Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemavbildning Windows 8.1


leifokatarina

Rekommendera Poster

leifokatarina

Har tidigare i Windows 8 kunnat skapa systemavbildning genom att via kontrollpanelen välja "Filåterställning för Windows 7".

 

Nu sitter jag här och tänkte skapa ny systemavbildning sen jag installerat Windows 8.1. Till min förvåning hittar jag inte "Filåterställning för Windows 7" eller någon annanstans där jag kan skapa ny systemavbildning.

 

Någon som vet hur jag nu gör för att skapa ny systemavbildning????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen är helt borttagen i 8.1. Microsoft anser att Filhistorik är ett bra alternativ vilket man kan ha olika åsikter om. Systemavbildning kan du bara göra om du skaffar annan programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leifokatarina

OK - Tack för infon. Då var det som jag misstänkte - var inne en sväng på filhistorik o kollade - tyvärr inte vad jag vill ha. Synd för den tidigare systemavbildningen funkade alldeles utmärkt.

 

Då får jag skaffa annan programvara på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare i Windows 8 kunnat skapa systemavbildning genom att via kontrollpanelen välja "Filåterställning för Windows 7".

 

Nu sitter jag här och tänkte skapa ny systemavbildning sen jag installerat Windows 8.1. Till min förvåning hittar jag inte "Filåterställning för Windows 7" eller någon annanstans där jag kan skapa ny systemavbildning.

 

Någon som vet hur jag nu gör för att skapa ny systemavbildning????

ett gott tips som jag kan ge dig är True Image, det är billigt och bra och klarar av att klona windows 8. du kan till och med backa up med en full images, Incremental & differential backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leifokatarina

Ack ja.... varför skall dom "klydda" i onödan....

 

For i väg till något som heter Macrium Reflect - macrium.com - där laddade jag hem ett program och det funkar utmärkt., Har suttit o "meckat" en timme och nu har jag en kopia av min hårddisk.

 

Hur som helst stort tack för tipset - var inne o kollade och visst fasen ser det ut som det funkar med "filhistoriksidan".

 Är ju lite enklare köra direkt via Windows 8.1 så då får jag väl återgå till detta så småningom. :P

 

 

post-130741-0-91283500-1383401126_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

      Men möjligheten att starta återställningen med en startskiva (systemreparationsskiva) ser jag inte till. Verkar förutsätta att Windows kan starta, i så fall är det inget alternativ för mig..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

      Men möjligheten att starta återställningen med en startskiva (systemreparationsskiva) ser jag inte till. Verkar förutsätta att Windows kan starta, i så fall är det inget alternativ för mig..

 

LARSAS

 

Man kan tydligen använda sig av Win 8.1 skivan eller annat installationsmedia för att starta backupen.

 

http://www.howtogeek.com/167984/how-to-create-and-restore-system-image-backups-on-windows-8.1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du skapa en återställningsenhet för Windows 8.1.

Skriv "skapa" på Startsidan i Windows 8.1 eller i sökrutan och markera "Skapa en återställningsenhet" i sökvalen och följ instruktionerna som följer. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du skapa en återställningsenhet för Windows 8.1.

Skriv "skapa" på Startsidan i Windows 8.1 eller i sökrutan och markera "Skapa en återställningsenhet" i sökvalen och följ instruktionerna som följer. /bgjo

     Jo jag vet om den där men det verkar vara en startskiva för recoverypartitonen. Men en sådan startmöjlighet  har väl redan tillverkaren fixat. Exempelvis någon F knapp.

 

LARSAS

 

Acronis True Image fria WD version kommer jag fortsätta med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    En fråga som kanske passar in i tråden är

 

Hur skapar man en  installationsskiva för Windows 8.1 om man uppgraderat från åttan.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skapar en "Återställningsenhet" kan du välja om du vill inkludera en Recoverypartition eller inte. Detta måste väl betyda att denna  återställningsenhet fungerar som en start- och reparationsskiva vid problem med OS (?).

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    En fråga som kanske passar in i tråden är

 

Hur skapar man en  installationsskiva för Windows 8.1 om man uppgraderat från åttan.

 

LARSAS

 

Så här kanske? Men det går tydligen inte att göra en "ren" installation med en Win 8 licens.

 

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-download-the-official-microsoft-windows-8.1-iso/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skapar en "Återställningsenhet" kan du välja om du vill inkludera en Recoverypartition eller inte. Detta måste väl betyda att denna  återställningsenhet fungerar som en start- och reparationsskiva vid problem med OS (?).

/bgjo

     Frågan jag ställer mig är om den kan tjäna som startskiva för att installera en kopia av imagen på den gamla disken eller clona imagen till en ny disk .Det kunde man med skivan till Windows .

 

Nåja lyckades en gång av två ggr till ny disk.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ack ja.... varför skall dom "klydda" i onödan....

 

For i väg till något som heter Macrium Reflect - macrium.com - där laddade jag hem ett program och det funkar utmärkt., Har suttit o "meckat" en timme och nu har jag en kopia av min hårddisk.

 

Hur som helst stort tack för tipset - var inne o kollade och visst fasen ser det ut som det funkar med "filhistoriksidan".

 Är ju lite enklare köra direkt via Windows 8.1 så då får jag väl återgå till detta så småningom. :P

Hej, fortsätt med Reflect, har använt detta program länge nu...bästa som finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurera Windows backup går inte längre men jag gjorde två backuper efter varandra med några dagars mellanrum och det blir en sk. incremental backup där det bara är skillnaderna sedan den senaste backupen som läggs till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

      Men möjligheten att starta återställningen med en startskiva (systemreparationsskiva) ser jag inte till. Verkar förutsätta att Windows kan starta, i så fall är det inget alternativ för mig..

 

LARSAS

Jag hade skapat skivor med det men fast jag har gjort en startskiva så känner inte backup programmet av mina skivor och hittar därmed inte min backup.

 

Dom verkar ha pajat programmet totalt :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skapat skivor med det men fast jag har gjort en startskiva så känner inte backup programmet av mina skivor och hittar därmed inte min backup.

 

Dom verkar ha pajat programmet totalt :(

 

Kolla min kommentar #16. Fungerade för mig när jag återställde en nyligen gjord image-backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ack ja.... varför skall dom "klydda" i onödan....

 

For i väg till något som heter Macrium Reflect - macrium.com - där laddade jag hem ett program och det funkar utmärkt., Har suttit o "meckat" en timme och nu har jag en kopia av min hårddisk.

 

Hur som helst stort tack för tipset - var inne o kollade och visst fasen ser det ut som det funkar med "filhistoriksidan".

 Är ju lite enklare köra direkt via Windows 8.1 så då får jag väl återgå till detta så småningom. :P

Hej

Reflect är det bästa som finns, har använt det många gånger utan några problems...har köpt licens för att kunna göra backup på enstka mappar...

MVH Hubbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...