Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Priser på patroner...


habbeli

Rekommendera Poster

Hej, vilket fabrikat på bläckstråleskrivare håller lägsta/vettigaste priserna på patroner? Jag har tänkt köpa en ny skrivare och har en HP nu men den är ju dyr när det gäller patroner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i min enkla erfarenhet är variationen inom en skrivarfamilj (HP, Samsung, Lexmark) större än variationen mellan olika familjer.

 

Finns med andra ord inget enkelt svar.

Tycks ibland finnas ett samband mellan pris på skrivare och patron, ju dyrare skrivare, desto billigare patroner. Du får undersöka från fall till fall eller kasta ett öga på tester som någon gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i min enkla erfarenhet är variationen inom en skrivarfamilj (HP, Samsung, Lexmark) större än variationen mellan olika familjer.

 

Finns med andra ord inget enkelt svar.

Tycks ibland finnas ett samband mellan pris på skrivare och patron, ju dyrare skrivare, desto billigare patroner. Du får undersöka från fall till fall eller kasta ett öga på tester som någon gör.

Och tvärtom, ju billigare skrivare, desto dyrare patroner.

Köper du en bläckstråle för under 500:- som det ibland finns, så räkna med att patronerna kan ibland bli dyrare att byta ut än vad skrivaren kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tvärtom, ju billigare skrivare, desto dyrare patroner.

Köper du en bläckstråle för under 500:- som det ibland finns, så räkna med att patronerna kan ibland bli dyrare att byta ut än vad skrivaren kostade.

jamen det var ju det jag skrev!

 

Fast kanske ett starkare samband att patroner dyrare med billigare skrivare, inte lika starkt samband i att patronerna verkligen blir billigare med dyrare skrivare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en bläckstråle för under 500:- som det ibland finns, så räkna med att patronerna kan ibland bli dyrare att byta ut än vad skrivaren kostade.

Notera att de patroner som kommer med skrivaren inte brukar vara lika välfyllda som de patroner man köper separat enligt skrivartester jag har läst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i min enkla erfarenhet är variationen inom en skrivarfamilj (HP, Samsung, Lexmark) större än variationen mellan olika familjer.

 

Finns med andra ord inget enkelt svar.

Tycks ibland finnas ett samband mellan pris på skrivare och patron, ju dyrare skrivare, desto billigare patroner. Du får undersöka från fall till fall eller kasta ett öga på tester som någon gör.

Okej, jag får försöka forska lite i detta  :P  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att de patroner som kommer med skrivaren inte brukar vara lika välfyllda som de patroner man köper separat enligt skrivartester jag har läst.

Jepp, det har jag också hört och sett  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom skriver väl bara svart/vitt...

Finns ju både svartvit och färglaser för hemmabruk idag, för runt en tusenlapp så kan du få en helt okej färglaser, så slipper man bekymra sig om bläckpatroner.

En laser betalar sig ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är ditt främsta användningsområde för färgutskrifter?

 

Är det fotoutskrifter så klarar dom allra flesta bläckstråleskrivare detta från hyfsad till mycket bra fotoutskrifter på fotopapper beroende på prisklass, men när det gäller billiga färglaser för hemma bruk så blir det annat och då är inte en färglaser att rekommendera.

 

Bara dom mycket dyra färglaserskrivarna får till någorlunda bra fotoutskrifter, som inte kan mäta sig med färgkvaliteten för fotoutskrift med en bra bläckstråleskrivare och fotopapper.

 

Toner kassetten håller visserligen till otroligt många utskrifter, å andra sidan är dessa väldigt dyra till en laserskrivare.

 

Möjligt att det kommit nya och bättre färglaserskrivare för fotoutskrifter, har inte riktigt hängt med på senaste tiden, men då blir sannolikt prislappen helt annan och då försvinner ju lite av vitsen, såvida man inte behöver en skrivare för att kunna skriva ut stora mängder relativt snabbt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska man fundera ut användningsområde, för en färglaser, och håller man på med fotoutskrifter så är det bättre med en bläckskrivare, men dagens med många färger, är inte så dyra gällare patroner.

 

Visst är pulverpatronerna till en laser dyra, men håller oftast i flera år, så räknat per utskrift, så är det billigt.

 

Min färglaser kan tyckas ha dyra toner, ca en tusenlapp styck, men jag har bara bytt en svart på totalt dryga 6år, har inte bytt någon färgtoner ännu, så det är småsummor per utskrift.

Så ska man inte hålla på med fotoutskrifter som måste ha hög kvalité, så rekommenderar jag definitivt en färglaser dag, betalar sig ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej gott folk, det blir nog en multiskrivare innan det är klart tror jag. Jag har kollat runt en hel del och en bläckstråleskrivare med separata färgpatroner verkar bli mitt val ;) 

Jag använder den inte så hemskt mycket men kör både textdokument och bilder / foton. Canonskrivarna har utmärkt sej lite i det mesta när man läser fakta om skrivare, det blir nog någon av deras modeller  :D

Tack ska ni ha för era upplysningar ändå :thumbsup:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att så fort en färgpatron tar slut måste den bytas. De flesta färgskrivare vägrar skriva ut nåt över huvud taget om en patron är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kör gärna en utskrift någon gång per vecka, oavsett vad, bara för att hålla igång patronerna, det gör jag med min bläckstråle, även om patronerna inte kostar så himla mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej gott folk, det blir nog en multiskrivare innan det är klart tror jag. Jag har kollat runt en hel del och en bläckstråleskrivare med separata färgpatroner verkar bli mitt val ;)

Jag använder den inte så hemskt mycket men kör både textdokument och bilder / foton. Canonskrivarna har utmärkt sej lite i det mesta när man läser fakta om skrivare, det blir nog någon av deras modeller  :D

Tack ska ni ha för era upplysningar ändå :thumbsup:  

        Det är kanske bra att skaffa Råd ochRöns senaste test.Den försöker ändå få med hur mycket de automatiska rengöringsprogrammen påverkar förbrukningen.

 

Min egen Canon Pixma IP4200 är förskräcklig vad gäller påtvingad onödig förbrukning av bläck.

Om senare Canon förbättrats på den punkten vet jag inte.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon Pixma MG5250 multifunktionsskrivare som klarar trådlöst (ett par år gammal) med 5 patroner och jag behöver aldrig köra nåt extra pga. några uttorkningsproblem.

 

När en patron varnar om att den börjar ta  kan man fortfarande skriva ut en hel del, när den stannar och säger bläcket är slut så trycker man på skrivarens OK knapp och kan då fortsätta ett litet tag till beroende på om det är en fotoutskrift eller inte som tar extra mycket bläck.

 

Tex. om en patron till sist tagit slut helt och hållet låt säga magenta, ja då blir det stopp i utskriften, man kan då välja på utskriftsmenyn som kommer upp att fortsätta med övriga färger så man får ut sin utskrift och är det bara ett vanligt dokument svart/vitt så spelar det ingen roll och är det nån färg i detta med blått, ja då blir det naturligtvis lite lustiga färger pga. av mixning av övriga kvarvarande färger.

 

Däremot är gul, röd och magenta patronerna väldigt små och rymmer lite, så jag upplever ibland att dom inte räcker länge om jag skall skriva ut mycket på fotopapper i A4 med maximal utskriftskvalitet, men vardagsutskrifter på vanligt papper kör jag på snabbutskrift (går åt lite av det svarta bläcket då) och räcker väldigt länge.

 

Nu har ju efterföljaren till min skrivare ännu bättre utskriftskvalitet med 6 patroner Canon Pixma MG6250 och fördelen är ju alltid att man bara byter den patronen som tagit slut.

PC För Alla Fyra trådlösa skrivare under 1 500 kronor inkl. Canon Pixma MG6250 samt testresultat.

 

Möjligt att det kommit en ännu nyare modell som efterträder denna också?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...