Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösning trasigt minneskort Samsung Galaxy S3


Ove Söderlund

Rekommendera Poster

Ove Söderlund

Jag tänkte bara delge följande lösning eftersom jag nu har stött på samma problem två gånger.

 

Problembeskrivning:

I vissa fall rapporterar Samsung Galaxy S3 att det externa minneskortet (mircoSD) är trasigt. Sparade filer såsom bilder, musik m.m. går ej att få tag på. Det visas ett felmeddelande i notis-fältet. Felet beskrivs mer närmare i denna artikel på c|net UK.

 

Jag stötte på detta fel redan i våras på en medarbetares Samsung Galaxy S3 och genom lite Google-Fu fick jag information om denna sida. I kommentarerna finns lösningen i inlägg daterat 25 April, 2013 21:32. Idag uppstod samma fel på min egen Samsung Galaxy S3 och jag avhjälpte problemet på samma sätt.

 

Lösning:

Ta ur microSD-kortet från mobilen

Anslut en minneskortläsare till en dator.

Jag själv använde Kingston MobileLite G2 (har efterföljts av G3 numera). Fördelen med denna läsare är att den tar microSD direkt, du behöver ingen microSD till SD-adapter.

Anslut microSD-kortet till läsaren

Starta en kommandoprompt

I vissa lägen kanske du måste välja att köra som administratör.

Kör kommandot: CHKDSK [kortets enhetsbokstav]: /R

/R = Letar rätt på skadade sektorer och återställer läsbar information samt utför övrigt felkorrigering av filsystemet.

Det kan ta en stund att slutföra kommandot, i mitt fall tog det ca 20 minuter på ett 16GB-kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...