Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bitlockerkrypterad hårdisk....låsa upp ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Grannen ringde på och hade sin externa hårddisk med sig.

 

Det var en Seagate Free Agent External Drive p/n: 9ZC2AG-500 på 1TB

 

Han hade på  nåt sätt lyckats låsa den med Bitlocker.

När man ansluter den står det "Den här enheten skyddas med Bitlocker-diskkryptering"

 

Han har ingen aning om lösenordet ...

 

Det står att man kan återställa lösenordet med en återställningsnyckel...

"Återställningsnyckeln kan ha sparats eller skrivits ut"

Var då undrar jag ?

Det står att Återställningsnyckeln kan identifieras med en serie tecken som står i samma ruta.

Hur använder man den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det inte vara mycket som går att göra.

 

Om en potentiell säkerhetsrisk identifieras låser BitLocker operativsystemenheten och en särskild BitLocker-återställningsnyckel krävs för att låsa upp den. Du måste komma ihåg att skapa denna återställningsnyckel när du aktiverar BitLocker för första gången, i annat fall kan du förlora tillgången till dina filer för all framtid.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help-protect-your-files-using-bitlocker-drive-encryption

 

 

Det står att Återställningsnyckeln kan identifieras med en serie tecken som står i samma ruta.

Hur använder man den ?

Det är väl när man har flera olika återställningsnycklar, så att man kan se vilken av dem som är just för den aktuella datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det.....

 

Ska kolla med honom igen, om han har någon som helst aning om vad han skrev i sin förvirring...

 

Annars blir det att formatera om den antar jag, men hur återställer jag den till orginalstatus ang krypteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det går att knäcka denna kryptering, men det krävs då någon som kan sådant, och det är en högre överkurs.

 

Men annars så öppnar du Min dator, letar upp den externa hårddisken, högerklickar på den, det kommer upp ett nytt fönster, kontrollera att det är rätt hårddisk, ändra inga inställningar utan klicka bara på starta, så töms hårddisken på allt innehåll inklusive krypteringen.

post-13429-0-79170600-1382436159_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det sista valet tänkas vara valt?

 

Om du krypterar dataenheter (fasta eller flyttbara) kan du låsa upp en krypterad enhet med ett lösenord eller ett smartkort, eller ange att enheten automatiskt ska låsas upp när du loggar in på datorn.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help-protect-your-files-using-bitlocker-drive-encryption

 

I så fall måste den externa hårddisken anslutas till den där dator där krypteringen gjordes och man behöver vara inloggad på samma konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det.....

 

Ska kolla med honom igen, om han har någon som helst aning om vad han skrev i sin förvirring...

 

Annars blir det att formatera om den antar jag, men hur återställer jag den till orginalstatus ang krypteringen?

Jag skickar dig en länk om du ger mig en epostadress som jag kan skicka den till.

Du kan skicka epostadress via PM.

 

Är inte helt säker på att länkar till Youtube är legala på eForum.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att länka till YouTube i Eforum, det finns många inlägg som gör det, YouTube är inte en samling av piratkopierade program eller vad nu anledningen till att länka dit skulle vara förbjuden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att länka till YouTube i Eforum, det finns många inlägg som gör det, YouTube är inte en samling av piratkopierade program eller vad nu anledningen till att länka dit skulle vara förbjuden.

Skälet till att jag valde att inte länka är att just den videon på Youtube kanske inte ger en helt legal information om vad man kan göra.

Jag tog det säkra före det osäkra att inte länka till videon. En varning har jag redan för otillåten länkning och vill undvika att få fler.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...