på säkerheten

så det är därför jag funderar över om jag behöver antivirus och brandvägg i min telefon

 

ps. detta min kommentar blev 2 gånger av någon orsak.....vet inte vad som hände...

Men jag vet inte hur man raderar det ena...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. detta min kommentar blev 2 gånger av någon orsak.....vet inte vad som hände...

Men jag vet inte hur man raderar det ena...

Detta är åtgärdat :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så, Inger Maryissa :)

 

Killen i butiken gissade väl bara eftersom de flesta har ett trådlöst nätverk hemma. Om du vill kan du köpa en router dit du flyttar modemet för det mobila bredbandet för då kan både datorn och mobilen använda det trådlösa nätverk som routern skapar. Om nu det mobila bredbandet är billigare att använda än att surfa i mobilen med dess kontantkort.

 

Så vitt jag vet är de vanligaste hoten mot smarta mobiler att man laddar ned appar som innehåller spionfunktioner, men som någon annan skrev i en av dina andra trådar, risken är liten om man bara är försiktig med vad man laddar ned, dvs läser recensioner och håller sig till dem som många har installerat eller kommer från välrenommerade företag.

 

men när jag klickar på anslut så får jag frågan att logga in och det finns en massa alternativ...antagligen det är olika nät....
men jag vet inte vilka de är...

Andras trådlösa nätverk och sådana ska man vara försiktig med att använda eftersom det då går att spionera på vart du surfar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Det var så lite så, Inger Maryissa :)

 

Killen i butiken gissade väl bara eftersom de flesta har ett trådlöst nätverk hemma. Om du vill kan du köpa en router dit du flyttar modemet för det mobila bredbandet för då kan både datorn och mobilen använda det trådlösa nätverk som routern skapar. Om nu det mobila bredbandet är billigare att använda än att surfa i mobilen med dess kontantkort.

 

Så vitt jag vet är de vanligaste hoten mot smarta mobiler att man laddar ned appar som innehåller spionfunktioner, men som någon annan skrev i en av dina andra trådar, risken är liten om man bara är försiktig med vad man laddar ned, dvs läser recensioner och håller sig till dem som många har installerat eller kommer från välrenommerade företag.

 

Andras trådlösa nätverk och sådana ska man vara försiktig med att använda eftersom det då går att spionera på vart du surfar mm.

Tack snälla Cecilia för dina svar och förklaringar...du är toppen !

bara en liten fråga till ;-)

i min mobiltelefon finns en jordglob som jag hittils gått ut på nätet med för att kolla lite...

vet inte vad det är för webbläsare ?

men så finns också Chrome i telefonen

men den webbläsaren är tydligen inte aktiverad eftersom jag måste läsa användaravtal först...

Vilket av dessa två webbläsare tycker du jag helst ska använda och vilken är  säkrast att använda ?

har hört något om att Chrome har en del inbyggda säkerhetsfunktioner ?

så kanske jag inte behöver ett antivirusprogram och brandvägg om jag om jag är försiktig med appar osv.

Och passar på att fråga en sak till ;-)

hur är säkerheten när det gäller gmail i min mobiltelefon ?

bör jag skaffa en extra mailadress just till min telefon ?

eller är det ok att jag använder den Gmail jag redan har och som jag är rädd om...

och vill ju naturligtvis helst använda denna...

jag är så tacksam för de råd jag får eftersom detta är min första smartphone och jag är helt nybörjare ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara trevligt att försöka hjälpa till :)

 

När det gäller webbläsare fick du svar på det i din förra tråd och jag har inget att tillägga. Om du vill fråga mer om det som du tog upp i din förra tråd fortsätt i den med följdfrågor. Själv har jag ingen smartphone eftersom jag sitter vid en dator större delen av min vakna tid och behöver inte komma åt internet övrig tid.

 

Jag har inte sett något där det står att det skulle vara osäkrare att använda Gmail i mobilen än i datorn. De är normalt att använda samma e-postkonto oavsett om det är en dator eller en mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Bara trevligt att försöka hjälpa till :)

 

När det gäller webbläsare fick du svar på det i din förra tråd och jag har inget att tillägga. Om du vill fråga mer om det som du tog upp i din förra tråd fortsätt i den med följdfrågor. Själv har jag ingen smartphone eftersom jag sitter vid en dator större delen av min vakna tid och behöver inte komma åt internet övrig tid.

 

Jag har inte sett något där det står att det skulle vara osäkrare att använda Gmail i mobilen än i datorn. De är normalt att använda samma e-postkonto oavsett om det är en dator eller en mobil.

Åter igen tack för svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...