Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows Live Mail 2012 och Windows 8.1 Pro...


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Händelse från den 27 oktober till idag den 30 oktober…

Blivit konfunderad över instruktionerna hos Telia hur man konfigurer ett e-postkonto…

Anledningen är att jag har haft problem sedan 27 oktober att få e-post till min PC med Windows 8.1 Pro.

För hämtningen står det bara ”körs” och sedan händer det inget, bara ”tuggar och tuggar”.

Mejlprogrammet kan jag inte heller avsluta trots att alternativet finns att klicka på. Inte heller kommer jag tillbaka till Start på mejlprogrammet, utan jag måste starta om datorn…

I mars april någon gång så installerade jag Windows 8 Pro, en uppgraderingsversion.

Den 18 oktober uppgraderade jag till Windows 8.1 Pro.

För epost använder jag Windows Live Mail 2012… och har väl kanske fått den i samband med uppgraderingen till W8:an…

När det nu krånglade med att ta emot mejl så tittade jag hos Telia, som jag har för mitt internet, och där har de olika valmöjligheter för hur man skall konfigurera e-postkonton.

(Jag hittade inget hos Telia om någon driftstörning…)

Nu fanns inget för Windows 8.1 och inte heller för Windows Live Mail 2012.

Däremot för Windows 8 och även för Windows Mail eller Live Mail 2011…

Windows Mail använder POP3 och SMTP… SMTP skall tilldelas port 465

Live Mail 2011 använder POP för inkommande e-post på port 110 och utgående e-post skall tilldelas port 465 här finns ingen serveradress angiven …

Konfigureringen av Live Mail 2011 påminner om hur det ser ut hos Windows Live Mail 2012 som jag använder.

Sedan kommer Windows 8… och det gör mig konfunderad…

För nu har tydligen Windows 8 en ”App” för mejl som heter E-post…

Så det är väl något annat än Windows Mail, Live Mail 2011 eller Windows Live Mail 2012?

För Appen E-post skall serveradressen för inkommande e-post vara IMAP och tilldelas port 993 och serveradressen för utgående e-post vara SMTP med tilldelad port 465.

”Det är skillnad på olika…”

Men för att komma tillbaka till Start på ”Mejlen” så startade jag om datorn… och då innan datorn stängde ner för omstart så skulle först installeras en uppdatering…???

Datorn var klar och jag klickade på mejlikonen.  Strax hämtades det hem mejl till mig som var några dagar som skickats för några dagar sedan…

Okej, tänkte jag då har man fixat någon ”bugg”…

I historiken för Windows Update finns igen färsk uppdatering redovisad…

Igår och idag är det samma problem med mejlen igen, bara ”tuggar och tuggar …”

Någon som vet på råd om Windows Mejlprogram… för jag tror inte att det beror på min ”kära” Gateway… Och jag har inte ändrat något i gränssnittet…

Tacksam för tips.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har Windows Live Mail 2012 och Windows 8.1 och det fungerar utan problem.

Så här är det konfigurerat:

 

Inkommande e-post (POP3):  mailin.telia.com

Utgående e-post (SMTP):       mailout.telia.com

 

Utgående: port 25, ej SSL

Inkommande: port 995, kräver SSL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:Hej jalec!

Bugar djupt, men är nyfiken... Var fann du den här informationen?

Det var ingen träff på någon av mina "data"...

Jag skall ställa om hos mig och se hur det funkar. 

Ändrade du bara i egenskaperna för kontona eller tog du bort dom och la in på nytt?

1000 Tack

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 

Det funkade att ställa om enligt ditt tips!

Mejlen kom fram.

Tack Jalec...

Har du lösningen på detta? Det blir lite av en följetong...

Jag har en laptop med Windows 7 och Windows Live Mail 2011.

Jag brukar skicka mejl mellan min laptop och PC:n med Windows 8 och WLM2012..

En mejladress är samma i båda datorerna, men i övrigt är det olika adresser.

När jag skickar med WLM2012 till laptopen så kommer mejlen inte fram...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...