Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator i Mexico


DataBygge

Rekommendera Poster

Kära E-forum, jag befinner mig för tillfället i Mexico på langtidssemester. Lyckades crasha skarmen pa den laptop jag tog med mig fran Sverige, sa kommer nu att behova kopa en ny. Har inte kopt en ny laptop pa mer an 3 ar, sa ar helt utanfor marknaden. Vad ar det som galler nufortiden?

 

Det star mellan att antingen bestalla en dator fran en mexikansk webshop eller kopa en fran nagan fysisk butik i turiststaderna Cancun/ Playa del Carmen. 

 

Kommer framst anvanda datorn for hemside skapning (WordPress), bilder (Photoshop) samt surfande. Operativsystem ska vara Windows, har inte ork eller tid att lara mig annat operativsystem. 

 

Verkar vara nastintill omojligt att hitta en webbshop som inte ar alltfor skum har borta, sa det lutar mot att ga till en fysisk butik, dar det kan vara latt att bli lurad, speciellt som en dum turist som talar ringroslig spanska. Vad ska jag kolla efter for eventuella fel? Hur provar jag att datorn inte ar heldalig? Vad mer ska jag tanka pa?

 

Skrivet fran spanskt tangentbord, utan tillgang till åäö

 

Tacksam för svar!

DataBygge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att bli lurad så gäller det väl att köpa en märkesdator där märket är något du är bekant med. Datortillverkare brukar vara snåla, så dom tillverkar samma dator och säljer över hela världen. Skillnaden är att du kommer få ett mexikanskt tangentbord och en spansk Windows. Men annars är datorn precis som den du skulle köpt i Sverige.

 

Språket i Windows kan du enkelt ändra på med ett language pack. Tangentbordet är kanske lite knepigare, men att köpa ett extern tangentbord när du kommer hem borde lösa det.

 

Sen tror jag inte att alla mexikaner är ute att lura dig, om du sneglar dig om på nätet så kanske du kan hitta en pålitlig butikskedja som vill sälja dig en dator utan att lura dig. Annars så visade det sig efter en snabb bing att Amazon verkar leverera till Mexiko, så du skulle eventuellt kunna köpa en dator därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätadapter? Kontrollera att denna är för 50-60Hz samt 110-230VAC, åtminstone i Sverige skall det vara 50Hz och 230VAC

 

Windows språket? Går detta att byta på tex. Home Premium?

Kanske annat för Windows 8 som en ny dator alldeles säkert levereras med och är det förinstallerat Windows 7 så kan detta tyda på att datormodellen inte är av senaste modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...