Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Captcha, när ska vi bli av med eländet.


m3johan

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som retar sig på dessa dryga bilder med förvrängda ord som aldrig syns? På telefonen fungerar de aldrig och på datorn får man ladda nya bilder x antal gånger för att ha en chans att se vad som står.

När tänker websidessnickrarna inse detta och börja med nåt som inte gör en flintskallig?

 

captcha.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tittar på alternativ. Det finns flera lösningar, men ingenting har varit så bra på att irritera besökarna så captcha kommer nog stanna ett tag till :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är dessa skannade ordbilder ibland omöjliga att tyda. Captcha är till för att 1. förhindra spamrobotar från att skriva in sig på forum och andra sajter 2. få den som vill skriva in sig att hjälpa till med att visa hur väl skannad text syns. Ibland får man ladda nya bilder ända tills man får upp skannade siffror eftersom de brukar vara lättlästa. I början när jag stötte på captcha trodde jag att det gällde att hitta riktiga ord så utifrån mina språkkunskaper funderade jag över vilket ord på vilket språk det oläsliga kunde vara men sen insåg jag att om man skrev det man såg, fast det inte var ett existerande ord, så godkändes det. Dessutom verkade det bara handla om engelska ord, precis som dina bilder visar.

Det finns andra metoder ja. Ett ryskt forum har t ex en gåta (på ryska förstås) som måste lösas (på ryska) för att man ska kunna skriva in sig på det forumet. Här är en sådan gåta i svensk översättning: Det sitter en gammal man iklädd hundra pälsar. Den som klär av honom fäller tårar. Svara med första bokstaven som versal!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...