Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett tips för de som tänker bygga en PC


RuneM

Rekommendera Poster

Ände sedan min första 8086 dator har jag lärt mig att de skall pipa vid start som diagnostik på att allt är ok (eller inte ok)

Det var då det enda ljud de kunde åstadkomma och det kom från en liten summer som antingen var fastlödd på moderkortet eller var kopplad från moderkortet till chassiet.

När jag nu för ca 6 månader sedan bygge ny PC så såg jag att moderkortet hade anslutning för summer men det fanns ingen vare sig på moderkort eller chassi.

Jag var konservativ och ville höra pipet, min gamla (pipande) PC var slaktad och slängd så jag började kolla var man kunde köpa en summer.

Kjell & Com hade haft en för några kronor men den hade utgått, jag kollade på nätet men hittade inget (och om jag hittat hade väl frakt och hantering lagt på två nollor på priset)

När PC:n var byggd var jag tvungen att utelämna summern. 

När jag sedan en gång besökte soprummet låg där en PC och när jag tittade i den fanns det just en sådan summer! Jag tog tillvara den och la den bland ”bra att ha”

Strax efteråt krånglade PC:n, jag anslöt summern: ett långt och 3 korta pip! ”enligt manualen betydde det ”No VGA detected” Jag pluggade in ett annat kort, även det från ”bra att ha” fick bild direkt, det var alltså den inbyggda grafikkretsen som lagt av!

 

Sedan dess har jag alltid med skruvmejsel när jag går till soprummet. I stort sett varje vecka ligger det en PC där och jag har nu en bunt summers, en bunt SATA kablar, en trave SATA diskar i storlek 160-500 TB (använder dem i dockningsstation som förvuxna USB minnen) och en burk skruvar av olika slag (speciellt tumskruvarna som låser chassit har ju en förmåga att försvinna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att dubbelposta vet inte vad som hände :wacko:

Edit: ser nu att det är flyttat!
Här kommer även ett foto på "måste ha" prylen

post-68241-0-19326300-1383578702_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Bra inlägg RuneM! I min gamla dator är det bara moderkortet och grafikkortet som är köpta som nya, resten är återvinningsfynd. Nu har jag ju inga enorma prestandakrav, det mest krävande jag gör på min dator är att spela Farmingsimulator 2013. Men gamla datorer har man en tendens att hitta lite överallt, även på platser där de absolut inte skall vara. Och innan man hivar in dem till återvinningscentralen så kan man ju plocka på sig det man kan ha användning för. Jag har uppgraderat min processor flera gånger med grejer jag hittat som legat och skräpat. Just nu kör jag på en 2.7GHz dualcore  processor uppstressad till måttliga 2.9, drömmen är ju att hitta en fyrkärnig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...