Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkomponenter - SSD?


rancha

Rekommendera Poster

 

Tjenare

Har bestämt mig för att uppgradera min pc med detta uppgraderingspaket: 

 


 

Eftersom att jag verkligen vill ha en av de nya i5rna och en passande moderkort och även uppgradera till 8gb ram, då verkar ju uppgraderingspaketet perfekt!

Jag funderar även på att skaffa en ny hårddisk med en SSD. Anledningen är att det verkar som om min hårddisk verkar ganska utsliten efter 4 år. 

Först och främst, ska jag blåsa min nuvarande hårddisk eller är det kanske bättre att ersätta hela hårddisken ifall att den har blivit defekt? Då måste jag väl även köpa ett nytt windows 7?

Och hur fungerar det med en SSD? Installerar jag mitt OS på SSD'n? Då måste jag väl ändå köpa ett nytt windows 7, och då kanske det är bättre att köpa ny fräsch hårddisk, SSD och OS? Vad tycker ni? 

 

Och vad för gb på SSD'n skulle vara bra? Och vilken SSD ska man köpa, har sett att det finns SDD's integrerade i Hårddisken. Några tips? 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med så tipsar jag om att läsa tråden:Tips - SSD

 

En SSD fungerar ur "programsynpunkt" som en hårddisk, dvs. man installerar operativsystem och program exakt likadant.

Många, om inte dom flesta SSD levereras också med ett kloningsprogram vilket betyder att man klonar den gamla hårddisken till SSD, men då kräver detta att allt man har på hårddisken också ryms på SSD.

 

Men i ditt fall, eftersom du skall byta moderkort etc. så rekommenderar jag utan tvekan en fräsch nyinstallation av Windows 7 (eller Windows 8) och du måste sedan också installera alla speciella drivrutiner som följer med på DVD-skiva till moderkortet.

 

Har du idag någon originalskiva av Windows 7 och i såfall, vilken typ av Windows är det samt om det är en fullversion (Retail)?

 

Jag rekommenderar också att inte köpa en för liten SSD, gärna en på 250-256GB där du har operativsystem och huvuddelen av dina program och därtill så kan du ha ytterligare en HDD på säg 1TB där du lagrar bilder, filmer, musik och annat ev. kanske vissa programinstallationer om dessa inte ryms på SSD.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med å tipsar jag om att läsa tråden:Tips - SSD

 

En SSD fungerar ur "programsynpunkt" som en hårddisk, dvs. man installerar operativsystem och program exakt likadant.

Många, om inte dom flesta SSD levereras också med ett kloningsprogram vilket betyder att man klonar den gamla hårddisken till SSD, men då kräver detta att allt man har på hårddisken också ryms på SSD.

 

Men i ditt fall, eftersom du skall byta moderkort etc. så rekommenderar jag utan tvekan en fräsch nyinstallation av Windows 7 (eller Windows 8) och du måste sedan också installera alla speciella drivrutiner som följer med på DVD-skiva till moderkortet.

 

Har du idag någon originalskiva av Windows 7 och isåfall, vilken typ av Windows är det samt om det är en fullversion (Retail)?

 

Jag rekommenderar också att inte köpa en för liten SSD, gärna en på 250-256GB där du har operativsystem och huvuddelen av dina program och därtill så kan du ha ytterligare en HDD på säg 1TB där du lagrar bilder, filmer, musik och annat ev. kanske vissa programinstallationer om dessa inte ryms på SSD.

 

Mvh

Hej!

 

Tack för svaret. Till att börja med så kan jag ju svara på det angående windows 7 kopian. Jag köpte denna dator färdigbyggd med windows 7 på hårddisken, och jag har inte tillgång till någon windows 7 kopia. Jag behöver alltså nog köpa ett nytt windows 7 kanske?

 

Okej, så en SSD på ca 250g kommer vara min C:// hårddisk med windows 7 och allting på? Just nu har jag en C:// Hårddisk Och en Data hårddisk med 500gb på varje. C:// Hårddisken är väl kanske 400g fylld redan så jag vet ej om jag vill kopiera allt över till SSD'n.

 

Vilken fysisk storlek ska SSD'n vara på? Och om jag köper en ny hårddisk också, vilken fysik storlek ska den vara ? 3.5"? Jag har ett stationärt miditower chassi.

 

Tack så mycket!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så kan jag ju svara på det angående windows 7 kopian. Jag köpte denna dator färdigbyggd med windows 7 på hårddisken, och jag har inte tillgång till någon windows 7 kopia. Jag behöver alltså nog köpa ett nytt windows 7 kanske?

 

Fast du borde fått med licensnyckel, kanske sitter den på en klisterlapp på datorn eller separat, men du borde fått med Windows 7?

Fast det kan ju vara att den är förinstallerad med en OEM version, och då blir det bökigare, men kolla om det står något på datorn, baksidan eller i papperna som följde med och särskilt om det står OEM.

 

I annat fall blir du nödgad att köpa en ny Windows utgåva

 

 

Hårddisken är väl kanske 400g fylld redan så jag vet ej om jag vill kopiera allt över till SSD'n.

Det är precis detta som du inte skall göra - som jag skrev ovan, utan nyinstallation eftersom du skall byta moderkort och då måste du installera drivrutinerna till detta på ett fräscht nyinstallerat system.

 

SSD kommer att vara på 2,5" men till vissa följer det med installationsram eller fästvinkel till 3,5" och annars köper du enkelt till en sådan och kostar väl en 40-50:-

Tex.Har du Kjell & Company i närheten där du bor eller annan data affär?

Fästvinkel 3,5" till 2,5" Art nr: 98840 50:-

Eller Komplett OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA 110:-

 

Såvida inte ditt datorchassi redan har en särskild plats för interrn 2,5" SSD montering (vissa har detta).

 

Hårddisken däremot skall vara en 3,5" SATA disk

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du borde fått med licensnyckel, kanske sitter den på en klisterlapp på datorn eller separat, men du borde fått med Windows 7?

Fast det kan ju vara att den är förinstallerad med en OEM version, och då blir det bökigare, men kolla om det står något på datorn, baksidan eller i papperna som följde med och särskilt om det står OEM.

 

I annat fall blir du nödgad att köpa en ny Windows utgåva

 

 

Det är precis detta som du inte skall göra - som jag skrev ovan, utan nyinstallation eftersom du skall byta moderkort och då måste du installera drivrutinerna till detta på ett fräscht nyinstallerat system.

 

SSD kommer att vara på 2,5" men till vissa följer det med installationsram eller fästvinkel till 3,5" och annars köper du enkelt till en sådan och kostar väl en 40-50:-

Tex.Har du Kjell & Company i närheten där du bor eller annan data affär?

Fästvinkel 3,5" till 2,5" Art nr: 98840 50:-

Eller Komplett OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA 110:-

 

Såvida inte ditt datorchassi redan har en särskild plats för interrn 2,5" SSD montering (vissa har detta).

 

Hårddisken däremot skall vara en 3,5" SATA disk

 

Mvh

Okej, jag förstår. Tack för svaret! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du borde fått med licensnyckel, kanske sitter den på en klisterlapp på datorn eller separat, men du borde fått med Windows 7?

Fast det kan ju vara att den är förinstallerad med en OEM version, och då blir det bökigare, men kolla om det står något på datorn, baksidan eller i papperna som följde med och särskilt om det står OEM.

 

I annat fall blir du nödgad att köpa en ny Windows utgåva

 

 

 

Med vänlig hälsning

      Man får fram licensnumret  på Windows 7 åtminstone för  retail men troligen också för OEM med både Speccy och PCWizard .Att skaffa ny licens om man redan har en skall självklart undvikas. 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

      Man får fram licensnumret  på Windows 7 åtminstone för  retail men troligen också för OEM med både Speccy och PCWizard .Att skaffa ny licens om man redan har en skall självklart undvikas. 

 

LARSAS

Hej!

Jag fick min nuvarande dator med windows 7 förinstallerat. Jag har hittat min product key på en klisterlapp på datorn. Kan jag med hjälp av denna produkt key installera windows på min nya dator? Om det går, hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter som att det nog är en OEM-version av Windows 7 du har och den är knuten till det nuvarande moderkortet (som dock får bytas ut mot ett likvärdigt om det går sönder men du köper ju ett helt uppgraderingspaket för att få en bättre dator) och då kommer inte din nuvarande licens att vara giltig med uppgraderingspaketet utan du behöver köpa en ny Windows-licens för att hålla dig till licensvillkoren.

 

Står det OEM någonstans på klisterlappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Ang. min tidigare fråga i tråden inlägg #4
Står det någonstans ordet OEM tex. i början av av klisterlappen ?

Fick du med några licenspapper av Windows eller annat som du har kvar när du köpte datorn?

 

Det skulle underlätta för att ge råd om bästa och billigaste vägen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter som att det nog är en OEM-version av Windows 7 du har och den är knuten till det nuvarande moderkortet (som dock får bytas ut mot ett likvärdigt om det går sönder men du köper ju ett helt uppgraderingspaket för att få en bättre dator) och då kommer inte din nuvarande licens att vara giltig med uppgraderingspaketet utan du behöver köpa en ny Windows-licens för att hålla dig till licensvillkoren.

 

Står det OEM någonstans på klisterlappen?

      I vilket fall blir man tvungen att aktivera via telefon.Det finns exempel på att Microsoft har godtagit större förändring av datorn och ändå godtagit den ursprungliga OEM licensen.

 

Det är naturligtvis inte olagligt att försöka! 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag fick min nuvarande dator med windows 7 förinstallerat. Jag har hittat min product key på en klisterlapp på datorn. Kan jag med hjälp av denna produkt key installera windows på min nya dator? Om det går, hur gör jag?

 

Det går. Du kan hämta Windows 7 iso filer på Digital river's hemsida. http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

Ladda sedan ner Windows 7 usb/dvd download tool. http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000-18513_4-10972600.html

Med det kan du skapa en startbar usb eller dvd och installera Windows. Det enda problemet är att det är stört omöjligt att hitta en svensk version av Windows 7 Home edition, vilket jag gissar att du har. Det går i.o.f.s. att fixa. Har du professional finns den på svenska.

 

Här är en guide du kan följa. http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

 

Skulle du få problem med aktivering så ring Microsoft som Larsas har nämnt. Jag har själv gjort så en gång när moderkortet gick sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall blir man tvungen att aktivera via telefon.Det finns exempel på att Microsoft har godtagit större förändring av datorn och ändå godtagit den ursprungliga OEM licensen.

 

Det är naturligtvis inte olagligt att försöka! 

 

LARSAS

Visst händer det att man får igenom aktiveringen fast det är fel att göra det enligt licensvillkoren. Att man får igenom aktiveringen är inte samma sak som att licensen fortfarande gäller eftersom Microsoft inte har full koll. Det handlar om hur rymligt samvete man har.

 

 

Det går. Du kan hämta Windows 7 iso filer på Digital river's hemsida. http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

Ladda sedan ner Windows 7 usb/dvd download tool. http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000-18513_4-10972600.html

Med det kan du skapa en startbar usb eller dvd och installera Windows. Det enda problemet är att det är stört omöjligt att hitta en svensk version av Windows 7 Home edition, vilket jag gissar att du har. Det går i.o.f.s. att fixa. Har du professional finns den på svenska.

 

Här är en guide du kan följa. http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

 

Skulle du få problem med aktivering så ring Microsoft som Larsas har nämnt. Jag har själv gjort så en gång när moderkortet gick sönder.

När moderkortet går sönder har man rätt att byta ut det mot ett likvärdigt utan att OEM-licensen upphör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...