Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup på nätet


ritchie

Rekommendera Poster

Hej,
jag har sedan flera år tillbaka haft min backup av filer på nätet på Diino. Detta var en backup-sajt
som PCFörAlla hade avtal med och som man bjöd sin helårsabonnenter på gratis.

 

Nu har det avtalet gått ut och skall man fortsätta ha Diino som backup-tjänst vill nu Diino ha 490 kr
om året.

 

Är kostnaden rimlig? Eller finns det andra bra alternativ? Jag har behov av obegränsat utrymme,
som Diino har, eftersom jag har ganska mycket filmfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Någon webbplats som erbjuder obegränsat med utrymme gratis finns inte, för det kostar alldeles för mycket. Vanliga webbplatser för backup/sync är Dropbox.com, Drive.google.com, Skydrive.com, Sugarsync.com, One.ubuntu.com med fler, se https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_hosting_services och det är nog bäst att du kollar upp priset på dem själv så att det blir ett avtal som passar dig för det gäller inte bara utrymme utan även om där finns t ex trafikbegränsningar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Wikipedia-sidan var bra. Med trafikbegränsningar menar du då t ex max GB per månad eller dag? Jag kanske också skall fundera på hur mycket jag VERKLIGEN behöver i utrymme. Man kan ju också fördela filerna på flera gratis-webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Inget obegränsat utrymme men väl en backupsajt eller "molntjänst" som det kallas för idag.

 

http://www.storegate.com/

 

Kostnad 142 kr / kvartal  för 5 GB (Passar för mina behov. Lagrar inga filmfiler)

 

Utrymmet kan utökas efter behov. Minns inte hur stort max var.

 

Det går alltid att kolla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om Storgate! Jag kollade upp hur mycket jag använder på Diino och jag var över 100 GB. Jag kollade på Diino om vad som gäller,
Jag har tydligen obegränsad backup, men vad menas med kvot och SSL. >>>> Jag misslyckades med att klistra in bild här.
Men enligt Diino har jag obegränsad backup, Kvot=100 GB och SSL=Ja. Vad menas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Bara en fundering... istället för att lägga filmfilerna på nätet där vad som helst kan hända... konkurs, uppköp osv. Är det inte bättre att du själv köper ett gäng hårddiskar? Både vanliga o SSD diskar o förvarar dom i ex bankfack? Blir säkert i längden både säkrare o billigare. Åtminstone är det vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tips om Storgate! Jag kollade upp hur mycket jag använder på Diino och jag var över 100 GB. Jag kollade på Diino om vad som gäller,

Jag har tydligen obegränsad backup, men vad menas med kvot och SSL. >>>> Jag misslyckades med att klistra in bild här.

Men enligt Diino har jag obegränsad backup, Kvot=100 GB och SSL=Ja. Vad menas?

 

SSL betyder att din datatrafik är krypterad mellan dator och lagringstjänst

 

Kvot hittade jag svar här:

 

“Lagringskvoten” är ett begrepp som dyker upp när jag tänker på detta. Vet inte om det redan finns. Det skulle stå för ett numeriskt förhållande mellan lagringskapacitet och bandbredd."

 

Källa:

http://copyriot.se/2012/12/19/lagringskvoten-att-dividera-gigabyte-med-gigabyte/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSL betyder att din datatrafik är krypterad mellan dator och lagringstjänst

 

Kvot hittade jag svar här:

 

“Lagringskvoten” är ett begrepp som dyker upp när jag tänker på detta. Vet inte om det redan finns. Det skulle stå för ett numeriskt förhållande mellan lagringskapacitet och bandbredd."

 

Källa:

http://copyriot.se/2012/12/19/lagringskvoten-att-dividera-gigabyte-med-gigabyte/

 

Det kan ju vara bra med SSL i dessa dagar då NSA har koll på det mesta :) . Lagringskvoten förstår jag inte, men det verkar inte så viktigt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering... istället för att lägga filmfilerna på nätet där vad som helst kan hända... konkurs, uppköp osv. Är det inte bättre att du själv köper ett gäng hårddiskar? Både vanliga o SSD diskar o förvarar dom i ex bankfack? Blir säkert i längden både säkrare o billigare. Åtminstone är det vad jag gör.

Jo, jag tänkt precis detsamma! Just Diino var i konkursläge för något år sedan. Men man räddades av att de blev uppköpta och avtalet med PC för alla kunde fortsätta. Tills nu. Vad är det för skillnad på vanliga och SSD-diskar? Det finns USB-minnen på 64 GB som man kan köpa ute på nätet för 15-20 dollar. Är det ett alternativ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det kan ju vara bra med SSL i dessa dagar då NSA har koll på det mesta :) . Lagringskvoten förstår jag inte, men det verkar inte så viktigt, eller?

 

Nä, jag brukar sällan grotta ned mig i sådant. Om det inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Wikipedia-sidan var bra. Med trafikbegränsningar menar du då t ex max GB per månad eller dag? Jag kanske också skall fundera på hur mycket jag VERKLIGEN behöver i utrymme. Man kan ju också fördela filerna på flera gratis-webbplatser.

Ja, hos Dino får du max överföra 25 GB/dag, dvs det skulle ta 5 dagar för dig att ladda hem de filer du har hos dem.

 

Inget obegränsat utrymme men väl en backupsajt eller "molntjänst" som det kallas för idag.

 

http://www.storegate.com/

 

Kostnad 142 kr / kvartal  för 5 GB (Passar för mina behov. Lagrar inga filmfiler)

 

Utrymmet kan utökas efter behov. Minns inte hur stort max var.

 

Det går alltid att kolla upp.

5GB kan du få gratis på andra ställen, t ex SkyDrive har 7 GB gratis.

 

Tack för tips om Storgate! Jag kollade upp hur mycket jag använder på Diino och jag var över 100 GB. Jag kollade på Diino om vad som gäller,

Jag har tydligen obegränsad backup, men vad menas med kvot och SSL. >>>> Jag misslyckades med att klistra in bild här.

Men enligt Diino har jag obegränsad backup, Kvot=100 GB och SSL=Ja. Vad menas?

Kvot: Lär väl vara annan fillagring än den som du använder backup-funktionen för, t ex bilder som du laddar upp för att dela med andra: https://www.diino.com/c/default-sv/file-storage

 

Bara en fundering... istället för att lägga filmfilerna på nätet där vad som helst kan hända... konkurs, uppköp osv. Är det inte bättre att du själv köper ett gäng hårddiskar? Både vanliga o SSD diskar o förvarar dom i ex bankfack? Blir säkert i längden både säkrare o billigare. Åtminstone är det vad jag gör.

Hårddiskar och SSD går ju också sönder och i dagsläget är det väl svårt att veta vilket som är vanligast, en konkurs eller en hårddiskkrasch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nas med plats för 2 diskar är bäst. Lite dyrt men det är värt. Jag har haft min qnap i snart 2 år stående i ett hörn i vardagsrummet. Den har aldrig klagat trots trots att den har misshandlats av ungarna massor med gånger.

 

Förutom backup, så har jag massor med annan serverprogramvara på den

Om det brinner eller någon bryter sig in för att stjäla är dina filer inte säkra i en NAS som står hemma hos dig. Att ha en online-backup är ett sätt att skydda sig mot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jo, jag tänkt precis detsamma! Just Diino var i konkursläge för något år sedan. Men man räddades av att de blev uppköpta och avtalet med PC för alla kunde fortsätta. Tills nu. Vad är det för skillnad på vanliga och SSD-diskar? Det finns USB-minnen på 64 GB som man kan köpa ute på nätet för 15-20 dollar. Är det ett alternativ? 

Det beror väl lite på vilka företag som erbjuder "hårddisk online" o naturligtvis är det mindre risk att ex Microsoft, Google eller Apple går i konkurs än om de företag som idag erbjuder dessa tjänster gör det. Uppköp är ju som sagt ett annat problem o risk.

 

Skillnaden mellan en vanlig hårddisk o en SSD? Det är bättre att jag skickar upp några länkar så får du läsa själv. :)

 

Solid-state drive

 

SSD-minne

 

Nu vet jag inte hur mycket du videofilmar men jag fotar o filmar själv en del. Men jag sparar alla minnen dvs jag raderar dom aldrig utan jag köper hela tiden nya. På det sättet har jag dessutom "originafilmerna" resp "originalfotona" säkrade om mina hårddiskar skulle krascha. Minnen till kameror är ju idag väldigt billiga åtminstone om man köper dom i bulk direkt från HongKong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Hårddiskar och SSD går ju också sönder och i dagsläget är det väl svårt att veta vilket som är vanligast, en konkurs eller en hårddiskkrasch.

Även om jag själv har varit lyckligt lottad o aldrig varit med om en hdd-krasch trots att jag har hållit på med datorer dagligen sedan 1995 så ifrågasätter jag inte på något sätt att detta förr eller senare kommer att hända.

Då har snarare problemet uppstått när jag sparat bilder under 1990-talet med hjälp av MS Win 95 o MS Win 98 o använt FAT32 (alt FAT16) att dagens datorer med NTFS inte kan läsa dessa gamla diskar. Men jag jobbar på problemet.

 

Med tanke på att man kan köpa externa 2TB diskar för under 800 kronor idag så skulle jag nog personligen hellre köpa fem diskar o kopiera över filmerna på dom o låsa in dom i bankfack. Sannolikheten att fem olika hdd skulle krascha eller bli fel på är ju mikroskopisk.

Skulle dock kolla av dom o läsa dom i olika (virusfria) datorer innan jag lade dom i bankfack. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hos Dino får du max överföra 25 GB/dag, dvs det skulle ta 5 dagar för dig att ladda hem de filer du har hos dem.

 

5GB kan du få gratis på andra ställen, t ex SkyDrive har 7 GB gratis.

 

Kvot: Lär väl vara annan fillagring än den som du använder backup-funktionen för, t ex bilder som du laddar upp för att dela med andra: https://www.diino.com/c/default-sv/file-storage

 

Hårddiskar och SSD går ju också sönder och i dagsläget är det väl svårt att veta vilket som är vanligast, en konkurs eller en hårddiskkrasch.

 

Men att överföra 25 GB7dag bör väl innebära Nya/Förändrade filer? Diino läser visserligen igenom alla filerna för att kontrollera vilka som har ändras, men sedan laddar den bara upp de nya och förändrade. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl lite på vilka företag som erbjuder "hårddisk online" o naturligtvis är det mindre risk att ex Microsoft, Google eller Apple går i konkurs än om de företag som idag erbjuder dessa tjänster gör det. Uppköp är ju som sagt ett annat problem o risk.

 

Skillnaden mellan en vanlig hårddisk o en SSD? Det är bättre att jag skickar upp några länkar så får du läsa själv. :)

 

Solid-state drive

 

SSD-minne

 

Nu vet jag inte hur mycket du videofilmar men jag fotar o filmar själv en del. Men jag sparar alla minnen dvs jag raderar dom aldrig utan jag köper hela tiden nya. På det sättet har jag dessutom "originafilmerna" resp "originalfotona" säkrade om mina hårddiskar skulle krascha. Minnen till kameror är ju idag väldigt billiga åtminstone om man köper dom i bulk direkt från HongKong.

 

Är det då t ex San disk-minnen du menar? Jag har alltid fört över filmerna direkt till datorn men detta är ju naturligtvis ett bra alternativ. Jag filmar i full HD och gör sedan redigeringar så det blir snabbt många GB. På Ali Express såg jag ett San disk på 128 GB för 179 $. Det finns kanske billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Är det då t ex San disk-minnen du menar? Jag har alltid fört över filmerna direkt till datorn men detta är ju naturligtvis ett bra alternativ. Jag filmar i full HD och gör sedan redigeringar så det blir snabbt många GB. På Ali Express såg jag ett San disk på 128 GB för 179 $. Det finns kanske billigare?

En "gammal" hd består ju av rörliga delar dvs det är en eller flera diskar som snurrar med 5.400, 7.200 varv per minut eller ännu högre hastighet på vissa diskar vilket både avger ljud o värme.

De "nya" hd av SSD typ är ju en typ av flashminne som USB-minne, kameraminne eller liknande. Dvs det finns inga rörliga delar utan är istället uppbyggt på halvledarteknik.

 

SSD diskar finns både som interna diskar som man kan använda som både C-disk o köra operativsystemet på (vilket många avråder ifrån) eller som D-disk o bara lagra filer på (vilket många rekomenderar) samt som externa diskar som vilken vanlig gammal extern hd som helst.

 

MEN - det är en STOR skillnad mellan de gamla interna o externa mekaniska hårddiskarna o de nya SSD-diskarna o det är som allt annat som är nytt - DE ÄR DYRARE! MYCKET DYRARE!!! Dvs om man räknar på priset per 100GB eller per TB.  :(

 

SSD-diskar på Prisjakt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...