Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utveckling av ny simuleringsmiljö för utbildningsyfte


nickf

Rekommendera Poster

Hej Eforum,

 

Jag håller på och tar fram ett koncept för hur man skulle kunna leverera nästa generations utbildning i simulerad miljö inom gruvindustrin

och har kommit så pass långt att jag fått fram ett utkast på ett koncept där man arbetar med en simulator i en virtuell miljö.

 

Jag önskar brainstorma detta med lite kunnigt och intresserat folk. Kanske finns ni här, eller kan peka mig i rätt riktning till något annat forum på nätet?

 

 

Jag tänker mig en tom lokal där ca 10 deltagare (personer) kan vistas. I mitten av rummet sitter en datorterminal (server) med sändare/mottagare och övrig utrustning som kan krävas.
Förslagsvis huseras allting i en portabel väska som fälls upp med enbart en strömkabel som behöver anslutas till ett kraftnät.

 

Varje deltagare har varsinn VR-hjälm på sig, samt varsinna sensorer i sina händer som kan känna av handrörelser.

I deltagarnas VR-hjälmar ser de en 3D-renderad maskin stå i mitten där själva datorterminalen står uppställd. Deltagarna kan även se varandra renderade som 3D-figurer i 3D-miljön.

 

Varje deltagare kan interagera med den 3D-renderade maskinen. Optimalt så är en av deltagarna en lärare och tar initiativet hela tiden och de övriga deltagarna är studenter som

tar del av lärarens information.

 

 

Frågan är nu, finns tekniken tillgänglig för detta? Om inte nu, vet ni om någon teknik som är på ingång som skulle kunna uppfylla dessa möjligheter?

 

Jag har själv kollat lite på Oculus Rift som VR-hjälm, och Razr Hydra som handsensorer. Därutöver så behöver även miljön veta VAR i rummet vardera person befinner sig och hur

de står vridna relativt till huvudcentralen. Kan detta kanske avhjälpas med hjälp av en Kinect-sensor eller liknande?

 

 

 

Tacksam för alla inputs och kommentarer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sneglar på videon som heter WizDish demo with Oculus Rift på denna sida wizdish så ser du att dom använder dels wizdish för att förflytta sig i den virtuella världen, oculus rift som vr-lösning, men dom visar även en kinnect. Och sättet en av personerna med oculus rift på sig verkar titta på sina händer får mig att tro att dom använder kinnect för att håla koll på hur personen rör på sig just för integration med de virtuella objekten.

 

Med en sådan lösning som visserligen tar mer plats och är mindre portabel än den lösning du funderat på, så skulle du lösa de flesta av dina problem, med en extra bonus, då deltagarna inte behöver förflytta sig på riktigt i en lokal, så kan du ha flera lektioner på samma gång genom att sända lektionerna på internet till olika platser i världen.

 

Exakt hur lösningen i videon vet jag inte då den inte direkt förklarades och det mesta är spekulationer från min sida, så upplever jag att det dom visar verkar lösa dina problem. Förutom portabiliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...