Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendation på multifunktionsskrivare/scanner!?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Min största funktion/behov som jag verkligen behöver, är att kunna scanna bilder (behöver kunna göra det på upp till 600DPI och få toppkvalitet) - samt att kunna scanna in dokument (mindre viktigt).

 

Jag behöver inte kunna printa ut foton och jag behöver inte kunna scanna dia eller negativ.

 

Finns det någon ”billig” multimaskin (med "tung" scanningsfuktion) - som är att rekommendera och naturligtvis där inte bläcket snabbt tar slut?

 

Vad är bäst bläckstråle eller patroner (ekonomiskt).

 

Så vad rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag rekommendera Epson, t.ex. denna

http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/12446

Detta gör jag främst beroende på att jag själv har en multiskrivare från Epson:

En några år gammal DX8400 som är kanon för utskrift o scanning.

Du skriver inget om vad den får kosta. Man har ju alltid ett tänkt maxpris.

Till Epson http://www.epson.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Då skulle jag rekommendera Epson, t.ex. denna

http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/12446

Detta gör jag främst beroende på att jag själv har en multiskrivare från Epson:

En några år gammal DX8400 som är kanon för utskrift o scanning.

Du skriver inget om vad den får kosta. Man har ju alltid ett tänkt maxpris.

Till Epson http://www.epson.se/

Behöver inte skriva ut foton - Men skanningen måste vara toppklass på fotografier däremot. Hade tänkt mig kanske mellan 800 - 1800:- ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Om jag bara skulle gå på "märke" skulle jag satsa på HP eller Canon. Har själv en Canon laserskrivare. Fördelen med laser är att tonerkassetten räcker till tusentals utskrifter samt att man aldrig behöver vara rädd för att kassetten "torkar". Utskriftspriset per kopia är dessutom bara några ören.

 

Nackdelen med bläckstråle är att bläckpatronerna ofta kostar lika mycket som en ny skrivare samt att dom har en tendens att torka o blir oanvändbara. Så mitt tips blir - LASER!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

 

Finns en hel del testsidor om detta 

 

Nu har jag tittat - men som den amatör jag ändå är så förstår jag ändå inte... Men i.o.m. att "videofotografen" menar att jag bör ha Laser så "bestämmer vi så" . Men då när man vet "det" så återstår då frågan vad är den bästa "skannern" för en sådan. Mestadels handlar det om att kunna skanna "gamla" bilder så bra som det bara går, för att sedan kunna förstora och retuschera förslagsvis hos någon kunnig. men alla dessa "kunniga" menar att A&O är att scanna bilden i så hög upplösning som möjligt. Antar då att denna "multiskrivare" bör ha en bra skanner? Så kan jag få hjälp med att välja? Som sagt, jag behöver inte skriva ut foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Sökte på Prisjakt, med filter;

Multifunktionsskrivare

Laser

Skanner

Upplösning skanner 4800x4800

 

Billigaste blev då en Samsung

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1283813

Toppen!

Men... finns det inte en mindre variant? Men om detta är alternativet - kommer jag alltid att hitta laser patron. Är Samsung "stora" på området? Men som sagt, den ser "gedigen" ut - men lite stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken från Prisjakt markerar man fliken butiker där finns länk till de flesta ställena till höger "Till butiken"

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den optiska upplösningen är 600 x 600dpi i alla fall enligt specen hos Misco.

 

LARSAS

Ja, helt klart felaktig uppgift hos Prisjakt.

 

Samsung anger själv:

 

Upplösning (optisk) Upp till 600 x 600 dpi

Upplösning Upp till 4800 x 4800 dpi

 

Nu skulle ju visserligen600 dpi duga åt Ts men man bör kanske kolla upp några med ex. 1200 x 1200 dpi för att jämföra med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag begränsat priset till 2000kr och lagt till visning av vissa kolumner .TS kan ju gå vidare med andra förutsättninga-.EX bläckstråle för att bedömma om merkostnaden för Laser är rimlig .En sats originalkasetter till den översta HPn kostar hos Nordic ink nästan 2000kr kompatibla knappt 1300 kr.,hur snabbt det nu blir aktuellt.Vet inte om man labbar med mindre startkasetter

 

HPn och den från Epson med 1200 x 1200 i upplösning  verkar kanske intressanta att studera vidare.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s146767265

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska skriva ut, kan jag inte se någon anledning till att investera i en laserskrivare. Det måste ju vara bättre att skaffa en smidig scanner, som ger bättre bilder. Ska du få lika bra kvalitet med en laserskrivare, kommer den att kosta skjortan.

 

Din skrivare fungerar, vad jag förstår, om du vill skriva ut. Här är några scanners med hög upplösning.

 

http://www.inet.se/kategori/654/flatbaddscanner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ja, helt klart felaktig uppgift hos Prisjakt.

 

Samsung anger själv:

 

 

Nu skulle ju visserligen600 dpi duga åt Ts men man bör kanske kolla upp några med ex. 1200 x 1200 dpi för att jämföra med...

Stämmer att jag inte behöver skriva ut foton – dock papper – men inga mängder per år.

Denna skrivare som jag idag har vill jag KASTA.

 

Bara en massa problem. Så nu ska det bli nytt! Men som sagt just i ”kommande” är vad som gäller. Men jag behöver ändå skrivare därav så måste det bli en ny multifunktionsskrivare. MEN jag tycker att dom föreslagna är så ”stora”. Finns det ingen ”kompaktare” - med en ”fantastisk” skanner inbyggd? Ursäkta att jag är så ”knepig” men det ultimata vore att ”ni” sa ”den här” ska du köpa :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Mina inköps-tankegångar:

 

Kompakt formfaktor:

Här är väl så att bläckstråle-maskiner i regel är mer kompakt i storlek eftersom bläckstrålekassetterna är mindre. Färglaser använder 4 tonerkassetter (svart, cyan, magenta och gul (yellow). Dessa tonerkassetter måste få plats någonstans i maskinen varför en laserskrivare blir valigtvis större och tyngre.

 

Antal utskrifter per "omgång toner/bläckkassetter":

En tumregel är att bläckkassetter räcker till ca 200-500 utskrifter vid 5-10% täckning på pappret. Antalet varierar så klart mellan fabrikat och storlek på kassetter. Kostnad för bläckkassetter ligger kring 100-400 kr/st. Vissa fabrikat (t.ex. Canon) har maskiner med 7 st. olika bläckkassetter, varför det lätt blir en ganska dyr historia att byta en omgång kassetter.

Lasertoner räcker till 2000-10000 utskrifter vid samma täckning och även här varierar det mellan fabrikat och storlek på tonerkassetterna. Kostnad för att byta en kassett varierar mellan 500-1500 kr.

Här får en köpare kolla upp vad resp. maskin har för kassetter och vad tillverkaren anger antal utskrifter och pris för nya kassetter och jämföra.

Som tidigare postare i tråden har anget, så finns det en reell risk att bläckkassetter trorkar om dessa inte används regelbundet, även om skrivar-tillverkarna idag har bättre teknik och metoder att undvika uttorkade kassetter. Med uttorkade kassetter menas oftast att bläck torkar och täpper igen munstyckena.

 

Färg versus Svart-vitt (även kallad monokrom skrivare):

Är det inte viktigt med färgutskrifter så räcker det gott att ha en svart-vit skrivare. Jag tror att det finns multifunktionslaser med enbart svart toner, men dessa är knappast vanliga. Det gäller även varianter med bläckstråleteknik. Om detta är en faktor att ta med i beräkningen så får jag rekommendera att titta på en två-delad lösning, en monokrom laser och en bra separat skanner, kanske den jag rekommenderade i den andra tråden (HP Scanjet G3110).

 

Pris:

Det är inte ovanligt att hitta multifunktionsskrivare som kostar under tusenlappen, men som vanligt i datorsammanhang, du får vad du betalar för (oftast ;-). Det som också tål att tänka på är att majoriteten av maskinerna, såväl bläck som laser, är att dessa endast har en "start-omgång" kassetter som räcker till kanske hälften av antal utskrifter från nyinköpt omgång kassetter. Laser-multifunktionsmaskiner är i regel dyrare ärn bläck-dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannergenskaperna på multifunktionskrivare är väl inte något som testas direkt i tester?

 

Att skanna papper är iof inte en speciellt svår teknik men givetvis finns det skillnader i detaljer och färgåtergivning hos olika skanners.Vill du även ha stöd för dia och film?

 

Vad jag vill säga, tror du får en hygglig till bra scanner på de flesta skrivarna men vette tusan om man kan gå i god för att den är riktigt bra på någon.

 

Bra skriver Ove Söderlund.

Man ska vara observant på vad patroner/toners kostar. Har en känsla av att billig skrivare -> dyra patroner/kassetter, riktigt dyr skrivare -> billiga kassetter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mina inköps-tankegångar:

 

Kompakt formfaktor:

Här är väl så att bläckstråle-maskiner i regel är mer kompakt i storlek eftersom bläckstrålekassetterna är mindre. Färglaser använder 4 tonerkassetter (svart, cyan, magenta och gul (yellow). Dessa tonerkassetter måste få plats någonstans i maskinen varför en laserskrivare blir valigtvis större och tyngre.

 

Antal utskrifter per "omgång toner/bläckkassetter":

En tumregel är att bläckkassetter räcker till ca 200-500 utskrifter vid 5-10% täckning på pappret. Antalet varierar så klart mellan fabrikat och storlek på kassetter. Kostnad för bläckkassetter ligger kring 100-400 kr/st. Vissa fabrikat (t.ex. Canon) har maskiner med 7 st. olika bläckkassetter, varför det lätt blir en ganska dyr historia att byta en omgång kassetter.

Lasertoner räcker till 2000-10000 utskrifter vid samma täckning och även här varierar det mellan fabrikat och storlek på tonerkassetterna. Kostnad för att byta en kassett varierar mellan 500-1500 kr.

Här får en köpare kolla upp vad resp. maskin har för kassetter och vad tillverkaren anger antal utskrifter och pris för nya kassetter och jämföra.

Som tidigare postare i tråden har anget, så finns det en reell risk att bläckkassetter trorkar om dessa inte används regelbundet, även om skrivar-tillverkarna idag har bättre teknik och metoder att undvika uttorkade kassetter. Med uttorkade kassetter menas oftast att bläck torkar och täpper igen munstyckena.

 

Färg versus Svart-vitt (även kallad monokrom skrivare):

Är det inte viktigt med färgutskrifter så räcker det gott att ha en svart-vit skrivare. Jag tror att det finns multifunktionslaser med enbart svart toner, men dessa är knappast vanliga. Det gäller även varianter med bläckstråleteknik. Om detta är en faktor att ta med i beräkningen så får jag rekommendera att titta på en två-delad lösning, en monokrom laser och en bra separat skanner, kanske den jag rekommenderade i den andra tråden (HP Scanjet G3110).

 

Pris:

Det är inte ovanligt att hitta multifunktionsskrivare som kostar under tusenlappen, men som vanligt i datorsammanhang, du får vad du betalar för (oftast ;-). Det som också tål att tänka på är att majoriteten av maskinerna, såväl bläck som laser, är att dessa endast har en "start-omgång" kassetter som räcker till kanske hälften av antal utskrifter från nyinköpt omgång kassetter. Laser-multifunktionsmaskiner är i regel dyrare ärn bläck-dito.

Det var en fantastisk lärorik läsning, Tack! Som det är nu med min  "gamla" multifunktionsskrivare så är det bläckpatroner 6 St jag haft. Idén om laser fick jag ju rekommenderat här. Då jag i princip bara skriver ut för "husbehov" så blir egentligen det då en väldigt dyr historia om man skall ut med 100 - 400 Kr per kassett. Men & andra sidan så ligger väl dom patroner jag har i min gamla (6 St) också i den prisklassen typ 200 - 300:- /St. Jag vill inte ha 2 maskiner, dvs. en skanner och en skrivare, utan vill ha en multimaskin. Det "svartvita" alternativet gör att man blir för begränsad. Antar då att jag för kompaktfaktorn bör satsa på bläckstråle-maskiner. Men om vi då bestämmer "så" - rörande scanningen hur viktigt är det egentligen att en äldre bilds upplösning i skannern blir bra och hur bra för att kunna retuscheras och därefter framkallas och hängas upp i säg 20x30 / Har M.a.o. . inte negativen kvar. Vad bör jag ha för maskin utifrån dom önskemålen? Kanske är jag på jakt efter något som egentligen inte behövs? Men som sagt, nu bestämmer jag mig för bläckstråle-maskin. Vilken är då "bäst" till ett överkomligt pris (ska vara reor i helgen) - där framtida "patroner" också har rimliga priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här, nästan. Min heter HP Deskjet 3050a, men den verkar inte finnas i Sverige. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311275. Jag skaffade min i somras efter att min Canon inte ville vara med längre. Installationen var smärtfri och utan problem. Trådlösa anslutningen fungerar riktigt bra. På min kan jag välja upp till 2400 dpi.

 

Vad du anser vara toppkvalitet är ju omöjligt att veta. Här är en gammal bild, tagen med en budget kamera, som jag har scannat på min maskin 600 dpi.

 

post-36233-0-98893000-1382718317_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag har en sådan här, nästan. Min heter HP Deskjet 3050a, men den verkar inte finnas i Sverige. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311275. Jag skaffade min i somras efter att min Canon inte ville vara med längre. Installationen var smärtfri och utan problem. Trådlösa anslutningen fungerar riktigt bra. På min kan jag välja upp till 2400 dpi.

 

Vad du anser vara toppkvalitet är ju omöjligt att veta. Här är en gammal bild, tagen med en budget kamera, som jag har scannat på min maskin 600 dpi.

Vilken fin skrivare till ett fantastiskt pris! Men jämförelsevis med nuv. C5180 är den lika bra? Dom problem jag i nuläget har med min HP och dess drivrutiner tror du inte kan bli en repris på i denna dator? Men trots den "allergi" jag fått av nuv. HP så kanske jag bör ta den då? Den jag idag har/har 4800x1200 dpi - din har 1200x2400 dpi - Innebär det då att en fotobyrå som ska retuschera gamla bilder, kommer att mena att det är bättre med 4800x1200? Ber om ursäkt för alla "dumma frågor" men jag är så "dum" när det gäller sånt här.... Här var ju en annan prisvärd: http://www.inet.se/produkt/3901243/canon-pixma-mg5350?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att din tveksamhet till att skaffa en HP igen. Jag är inte tillräckligt insatt, för att svara på dina frågor. Det enda jag kan säga är att för mig var installationen utan problem.

 

Den du har länkat till har jag också tittat på och den verkar bra. Canon har en annan som finns på Netonnet. Den kostar lite mer, men har fått väldigt goda omdömen. Bäst i test hos PCFÖRALLA. Den har 4800x4800 i max scanner upplösning.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/blackstrale/multifunktion/canon-pixmamg6250/163078.6384/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om ingen annan har nått att tillägga så tar jag och köper den då - även om jag aldrig kommer att printa ut foton - men antar att 4800 x 4800 är "så bra det kan bli" och då får man väl nöjda sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att skanna bilder. Enda effekten av att skanna ett vanligt foto med hög upplösning är att man får en gigantisk fil. Visst, med högre upplösning/fler bildpunkter kan du blåsa upp bilden och skriva ut den i större format men för normal datorbearbetning fyller alla bildpunkter inte så stor vikt, de tillför ingen användbar information.

 

En vinst med hög upplösning är att man kan få bra resultat av skanning av små objekt, som dia eller negativ.

Är man ute efter det undrar jag om det inte är bättre att satsa på en skanner dedikerad för detta, mindre fippel helt enkelt.

 

4800 x4800 dpi.

Punkter per tum ger alltså cirka 12 000 x 12 000 per kvadratcentimeter.

Ett foto kan vara 10x13 cm. Om jag inte kollrat bort mig helt blir det 150 558 Mpixel, en ganska duglig kamera.

Dvs stirra dig inte blind på antalet punkter per tum en skanner klarar, det är inte den viktigaste egenskapen om du inte ska skanna små små små objekt.

 

 

man kan även beskriva 4800 dpi som att det innebär att minsta detaljerna är 5,3 µm, 0,000 005 3 m.

I praktiken, bara brus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det där med att skanna bilder. Enda effekten av att skanna ett vanligt foto med hög upplösning är att man får en gigantisk fil. Visst, med högre upplösning/fler bildpunkter kan du blåsa upp bilden och skriva ut den i större format men för normal datorbearbetning fyller alla bildpunkter inte så stor vikt, de tillför ingen användbar information.

 

En vinst med hög upplösning är att man kan få bra resultat av skanning av små objekt, som dia eller negativ.

Är man ute efter det undrar jag om det inte är bättre att satsa på en skanner dedikerad för detta, mindre fippel helt enkelt.

 

4800 x4800 dpi.

Punkter per tum ger alltså cirka 12 000 x 12 000 per kvadratcentimeter.

Ett foto kan vara 10x13 cm. Om jag inte kollrat bort mig helt blir det 150 558 Mpixel, en ganska duglig kamera.

Dvs stirra dig inte blind på antalet punkter per tum en skanner klarar, det är inte den viktigaste egenskapen om du inte ska skanna små små små objekt.

 

 

man kan även beskriva 4800 dpi som att det innebär att minsta detaljerna är 5,3 µm, 0,000 005 3 m.

I praktiken, bara brus.

Okey, men om jag har bilder som är säg 10x13 (old-timers) och faktiskt vill retuschera dom och "blåsa upp" dom till säg 20x30 då är denna okey dvs. 4800x4800? Men samtidigt kan jag i.o.f. lämna in just den typen av mindre bilder och skanna i en fotoaffär? Men då återstår "vanliga" bilder och då menar du att jag egentligen kan ha en mer "vanlig" maskin? Jag inbillade mig nämligen att om man hade hög upplösning i scannern, så skulle det på det viset vara lättare att exempelvis retuschera ett foto i ett bra retuscheringsprogram? Men som sagt, om jag då skall ha en "vanlig" maskin kan du välja en åt mig då som täcker just dessa behov? Dessutom är det REA i helgen - så det vore så bra att få veta "vilken" jag ska ta. Ni får bestämma åt amatören! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som jag antytt tidigare svårt att säga bu eller bä om något jag inte vet något om. Jag har inte testat, har inte sett tester, av skannern på skrivare.

Som jag även antytt är tekniken för skanning inget konstigt, den är välkänd och jag tror du får en som duger gott med i princip vilken multifunktionsskrivare som helst. 

 

Inte alls fel med 4800x4800 men jag rekommenderar inte att du använder den upplösningen för att skanna in foton. Blir bara eländigt att hantera den, kräver massor med minne att läsa in den. Titta istället på vad du behöver, hur många pixlar, vilken upplösning bilden ska skrivas ut med igen. Vill du ta fram en detalj ur en bild kan en hög upplösning komma till användning.

Se exempelvis

http://mp610.blogspot.se/2007/12/4800x4800-dpi-eye-of-scanner.html

 

Med det sagt, om Pixma-maskinen ovan (48 bitar färgdjup internt) ligger inom din budget tror jag du blir nöjd men jag kan inget säga om kvalitén på skannern. Tror inte du blir besviken.

ett test där de nämner skannern:

http://www.digitalversus.com/printer/canon-pixma-mg6250-p11637/test.html#overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...