Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordet har upphört att gälla !


Dan_l

Rekommendera Poster

Kan plötsligt inte logga in till det enda administratörskontot på min dator.

Får bara ett meddelande att "lösenordet för det här kontot har upphört att gälla"   :huh:

 

Tjaa..    det känns nog värre än när jag tappade bort plånboken ....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta är anledningen till att jag i mina installationsguider ALLTID ser till att det finns ett dedicerat Adminkonto, och att man därutöver skapar användarkonton..

 

Detta just för att ALLTID ha en räddningsplanka! Det kan ju uppstå ett fatalt fel med ens användarkonto, är det då det enda kontot man har att ta till!! Då är man ganska illa ute!

 

Men ni som läser detta kan ta lärdom, SKAPA ALLTID ETT DEDIKERAT ADMINIDTRATÖRSKONTO och därefter egna användarkonton..

Då slipper ni låsa er ute!

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det ett konto där du loggar in med en e-postadress eller lokalt konto?

 

Om det gäller en e-postadress kolla om du kan logga in på någon av Microsofts webbplatser, t ex https://account.live.com/ .

Det är ett lokalt konto.

 

Du kanske kan testa att använda dig av verktyget Offline NT Password & Registry Editor, med försiktighet, ex. via att ladda ner och bränna Ultimate Boot CD: http://www.ultimatebootcd.com/

Ett förslag till lösning ??  :)

Jag var bereddd på att det kanske bara blir förebråelser..eller tystnad

 

Jag har laddat ned ubcd och kollat checksum MD5 o SHA1 .

Men ;  jag kanske inte begripit hur man gör för jag får helt olika värden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta är anledningen till att jag i mina installationsguider ALLTID ser till att det finns ett dedicerat Adminkonto, och att man därutöver skapar användarkonton..

 

Detta just för att ALLTID ha en räddningsplanka! Det kan ju uppstå ett fatalt fel med ens användarkonto, är det då det enda kontot man har att ta till!! Då är man ganska illa ute!

 

Men ni som läser detta kan ta lärdom, SKAPA ALLTID ETT DEDIKERAT ADMINIDTRATÖRSKONTO och därefter egna användarkonton..

Då slipper ni låsa er ute!

:thumbsup:

För mig var det ju det dedicerade Adminkontots lösenord som upphört att gälla .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett lokalt konto.

 

Ett förslag till lösning ??  :)

Jag var bereddd på att det kanske bara blir förebråelser..eller tystnad

 

Jag har laddat ned ubcd och kollat checksum MD5 o SHA1 .

Men ;  jag kanske inte begripit hur man gör för jag får helt olika värden ?

Ser nu först att filstorleken borde varit 550 ? Mb .

Men det jag laddat ned bara innehöll 15 M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu först att filstorleken borde varit 550 ? Mb .

Men det jag laddat ned bara innehöll 15 M.

Hej,

 

Vad exakt är det du försökt laddat ned?

 

Till att börja med installera inte någonting utan att svara på detta:

Vad är svaret på Cecilias fråga i inlägg #3?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med installera inte någonting utan att svara på detta:

Vad är svaret på Cecilias fråga i inlägg #3?

 

Mvh

Lokalt konto enligt inlägg 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det ett konto där du loggar in med en e-postadress eller lokalt konto?

 

Om det gäller en e-postadress kolla om du kan logga in på någon av Microsofts webbplatser, t ex https://account.live.com/ .

Det gäller ett lokalt konto.

Jag kommer nog in på Microsofts webbplats .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är svårt att få ner en så stor fil går det att ladda ner bara "Offline NT Password & Registry Editor" härifrån: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Tack !

Jag har brännt filen till en CD.

Skall jag lämna kvar den i datorn å starta om ?

Något att tänka på innan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Ja

Om datorn inte startar från CD-skivan behöver du ändra i BIOS så att CD-skivan får en högre prioritet, kan t ex heta Boot Order.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Ja

Om datorn inte startar från CD-skivan behöver du ändra i BIOS så att CD-skivan får en högre prioritet, kan t ex heta Boot Order.

Undrar om den försöker starta från cd-skivan för dvd-spelaren rusar igång genast jag sätter på datorn.

Men ändå ser starten helt normal ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om den försöker starta från cd-skivan för dvd-spelaren rusar igång genast jag sätter på datorn.

Men ändå ser starten helt normal ut.

 

Ingen orsak :)

 

Ja

Om datorn inte startar från CD-skivan behöver du ändra i BIOS så att CD-skivan får en högre prioritet, kan t ex heta Boot Order.

Har tittat i Bios ,men där fanns inget alternativ för start via cd/dvd .

Fanns en möjlighet till att "create new option" bland boot alternativ, men jag kom nog ut på djupt vatten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat i Bios ,men där fanns inget alternativ för start via cd/dvd .

Fanns en möjlighet till att "create new option" bland boot alternativ, men jag kom nog ut på djupt vatten...

Utan att gå in i Bios fanns också en möjlighet att starta om från cd eller usb,vilket jag provade först.

Men uppstarten blev ändå normal.

Kanske något fel på cd`n då ?

Utforskaren säger att det är en kompressed file trots att den är uppackad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter extrahering har den filändelsen   .iso  eller hur? En sån fil skall brännas som en imagefil. och inte som data cd

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter extrahering har den filändelsen   .iso  eller hur? En sån fil skall brännas som en imagefil. och inte som data cd

 

LARSAS

Tack för påpekandet !

Den har egenskapen "compressed file (.iso)"

Jag har brännt den "som en skivavbildning" .

Skivan snurrar på väldigt vid uppstart av datorn oberoende av om jag startar på normalt vis eller om jag väljer

       uppstart via cd.  Ändå blir uppstarten normal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på CD-skivan med Utforskaren/Datorn hur ser det ut då. Ser du en ISO-fil eller många filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på CD-skivan med Utforskaren/Datorn hur ser det ut då. Ser du en ISO-fil eller många filer?

Så ser det ut :

post-71515-0-33398300-1383550902_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

     Innehållet på skivan stämmer  med  min monterade imagefil Jag har alltså inte testat på en bränd skiva.

 

Testat på din windows 7 dator?

 

Testat på win 8 dator båda alternativen för ändring av bootordning  Tillfällig och permanent tills den ändras..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

     Innehållet på skivan stämmer  med  min monterade imagefil Jag har alltså inte testat på en bränd skiva.

 

Testat på din windows 7 dator?

 

Testat på win 8 dator båda alternativen för ändring av bootordning  Tillfällig och permanent tills den ändras..

 

LARSAS

Har  windows 8 på båda.

Att dvd spelaren går genast från uppstart betyder alltså inte att den försöker boota från den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har  windows 8 på båda.

Att dvd spelaren går genast från uppstart betyder alltså inte att den försöker boota från den ?

Har nu även provat boota från cd med "windows password recovery tool" på skivan.

Den ville inte köra den heller.

Kanske det beror på någon Secure boot setting  i UEFI / BIOS som först måste avbockas.

Hittade en artikel här http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27071

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...