Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hans-Erik

offert ny dator - ssd-disk?

Rekommendera Poster

har länge tänkt byta ut Vistan 5-6 år gammal och fått offert på sus P8H77-M H77 - Inter core i7-4770 - Corsair Vengeance DualC DDR3 Corsair PSU 500WCX 80+ Bronz - ASUS GT610 1GB PCI-E Silent - SeagateConstellatin ES.3 1 TB - Asus Internal DVD write - Chieftec Libra Midtower - W 8 64bits - bluetooth, kortläsare, trådlöst, originalskiva, 4 usb 3.0 och 8 usb 2.0 inkl - 3 partitioner - installation - till ett pris av sek 9400:00 - verkar för mig rimligt - vad tycker du?

alternativt tillägg som säljaren rekommenderar Intel SSD 525series 60gb oem som ger pris sek 10500:00. har aldrig haft ssd-disk tidigare - räcker storleken 60 gb till och kan merpriset motiveras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min mening är 60GB disk på tok för lite!

Så jag hade hoppat över den lilla disken! SSD eller ej!

tack för det svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. SSD se denna tråd:Tips - SSD

När det gäller priset så beroende på vad du skall använda datorn till och detta påverkar också om en SSD kan motiveras, det blir nästan lättare om du kan länka till butiken för datorns olika delar och om du talar om vad främsta användningsområdet kommer att bli för datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker själv att priset egentligen är helt ok för vad jag sagt till min datorhandlare att jag vill ha - glömt att nämna internminne 16 gb DDR - lite av prylbög som vill ha det bästa - datorn användes i huvudsak bildredigering och video och Photoshop användes dagligen - fotograferar mycket - skype video går mycket -självfallet även mailhantering men ej primärt. säljaren menade att jag skulle ha operativsystemet och Photoshop på ssd-disken och sedan lämpliga partitioner för annat - och då menar han att 60 gb ssd måste räcka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja helt klart krävs mycket primärminne (RAM) samt kraftfull processor för bild och video-redigering.

16GB är helt klart vad jag själv skulle köpt och som exempel håller jag själv på lite med sådant och har 8GB primärminne, men tycker ibland att det blir lite knappt, särskilt vid vissa typer av operationer i Adobe Premiere CS5, dessutom kör jag ibland flera virtuella maskiner via VMware och då räcker egentligen inte alls 8GB till - dock inte samtidigt som jag utför videoredigering!

säljaren menade att jag skulle ha operativsystemet och Photoshop på ssd-disken och sedan lämpliga partitioner för annat - och då menar han att 60 gb ssd måste räcka till.

Nej, då svamlar denne säljare.

Och varför flera partitioner? Samma disk har exakt samma samma I/O vid läsning och skrivning vilket betyder att du inte kan öka prestandan med att ha operativet på en partition och samtidigt ha tex. Adobes kraftfulla produkter på en annan partition på samma disk.

Det går inte att både skriva och läsa samtidigt från samma SATA-enhet dvs. SSD eller HDD - oavsett hur man partitionerar dessa, särskilt när det gäller dom datamängder det är frågan om vid videoredigering. Det blir latenser även om diskens inbyggda cache-minne utnyttjas.

Skall du ha ett modernt operativsystem som tex. Windows 7 eller numera Windows 8 så räcker i princip 60GB knappt till för enbart operativet och några få mindre program.

Då måste du använda en hårddisk för att installera resten på.

Det kommer inte att bli en bra lösning.

Jag skulle säga en SSD på runt 250GB

Där du då installerar Windows och dom viktigaste programmen.

Sedan minst en, gärna två hårddiskar till, men hårddisken används för lagring av bilder, filmer, musik etc.

• Helt onödigt att ha sådant på en SSD.

I praktiken finns en annan väg när det gäller Adobes programvaror som tex. Photoshop och Premiere:

SSD åstadkommer i princip i huvudsak att operativsystemet och program som är installerat på denna startar rejält mycket snabbare, men sedan blir ju inte programmen snabbare, det är vad och hur dessa utför sina uppgifter som räknas.

Adobe Premiere och Photoshop optimeras oftast bäst på så sätt att dessa installeras på hårddisken och inte SSD - i ett system med SSD+HDD om man har en liten SSD på säg 120GB eller om man har så mycket program installerat att inte ens en 256GB SSD har tillräckligt med utrymme över för att hantera renderingarna också.
Scratch disk i Photoshop sätts däremot till SSD.
Se detta inlägg #5 för mer info.

Citat:

Har du en snabb SSD-disk så installera Adobe Premiere på den vanliga långsammare hårddisken och sätt inställningarna för hjälpfilerna/renderingsfilerna till den snabba SSD-disken.

Det har ingen betydelse att programmet startar lite långsammare på en vanlig hårddisk, för det viktiga är hur snabbt programmet sedan arbetar. Detta rekommenderas på Adobe Premieres support sida.
Samma gäller egentligen också för Pinnacle studio.

Lagringen eller slutprodukten skrivs sedan till hårddisk, dvs. man sätter i respektive programvaras inställningar att filmfilerna sedan skall skrivas till hårddisken och inte SSD inte minst pga. av att en HDD är bra mycket billigare/GB än en SSD och dess hastighet räcker mer än väl till.

Men eftersom renderingarna sker mot SSD och samtidig skrivning kan ske mot HDD så blir detta väldigt effektivt.

Men, det finns olika vägar att gå för att optimera en modern dator med moderna program - samt en kombination av SSD och hårddisk och har man en tillräckligt stor SSD kan allting vara installerat på denna - men fortfarande så ser man till att ha en HDD där slutprodukterna lagras.

Och dessutom vill jag lägga till en viktig sak; nu har ju dom flesta SSD tillverkarna ett dolt reservutrymme som man som användare inte kommer åt och brukar ligga på en runt 7% eller nåt, men ändå rekommenderas att man inte bör fylla en SSD så den blir helt fylld, det ger kraftigt försämrad prestanda över tid. Max runt 80%
Där finns det hur mycket information som helst om, bl.a. på AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs och NordicHardwares Svenska SSD Guiden särskilt kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

Så bara detta talar emot en SSD på endast 60GB.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

thanks a lot! mycket tänkvärt. tanken med ssd-disken på 60 gb är alltså W8 och Photoshop (ingen partitionering här) och att sedan dela upp den andra disken om 1 TB i t ex 3 partitioner - där en då kan hysa program och de andra t ex all bildhantering resp filmer och video. om även detta betraktas som onödigt med ssd-disk då kan jag säkert klara mig med 1 enda vanlig 1 TB och varför små ssd-diskar överhuvudtaget finns men jg måste sätta mig in bättre i vad du skrivit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en SSD i lämplig storlek samt en HDD på 1TB eller varför inte direkt slå till på en 2TB? priset skiljer inte så mycket heller, annars kan du väl alltid köpa till en extra HDD i framtiden om 1TB HDD skulle börja på tryta, för plats har du väl i datorchassit?

Ja just ja, en större SSD har därmed fler minneskretsar=högre prestanda på skriv och läshastighet.

Mer info i NHs SSD guide samt givetvis hos AnandTech jag länkade till i mitt förtsa inlägg om Tips - SSD

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...