Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router med 4G utdelning och styra mängden MB


ragge99

Rekommendera Poster

Har en 4G router,Dovado Tiny MEN vill ha tag på en router som jag kan koppla in USB-modemet(använder Tre)och kunna styra trafiken.

Vill kunna strypa viss trafik efter en viss enhet laddat ner visst antal MB.

Varför är för att jag delar ut min 3-4G uppkoppling och vill ej att de ska stream helt enkelt för då slår jag i månadens GB man har på ett par dar.Vill de ska kunna(kör den i en buss)surfa via WiFi(kan de nu och funkar bra)men att hastigheten stryps till den som sitter och streamar.Går detta att göra  på någon router?

Körde ett gäng en längre bit och visade sig att de hade streamat någon match och så var den månaden fördärvad för kommande resenärer...Inte så pigg på att springa och köpa extra GB,en gratis tjänst jag har till bussresenärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en router som kan begränsa bandwidth på användarnivå. DD-WRT klarar det tex.

 

Då kan du tex strypa ner till 128 Kbps - vilket är detsamma som 1MB/minut o användare, MAX. På 10GB/månad skulle du alltså ha minst 170 användartimmar - snarare upp mot ca 250h (eftersom de flesta inte kommer att nyttja sina 128 Kbps). Går det bra att surfa i 128 Kbps? Nja, men vill man kolla ngn web-sida eller sin e-post litet kort så är det OK.

 

Beroende på hur många GB du har per månad kan du ev vara litet mer "frikostig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,hastigheten får man väl prova sig fram,de ska ju gå att surfa,bara jag vill stoppa att de streamar t.ex fotbollsmatcher för då går de snabbt i taket.

Vad ska jag titta efter på prisjakt när jag ska söka efter en router som fixar detta eller du har lite exempel som du kan dela med dig eller förslag på bra prisvärda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,hastigheten får man väl prova sig fram,de ska ju gå att surfa,bara jag vill stoppa att de streamar t.ex fotbollsmatcher för då går de snabbt i taket.

Vad ska jag titta efter på prisjakt när jag ska söka efter en router som fixar detta eller du har lite exempel som du kan dela med dig eller förslag på bra prisvärda?

 

Läs om DD-WRT kompatibla routrar och 3G/4G-modem

 

Har ingen direkt favorit. Kanske TP-Link om du vill ha ngt billigt eller möjligen Netgear alt Linksys. Finns massor att välja på. Läs på DD-WRTs forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs om DD-WRT kompatibla routrar och 3G/4G-modem

 

Har ingen direkt favorit. Kanske TP-Link om du vill ha ngt billigt eller möjligen Netgear alt Linksys. Finns massor att välja på. Läs på DD-WRTs forum.

Nu är jag med. Lägger alltså in annan programvara,DD-WRT. Ska jag försöka hitta någon som säljer det förinstallerat och klart någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...