Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken webbläsare att använda i min smartphone ?


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Hej,

Jag har köpt min första smartphone en Doro Liberto 810, och håller på att lära mig hur det funkar ;-)
Just nu undrar jag över detta att det finns en ikon som en jordglob  för Internetanslutning och som jag använt lite.
vet inte vilken webbläsare det använder ?
Sedan finns även Chrome som jag tydligen måste aktivera / godkänna avtal för att använda
Varför finns det dessa två alternativ i mobilen för att ansluta till internet ?
och vilket bör jag använda ?
( det är en Android telefon )
hoppas någon kan hjälpa mig
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och se vilken du trivs med.

Den du använder idag är "stock" android troligen.

Sedan finns, som du märkt, Chrome men även Firefox, Opera och Dolphin är exempel på webbläsare som finns för Android.

 

Om du använder ena även på din dator kan de i lite olika mån synka mot denna med avseende på bokmärken och liknande. Chrome är nog den med mest utbyggt stöd men är inte helt orienterade på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

tack snälla för svaret

Men vad är "stock" android ?
och vilken av dessa webbläsare är säkrast....."stock" android eller Chrome ?
och drar Chrome mera megabyte ( MB ) och ström ?

märker att mb används även när telefonen är i viloläge...

Och behöver jag ett antivirusprogram till min mobiltelefonen ?

Jag kommer bara att ladda ner några appar från Google Play ( tror det heter så )

 

Kanske är lite dumma frågor....men jag är nybörjare ;-) d.v.s min första smartphone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkrast? Inte den blekaste. Fast det är Chrome och de andra utvecklas kanske snabbare än den som är standard i Android.

 

På surplattan har jag faktiskt tre installerade för olika användningsområden.

Dolphin är trevlig där då det är enkelt att stänga av javascript och även få webbläsaren att säga att det är en dator som vill ha sidan, inte en mobil enhet som Chrome och standardläsaren envisas med om man inte anger det specifikt vid laddning av sida.

 

AV-program. Tja, jag har inget men det beror helt, som på en dator, egentligen på användarmönster. hoten som de kanske kan skydda mot är en del illasinnade appar och kanske SMS/MMS som kan "kapa" telefonen... äh, jag vet inte, jag har inget.

Det får vi hoppas andra här kan svara på om de hittar denna tråd.

 

Appar, ladda ned sådan du litar på, sådana som fått bra betyg samt enbart från Google Play så är det ingen större fara.

 

och ja, Google-konto, aktivera tvåstegsautenticiering för detta.

https://security.google.com/settings/security?pli=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Säkrast? Inte den blekaste. Fast det är Chrome och de andra utvecklas kanske snabbare än den som är standard i Android.

 

På surplattan har jag faktiskt tre installerade för olika användningsområden.

Dolphin är trevlig där då det är enkelt att stänga av javascript och även få webbläsaren att säga att det är en dator som vill ha sidan, inte en mobil enhet som Chrome och standardläsaren envisas med om man inte anger det specifikt vid laddning av sida.

 

AV-program. Tja, jag har inget men det beror helt, som på en dator, egentligen på användarmönster. hoten som de kanske kan skydda mot är en del illasinnade appar och kanske SMS/MMS som kan "kapa" telefonen... äh, jag vet inte, jag har inget.

Det får vi hoppas andra här kan svara på om de hittar denna tråd.

 

Appar, ladda ned sådan du litar på, sådana som fått bra betyg samt enbart från Google Play så är det ingen större fara.

 

och ja, Google-konto, aktivera tvåstegsautenticiering för detta.

https://security.google.com/settings/security?pli=1

 

tack åter igen för ditt svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...